שיא בהכנסות המדינה ממסים באוקטובר: 30.1 מיליארד שקל

הוצאות מערכת הביטחון מתחילת השנה זינקו ב-10.3% ■ הכנסות בלתי צפויות בהיקף כולל של 12 מיליארד שקל ממבצע דיבידנד מוטב

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

נמשך הזינוק הבלתי מוסבר בהוצאות מערכת הביטחון - כך עולה מדוח ביצוע תקציב המדינה שמפרסם היום (דג') האוצר. על-פי הנתונים גדלו הוצאות מערכת הביטחון מתחילת השנה ב-10.3%. באוצר טענו בחודשים האחרונים שהגידול נובע משינויים שהוכנסו השנה בתפרוסת התשלומים למערכת הביטחון על-פני השנה, אלא שגם בניכוי שינויים אלה עדיין מזנקות הוצאות מערכת הביטחון ב-7.3% - כאשר בתקציב המאושר ל-2017 תוכנן גידול של 0.7% בלבד לעומת נתוני הביצוע התקציביים של 2016. באוצר מסבירים כי "העמידה בסיכומים התקציביים נתונה תחת פיקוח ומעקב לצורך ההתכנסות של משרד הביטחון למסגרת התקציב המאושר בהמשך השנה".

בחודש אוקטובר נרשם שיא חדש בהכנסות המדינה ממסים - זה החודש השני ברציפות - עם הכנסות של 30.1 מיליארד שקל. כפי שנחשף ב"גלובס" מאחורי השיא הכנסות עומדות הכנסות בלתי צפויות בהיקף כולל של 12 מיליארד שקל ממבצע דיבידנד מוטב שבו אפשרה המדינה לבעלי שליטה בחברות פרטיות לשלם מס מופחת של 25% (לעומת 30-33%) על הכנסות שיסווגו כדיבידנד.

בעקבות העודפים החריגים נרשם החודש שפל חדש בגירעון התקציבי. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2016 - אוקטובר 2017) עומד על 1.4% מהתמ"ג והוא נמוך ביותר מ-50% מיעד הגירעון לתקציב 2017 שעומד על 2.9%.

מתחילת השנה הסתכמו סך ההוצאות של משרדי הממשלה ב-245.1 מיליארד שקל - עלייה של 9.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (באותן הגדרות מדידה). מאחורי נתון זה עומדת עלייה של 8.8% בהוצאות משרדי הממשלה האזרחיים ועלייה בלתי צפויה של 7.3% בהוצאות מערכת הביטחון
בחודש אוקטובר יוחסו הכנסות עודפות בהיקף 6.5 מיליארד שקל מתוך ההכנסות הכוללות של המס, שחלקן יידחו לשנת 2018.

בסך הכול צפויות למדינה הכנסות של 17.5 מיליארד שקל ממיסוי דיבידנדים כשהתחזית הייתה להכנסות של 6.5 מיליארד בהיקף. בנוסף קיבלה המדינה הכנסה חד-פעמית בלתי צפויה של 4.1 מיליארד שקל כתוצאה ממיסוי רווחי ההון של בעלי המניות הישראלים בחברת מובילאיי שנמכרה לאינטל העולמית תמורת 15.3 מיליארד דולר.

ברשות המסים מציינים בנוסף כי באוקטובר נרשם גידול מואץ בהחזרי מע"מ ובהחזרי מס הכנסה לעומת החודש המקביל אשתקד, כתוצאה מהפרשי עיתוי.

בשיעורי מס אחידים, דהיינו בניכוי שינויי החקיקה, אירועים חריגים חד-פעמיים והפרשי עיתוי בשחרור החזרי מס, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 16% לעומת חודש אוקטובר אשתקד. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-19%, הגביה ממסים עקיפים עלתה ב-13% ואילו הגביה מאגרות עלתה ב-12%.