כ-400 עובדים של חיפה כימיקלים צפון יוצאו לחל"ת של חצי שנה

נשיא ביה"ד האזורי לעבודה קיבל את הטענות של חיפה כימיקלים וקבע כי החברה, כמעסיק פרטי, רשאית לסגור את המפעל, שאינו פעיל מאז אפריל בעקבות היעדר חלופה ישימה בשלב זה לאספקת האמוניה

ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון
ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון

כ-400 עובדים של המפעל הצפוני של חיפה כימיקלים יוצאו לחופשה ללא תשלום למשך 6 חודשים - כך פסק היום (ג') נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט אלכס קוגן. השופט קיבל את הטענות של חיפה כימיקלים וקבע כי החברה, כמעסיק פרטי, רשאית לסגור את המפעל, שאינו פעיל מאז אפריל בעקבות היעדר חלופה ישימה בשלב זה לאספקת האמוניה למפעל. את חיפה כימיקלים מייצגים עורכי הדין עמי שחר, עודד מזרחי ודור פישר, שותפים בנ. פינברג ושות'.

במשך תקופת החל"ת העובדים יוכלו למצות את זכויותיהם מול הביטוח הלאומי. בנוסף, החברה התחייבה כי במקרה שתתחדש העבודה במפעל, לעובדים הנוכחיים תינתן זכות קדימה בחזרה לעבודה בחצי השנה הקרובה. במקרה שהעובד יעדיף אפשרות פיטורים על פני יציאה לחל"ת, החברה תאפשר לו זאת.

השופט ציין כי "מדובר בעובדים מוחלשים שאיתנותם הפיננסית נמוכה, כך שיכולת שלהם לשרוד כלכלית בתקופה של חוסר ודאות לגבי חידוש פעילותו של המפעל היא דלה".

עם זאת, לאור אי-ההסכמות בין חיפה כימיקלים לעיריית חיפה בנוגע לחלופת יבוא אמוניה למפעל, קבע השופט קוגן כי "לא ניתן להמשיך להחיל את ההסדר הזמני שקבענו". כזכור, מאז סגירתו המוחלטת של המפעל הצפוני, העובדים המשיכו לקבל שכר מלא. במהלך החודש האחרון שכר העובדים מומן במחציתו על-ידי ימי החופשה שצברו ובמחציתו על חשבון המעסיק, בהתאם להוראה זמנית של ביתן הדין האזורי לעבודה בחיפה.

בפסיקתו קבע השופט כי "טענות נציגות העובדים בדבר קיומה 'מזימה'/'תרגיל' למטרת להיפטר מהעובדים המאורגנים ולהחליפם בעובדים חדשים - אפשר יהא לבחון בהמשך, כאשר נכון לשלב זה שוכנענו באמיתות כוונתה של חיפה כימיקלים לסגור את פעילות המפעל הצפוני ואף שוכנענו כי המפעל סגור בפועל ואין מקום להתערב בשלב זה בהחלטתה של חיפה כימיקלים ולהורות לה על פתיחת המפעל".

השופט ציין עוד כי למרות שקיים "אינטרס משותף" לחידוש הפעילות של המפעל הצפוני ולמרות ההקמה של ועדת מומחים בראשות ראש המל"ל, לא ניתן לדעת מתי תחודש הפעילות. זאת, לאור "טענות ביקורתיות של עיריית חיפה וחיפה כימיקלים כלפי הרכב ועדת המומחים" ולאור העובדה כי "הן לא נתנו הסכמתן לקבל על עצמן את מסכנותיה של הוועדה".

"אין צדיקים בסיפור הזה", אומר אלי אלבז יו"ר ועד העובדים. "את המאמץ של הנהלת החברה לסגור מפעל משגשג מתוך חמדנות ונקמנות כלפי העובדים אנחנו כבר מכירים. עתה מסתבר שגם למדינה חשוב לסגור חשבון עם העיריה וזו מצידה, בשל מאבקי אגו בלבד שולחת 450 עובדים ללשכת האבטלה. לאורך כל התקופה הזו הינו כלי משחק בידי גופים ציניקנים - השרים אלקין כהן ושקד וראש העיריה יהב,  שחבר אחד בוועדת מומחים חשוב עבורם יותר מפרנסתם של 450 משפחות".

את ועד העובדים ייצגו עו"ד סיגל פעיל ואדר שוורץ ממשרד סיגל פעיל ושות' ועו"ד אלי נידם ממשרד נידם מזרחי ושות'.

הדילמה שעמדה בפני נשיא בית הדין האזורי אלכס קוגן לא הייתה פשוטה והיא נותנת לבעלי המפעל מעט "אוויר" עד למציאת הפתרון ליבוא האמוניה המקובל על-ידי עיריית חיפה. מצד אחד מדובר היה בזכות "הקניין" של המעסיק לסגור את המפעל ומנגד, עובדי החברה טענו כי ההנהלה לא באמת רצתה לסגור את המפעל אלא "רקמה מזימה" נגדם. קביעת השופט כי כוונת המעסיק לסגור את המפעל היא אותנטית ונובעת מהעדר היכולת של המפעל לייצר, הושפעה בין היתר מהעובדה שמפעל החברה בדרום חזר לפעול באמצעות יבוא האמוניה באיזוטנקים.

כזכור, עבור המפעל הצפוני החברה הציעה חלופת יבוא האמוניה באמצעות האוניה הקטנה והזרמה ישירה למפעל דרך הצינור, חלופה שגם הוגדרה על-ידי הרגולטור, המשרד להגנת הסביבה כבטוחה ביותר. ואולם עיריית חיפה התנגדה לחלופה  זו והגדירה אותה כמסכנת את תושבי המפרץ ולכן לא סיפקה האישורים הנדרשים להפעלתה. החלופה בה תומכת העירייה היא אספקת האמוניה באמצעות האיזוטנקים. הוועדה של צוות המומחים שהוקמה באחרונה על-ידי הממשלה אמורה לספק פתרון לדילמת אספקת האמוניה. 

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה כי "בית הדין הבהיר כי הפיטורים הם כורח המציאות שנכפתה על חיפה כימיקלים בעקבות החלטת עיריית חיפה למנוע מתן רישיון עסק לחיפה כימיקלים, גם לאחר שהממשלה החליטה על פתרון האניה הקטנה בהזרמה ישירה. אנו מקווים שעיריית חיפה תחזור בה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "החוצפה של הנהלת חיפה כימיקלים והציניות הנשקפת ממנה ראויות לתגובה תקיפה של ממשלת ישראל. גם ילד בכיתה א' מבין שניתן מחר בבוקר להפעיל את המפעל הצפוני, בדיוק כפי שעושים זאת במפעל הדרומי. לאחר שהובהר מעל לכל ספק כי אין בדעת החברה להפעיל את המפעל הצפוני, ראוי שממשלת ישראל תתפנה לעסוק בעתיד העובדים ולהפנות משאבים לעובדים, במקום לכיסו של בעל הון פרטי שהתעלם במשך שנים. עיריית חיפה מתכוונת לפנות לשרי האוצר הכלכלה והתעסוקה, על-מנת שאלה יקימו לאלתר צוות שידאג לעובדים בטיפול פרטני ויעיל ללא כל דיחוי".