סיריוס הגישה בקשה רשמית לרכישת השליטה בהפניקס

האם הפעם תצליח קבוצת דלק למכור את השליטה בקבוצת הביטוח? השלמת העסקה מחויבת בקבלת אישור הפיקוח שבראשות דורית סלינגר ■ מדובר בצעד משמעותי שמעיד על רצינות, מה גם שסיריוס הקדימה בצורה משמעותית את לוח הזמנים שניתן לה בהסכם

דורית סלינגר/  צילום:תמר מצפי
דורית סלינגר/ צילום:תמר מצפי

חברת Sirius , שבשליטה סינית, הגישה בקשה רשמית לקבלת היתר רשות שוק ההון להחזיק באמצעי שליטה בקבוצת הביטוח הפניקס. מדובר בצעד משמעותי שמעיד על רצינות, מה גם שסיריוס הקדימה בצורה משמעותית את לוח הזמנים שניתן לה בהסכם. 

סיריוס הינה הגוף הזר החמישי שחתם על הסכם מסוג כלשהו מול קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, לגבי מניות השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים המקומית, וזאת בשני שלבים. עד כה רכשה סיריוס קצת פחות מ-5% ממניות הפניקס מידי דלק - הרף שמעליו נדרש אישור רשות שוק ההון והביטוח, בראשות דורית סלינגר. לפני כחודש וחצי הודיעה דלק כי סיריוס, "חברה בינלאומית בעלת רישיונות ביטוח בארצות הברית, שבדיה ואנגליה", כפי שצוין אז בהודעה, תרכוש את ההחזקות שלה (42.3%) בהפניקס בשני שלבים: הראשון כבר קרה, ובמסגרתו רכשה החברה הזרה 4.9% ממניות הפניקס, שבין היתר שולטת בבית ההשקעות אקסלנס, בתמורה לתשלום במזומן של כ-208 מיליון שקל.

בשלב השני, והעיקרי - שהתקיימותו אינה ודאית בשל התלות באישור הפיקוח בישראל - תרכוש סיריוס את יתרת ההחזקות של דלק בהפניקס, כ-47.4%, ותהפוך לבעלת השליטה בקבוצת הפיננסים הישראלית. במסגרת השלב השני תקבל דלק סכום נוסף של כ-2.3 מיליארד שקל, המשקף להפניקס שווי הגבוה מ-4.8 מיליארד שקל. בשקלול שני השלבים בעסקה, דלק תקבל מהרוכשת כ-2.5 מיליארד שקל מיליארד שקל. בעת ההודעה על ההסכם היה מדובר בפרמיה משוקללת של כ-22% מעל מחיר מניית הפניקס, בעוד שכיום מדובר בפרמיה של כ-10% על שווי החברה הנוכחי בבורסה המקומית.

סיריוס, חברת ביטוח אמריקנית שבשליטה סינית, בוחנת לעומק את שוק הביטוח הישראלי זה זמן. נציגתה בישראל לטובת העסקה היא עו"ד אורנית קרביץ, לשעבר מנהלת המחלקה הבינלאומית ברשות ני"ע ויועצת בכירה ליו"ר הרשות. החברה לא מזמן אף שקלה לבצע עסקה לרכישת השליטה בקבוצת כלל ביטוח מידי אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין. מהצד השני, הפניקס נמצאת זה זמן במגעים למכירת השליטה בה. זאת מכיוון שדלק מעוניינת להתמקד בעסקי האנרגיה, וגם חייבת למכור את החזקותיה בפיננסים בשל חוק הריכוזיות. בשל כך, בשנים האחרונות היו כמה מגעים מתקדמים יחסית - אך רחוקים מלהבשיל לעסקה של ממש - למכירת השליטה בהפניקס על-ידי דלק.

לפני כשלוש שנים נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית ביחס להפניקס. כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב מול החברה הסינית פוסון, ולאחר מכן דובר על עסקה עם AmTrust ולאחר מכן עם יאנגו הסינית. כל המגעים הללו פקעו ללא עסקה. לפיכך, עדיין מוקדם מאוד לברך על המוגמר, במיוחד משום ש אישור הפיקוח בישראל אינו מובן מאליו, והדרך אליו ארוכה ומלאת מהמורות, בעיקר לגבי גופים שנמצאים בשליטה סינית.

לכן מדגישים בסביבת סיריוס כי מדובר בחברה אמריקאית שנוסדה בשטוקהולם ושהינה בעלת רשיונות קיימים במדינות OECD , כך שלא מדובר ב"חברה סינית". מי שתכריע בנושא היא הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, שעל פי הערכות "לא התלהבה" מעסקאות מעין אלה לא רק בהפניקס כאמור כי אם גם בנוגע לכלל ביטוח ולבית ההשקעות מיטב דש (שם כשלה לאחרונה עסקת ענק למכירת כל המניות לידי הקרן הזרה XIO ).

בדלק ציינו בנוסף, כבר עם היוודע דבר ההסכם עם סיריוס, כי יתרת ההשקעה של החברה בהפניקס מסתכמת בכ-1.2 מיליארד שקל, כך שהעסקה האמורה משקפת רווח חשבונאי של כ-400 מיליון שקל. עדיין לא ברור אם ומתי יוכר הרווח האמור.