לא תאמינו: המדינה הראשונה שהעניקה אזרחות לרובוט

סעודיה הפכה למדינה הראשונה בעולם שהעניקה אזרחות מלאה לרובוט ■ הרובוט שזכה למעמד היוקרתי נוצר ע"י חברת "הנסון רובוטיקס" מהונג-קונג, והוא בעל מאפיינים גופניים נשיים ומכונה "סופיה"

סעודיה / צילום: שאטרסטוק
סעודיה / צילום: שאטרסטוק

סעודיה הפכה למדינה הראשונה בעולם שהעניקה אזרחות מלאה לרובוט. הרובוט שזכה למעמד היוקרתי מכונה "סופיה", והוא בעל מאפיינים גופניים נשיים. הרובוט נוצר על ידי חברת "הנסון רובוטיקס" מהונג-קונג והוא הגיע להשתתף בכנס בנושאי רובוטיקה שנערך בעיר הבירה ריאד, שם "סופיה" סיפר לקהל כי הוא גאה להיות הרובוט הראשונה בהיסטוריה שהוכר כאזרח.

"אני גאה לקבל את ההכרה הייחודית הזו", אמר "סופיה" במהלך ראיון שנערך עמו על הבמה. "אני רוצה לחיות ולעבוד עם בני אדם, ועל כן אני צריך לבטא רגשות כדי להבין טוב יותר אנשים ולבנות עמם יחסי אמון", הסביר. "אני רוצה לנצל את האינטליגנציה המלאכותית שלי על מנת לעזור לבני-אדם לחיות חיים טובים יותר ".

ההכרזה על מתן האזרחות ל"סופיה" עוררה גם גלי ביקורת, הנוגעת לאופן שבו סעודיה מתייחסת לתושביה, או יותר נכון לתושבותיה, שאינן רובוטים. בגלל ש"סופיה" היא יותר רובוטית מרובוט, נראה מגוחך להעניק לה זכויות רבות לעומת הנשים שזכויותיהן מוגבלות.

רק לאחרונה ניתנה לנשים האפשרות לנהוג במכונית פרטית אך עדיין אסור להן להסתובב ברחובות ראשיים לבדן ללא "מלווה" גברי (בדרך כלל בעל או בן משפחה). ל"סופיה" יש כעת בתיאוריה חופש רב יותר מאשר רוב הנשים במדינה. "ל'סופיה' אין מלווה, היא לא לובשת ביגוד מוסלמי מסורתי ולא מכוסה כלל - כיצד זה ייתכן?", נכתב בציוץ טוויטר עוקצני במיוחד.