המוסדיים ישקיעו בהחזקותיה של שו"ב בכרמלטון ונתיבי הצפון

ההשקעה תתבצע לפי שווי של כ-600 מיליון שקל ■ הצעת הרכישה מצד עמיתים ומנורה מבטחים היא בטווח התחתון של הציפיות המוקדמות של שיכון ובינוי ■ לפי הערכות, שו"ב רוצה להכניס עוד שני גופים מוסדיים לשותפות המוגבלת שתקים

מנהרות הכרמל / צילום: אלבטרוס
מנהרות הכרמל / צילום: אלבטרוס

חברת שיכון ובינוי (שו"ב) מתקדמת במהלך למכירת רוב החזקותיה בפרויקטי התשתית מנהרות הכרמל ונתיבי הצפון לידי המערכת המוסדית: אמש הודיעה קבוצת הנדל"ן והתשתיות שבשליטת שרי אריסון לעמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, ולמנורה מבטחים, כי הצעותיהן לרכישת מניות בשותפות מוגבלת שתקים שו"ב ושאליה תכניס את רוב החזקותיה בשני הפרויקטים, זכו והן תקבלנה לידיהן כשני שליש מהיחידות.

על-פי הערכות בשוק, הצעות גופים המוסדיים גוזרות שווי של כ-600 מיליון שקל לשותפות המוגבלת - בטווח התחתון של הציפיות המוקדמות של שו"ב. ככל הידוע, מבקשת שו"ב להכניס עוד שני גופים מוסדיים לשותפות המוגבלת, מעבר לעמיתים, שאת השקעותיה מנהל ניר עובדיה, ומנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל.

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", שו"ב פנתה לאחרונה למספר גופים מוסדיים מרכזיים בהצעה שירכשו ממנה יחידות בשותפות מוגבלת ייעודית שתחזיק 45% ממניות כרמלטון, זכיינית מנהרות הכרמל (מתוך 50% ממניות שו"ב בפרויקט) ו-50% ממניות נתיבי הצפון (מתוך 60% ממניות הפרויקט שבידי שו"ב). שו"ב תמשיך להחזיק בהחזקות מיעוט ישירות בשני הפרויקטים והיא גם תנהל את השותפות המוגבלת כשותף כללי.

בנוסף על התשלום הראשוני עבור יחידות ההשתתפות, שו"ב תהיה זכאית לדמי ניהול עבור ניהול השותפות המוגבלת, שיסתכמו לאורך השנים (כשני עשורים), בעשרות מיליוני שקלים נוספים, בעיקר כנגד הוצאות ניהול.

הזכות של אלייד

הקמת השותפות המוגבלת וסגירת העסקה, הינה מהלך מורכב שדורש אישורים שונים וצפוי לארוך עוד מספר חודשים. את המהלך מוביל בשו"ב אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות. אחד הנושאים שעדיין נדרשת שו"ב להסדיר, הוא זכות סירוב ראשונה שמחזיקה שותפתה בכרמלטון, חברת ההשקעות אלייד, לרכישת מניות שו"ב בכרמלטון. ב"גלובס" נחשף לאחרונה כי שו"ב מנהלת מזה מספר שבועות מגעים עם אלייד, בראשות היו"ר יצחק סוארי, ביחס לאי מימוש זכות הסירוב הראשונה על-ידה. אלייד מצידה העמידה מספר דרישות באשר לזהות בעלי מניות עתידיים בשותפות המוגבלת שאליה יועברו החזקות שו"ב. בשו"ב גורסים כי אין לאלייד זכות שכזו במקרה זה.

כרמלטון, המוחזקת כיום שווה בשווה על-ידי אלייד ושו"ב, מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלת פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים ב-2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה

כרמלטון, שמוערכת על-ידי שו"ב בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל, היא חברה בעלת גירעון בהון העצמי, הממומנת באמצעות הלוואות בעלים. דוחות שו"ב ל-2016 מגלים כי כרמלטון, שהחלה לרשום הכנסות ב-2011, רשמה אשתקד הפסד של כ-13.4 מיליון שקל, לאחר הפסד של 17.6 מיליון שקל ב-2015 והפסדים גדולים יותר בשנים קודמות.

לנתיבי הצפון זיכיון לשיקום, תפעול והחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל - עד שנת 2030. נתיבי הצפון סיימה את 2016 ברווח נקי של 2 מיליון שקל (בדומה לרווח הנקי ב-2015).

מכאן שבעצם רכישת נתח מהשותפות החדשה, המוסדיים רוכשים לעצמם תזרים מזומנים קבוע, של פרויקטים ללא סיכון הקמה, שאמורים להניב להם עוגן קבוע לתשואה, ללא תלות במה שיקרה בשוקי ההון. מדובר, כאמור, בתזרים מוגבל בזמן, אך עם אופק של יותר מ-20 שנה.

שיכון ובינוי, הנסחרת בשווי של 3.4 מיליארד שקל, היא אחת מחברות הבנייה והתשתיות המובילות בישראל. לאחרונה הודיעה החברה על פרישתו של ירון קריסי מתפקיד מנכ"ל החברה, ועל מינויו של יובל דגים במקומו.