האחים ניסנוב חזרו למו"מ לקניית 11 סניפי ניו-פארם

בהצעתו החדשה למוכרות שופרסל וניו-פארם, דרש בנט קפלן גם לשנות את תנאי התשלום ■ לטענת מקורות בסביבתו, הוא הופתע לרעה מנתונים שלא נכללו בדוחות החברה ■ בסביבת המשביר שללו את הטענות והודיעו כי רק ההצעה הראשונית מחייבת, וכי יש כעת 4 הצעות על הפרק

עסקת שופרסל-ניו-פארם מסתבכת: השתיים חידשו את המגעים מול האחים ניסנוב, לאחר שבנט קפלן חתך ב-20% את הצעתו לרכישת 11 סניפי ניו-פארם - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי הצדדים עדיין מדברים, וכי ההצעה שהגיש קפלן בסיבוב הנוכחי מציגה מחיר של 12 מיליון שקל על הסניפים, זאת ללא קשר למחיר המלאי שעומד על 15 מיליון שקל, אך אינו משקף את מצב הפעילות, וצפוי להניב הכנסה ממכירה.

בנוסף לדרישה של קפלן לשינוי המחיר הוא דורש גם שינוי בתזרים התשלומים. בהצעה המקורית התשלום הראשון היה 8 מיליון שקל, ולאחר 18 חודשים של הפעלת הרשת לפי דרישת הממונה, יועבר תשלום נוסף של 7 מיליון שקל. כעת מבקש קפלן לשלם בתחילה 6 מיליון שקל בלבד, ולאחר 18 חודשים שבהם תפעל הרשת, 6 מיליון שקל נוספים.

היום (א') למעשה תמה תקופת ההסכמות מול קפלן, ובשופרסל ובמשביר, המחזיקה בניו-פארם, רשאים להמשיך את המשא-ומתן גם מול המציעים האחרים. האחים איציק ושרון ניסנוב עוד לא יצאו מהתמונה לחלוטין, והביעו נכונות לבחון תנאים לעסקה, וכמוהם גם האחים אבינועם ואורן ספיר.

ההתקדמות בעסקה עלתה על שרטון בימים האחרונים לאחר שקפלן קיבל לידיו בשני שעבר את הנתונים הפיננסיים שביקש על 11 הסניפים שנמכרים בעסקה. בסביבתו של קפלן מתארים אותם כמפתיעים לרעה, שלא באו לידי ביטוי בדוחות הכספיים של החברה, כמו ההשקעה בפרסום ושעות העבודה של העובדים ברשת.

בסביבת קפלן אומרים כי הצעתו המקורית התבססה על ניתוח הנתונים של 2015-2016, אשר שיקפו הפסד של כ-2.25 מיליון שקל עבורו בעסקה בשל הוצאות הנהלה, אך השינוי שגרם לו לסגת מהצעתו מתייחס לנתוני המחצית הראשונה של 2017, שמשקפים ירידה של כ-2 מיליון שקל בהוצאה על פרסום ובמכירות, ולפי תחשיב שערך הגיע להפסד כולל של 4.25 מיליון שקל.

כבר בשבוע שעבר העביר קפלן מכתב לידי הנציגים שמנהלים את המשא-ומתן במשביר ובשופרסל, שבו פירט בהרחבה את המורכבויות והקשיים שעלו מן הנתונים שקיבל. מיד לאחר שליחת המסמך פנו נציגי שופרסל לקפלן על מנת לבאר חלק מהנתונים שהציג, שלדבריהם לא הובנו כהלכה, והמשא-ומתן בין הצדדים נמשך עד יום חמישי בבוקר. הצדדים המתינו לטיוטת החוזה הסופית מצד קפלן, שהועברה כאמור בשישי, וכעת היא נבחנת בידי הנציגים של המשביר ושופרסל.

בדוחות המחצית הראשונה של 2017 של המשביר, שפורסמו לפני כניסתו של קפלן למשא-ומתן, מצוינות תוצאות ניו-פארם. מהתוצאות, שפורסמו בסוף אוגוסט, עולה כי ההכנסות רשת הפארם שרמי שביט מוכר לשופרסל ירדו בכ-9.2% ביחס למחצית הראשונה אשתקד, זאת בדומה לירידה בהכנסות שרשמו הסניפים שמעמידה עתה ניו-פארם למכירה, כדי לעמוד בתנאים הנדרשים כדי להשלים את העסקה הגדולה עם שופרסל, ושקפלן מתעניין ברכישתם.

במחצית הראשונה של 2017 הרווח הגולמי של רשת הפארם כולה דווקא גדל כשיעור מההכנסות (הגם שבאופן אבסולוטי הוא קטן בכ-6.8%). כמו כן, רשת הפארם של שביט הציגה במחצית הראשונה ירידה של כ-8.5% בהוצאות המכירה (שורה שתלויה ישירות בהיקף המכירות). הרשת הציגה הפסד תפעולי ניכר של כ-9.3 מיליון שקל ושל כמעט 10 מיליון שקל בכל אחת מהמחציות הראשונות ב-2017 וב-2016, בהתאמה. בשורה החתונה, למרות הטבות המס, רשת ניו-פארם רשמה הפסד, הן במחצית הראשונה השנה והן במחצית המקבילה אשתקד.

בסביבת המוכרות שללו היום מכל וכל את הטענות של קפלן והבהירו כי ההצעה הראשונית שהגישו המציעות היא זו שמחייבת, ולא הצעות נוספות שניתנו בהמשך. עוד ציינו כי בסך-הכול יש 4 הצעות כתובות שכוללות ההתחייבויות בכתב, וכי התחדשו המגעים עם האחים ניסנוב. כמו כן, בסביבתן של המוכרות מבהירים כי הנתונים היחידים שמחייבים בעסקה הם נתוני ניו-פארם המופיעים בדוחות המשביר, וכל גזירה יחסית מתוכם אינה רלוונטית ומשמשת רק לצורך הערכה.

לדבריהם, "כשמקימים עסק מאפס, ברור שיהיה צורך בתשלום נוסף להנהלה והשקעה בפרסום כשמדובר במותג חדש", ושנתון זה היה אמור "להילקח בחשבון", ולא להפתיע את הרוכשים הפוטנציאליים. עוד העריכו כי קפלן מתכוון לגייס להנהלה את בנו, שעבד עמו גם בגלובוס מקס, ומכאן נובע הדגש על שכר הנהלה גבוה.

קפלן, שעמד עד לאחרונה בראש רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס והחזיק 25% מהמניות בה, הגיש הצעה לרכוש את 11 סניפי הרשת ולהקים רשת פארם חדשה. הוא אף רשם שם עבור הרשת למקרה שיזכה ברכישת הסניפים - WePharm.

העסקה כללה 11 סניפים: 9 סניפים שהממונה על ההגבלים העסקיים דרשה את מכירתם בגלל קרבתם לסניפי שופרסל, ואליהם ביקשו בניו-פארם להוסיף שני סניפים של הרשת, באריאל ובאילת, כדי להפוך את הקנייה לאטרקטיבית יותר עבור הרוכש. המועד האחרון לחתימת הסכמי המכר והמועד האחרון להשלמת העסקה נקבעו ל-30 בנובמבר ול-31 בדצמבר בהתאמה.