ההסתדרות וארגוני המורים הכריזו על סכסוך עבודה כללי במשק

הסכסוך - על רקע החלטת סלינגר שלא להאריך את תוקף הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים ■ "יש מיליון איש שביום אחד הביטוח הסיעודי שלהם קורס" ■ חשיפת "גלובס" בעניין סכסוך העבודה

אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן / צילום: תמר מצפי

כפי שנחשף לפני מספר ימים ב"גלובס", ההסתדרות וארגוני המורים הכריזו על סכסוך עבודה כללי במשק במחאה על משבר הביטוחים הסיעודיים. ההחלטה על הכרזת סכסוך העבודה אושרה היום (ג') על-ידי מוסדות ההסתדרות, ומשמעותה שהחל מבעוד שבועיים צפויים עיצומים במשק, כולל במערכת החינוך הממלכתית.

העילה לשביתה היא החלטת הממונה על רשות שוק ההון, דורית סלינגר, שלא להאריך את תוקף הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים, שבהם מבוטחים כיום כמיליון שכירים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן קרא לשר האוצר משה כחלון להתערב במשבר ולמנוע הפסקת הביטוחים בן-לילה לשכירים. בראיון ל"גלובס" אמר ניסנקורן כי הוא תומך בהצעה לביטוח סיעודי ממלכתי, כפי שהציע שר הבריאות יעקב ליצמן. אך באוצר טוענים כי ביטוח כזה יעלה לקופת המדינה מעל 6 מיליארד שקל לשנה. "יש פה מיליון איש שביום אחד יהיו לא מבוטחים" אמר ניסנקורן בראיון "תחשבו שזה היה קורה בתחום אחר. מיליון איש שביום אחד אין להם פנסיה. מיליון איש שחברת הביטוח שלהם קרסה, שהבנק שלהם קרס. פה יש מיליון איש שביום אחד הביטוח הסיעודי שלהם קורס. המשמעות אדירה. זה באמת אסון".

הבעיה בביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים היא שהם בעלי תוקף מוגבל בזמן כך שהם אינם מכסים מפני הוצאות סיעוד בגיל הרלבנטי לרוב המוחלט של המבוטחים, כלומר לאחר הפרישה לגמלאות. סלינגר האריכה בשנה שעברה את תוקף הביטוחים בשנה אחת מתוך התחייבות שזו תהיה ההארכה האחרונה.

מוביל המאבק הסיעודי בכנסת, ח"כ איציק שמולי, מסר בתגובה לאיום ההסתדרות בהשבתת המשק: "אנחנו הולכים למלחמה על רשת הביטחון של מיליון ישראלים שחברות הביטוח רוצות לזרוק לרחוב, בכללם מאות אלפי קשישים. לא נאפשר קטסטרופה כזו, וצריך לשבח את ההסתדרות על החלטתה ללכת איתנו עד הסוף".