מה קונים? אלה מדדי המניות החשופות ישירות לעונת הקניות

החודשיים האחרונים של השנה הפכו בשנים האחרונות לתקופה של חגיגת קניות ברחבי העולם - עם הצטרפות "יום הרווקים" הסיני לקדחת השופינג בארה"ב ■ מעבר להזדמנות למצוא דילים באינטרנט, כדאי להכיר את מדדי המניות החשופות ישירות לעונת הקניות

כרטיס אשראי / צלם: thinkstock
כרטיס אשראי / צלם: thinkstock

כמדי שנה, גם ב-2017 הביאו איתן הרוחות הקרירות של נובמבר את העונה המעניינת של השנה. לא מדובר באחת מעונות השנה ה"רגילות", אלא כמובן בעונת הקניות המסורתית.

אם בעבר טירוף הקניות של סוף השנה האזרחית היה נחלתם הבלעדית של הצרכנים בארה"ב - אשר היו צובאים על החנויות מיד לאחר ארוחת חג ההודיה בסוף נובמבר, וממשיכים במסע הקניות עד לערב חג המולד - בימינו מדובר בתופעה עולמית של ממש.

ההשפעה של אמזון
 ההשפעה של אמזון

גם באירופה ובמזרח הרחוק (ואף אצלנו בישראל) נוהגות חנויות רבות להציע מבצעים מיוחדים בחודשיים האחרונים של השנה, במטרה למשוך אליהן כמה שיותר קונים, בתקופה שהפכה להיות חגיגת קניות גלובלית.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה חדשה בהקשר זה. ב-11 בנובמבר יחול "יום הרווקים" הסיני, שסומן על-ידי הקמעונאיות הגדולות - המסורתיות והמקוונות - כיום השופינג המועדף על הסינים. ביום זה נוהגות חנויות רבות באינטרנט, גם כאלה שלא צמחו מתוך סין, להציע שלל מבצעים מיוחדים, ובכל שנה נשברים שיאי המכירות באתרי הקניות של עליבאבא.

מעבר לצריכה ההולכת וגוברת מכיוון הסינים, בעשור האחרון הולך וגדל משקל הרכישות בערוצים הדיגיטליים, על חשבון הרכישות הפיזיות בחנויות המסורתיות, כמו מייסי'ס או בסט ביי. הצרכנים הפנימו שבאינטרנט נוח יותר למצוא את הדילים הטובים ביותר, במיוחד כשבחוץ הטמפרטורות יורדות ומחשיך מוקדם.

מי מכם שמעוניין למצוא את המציאה השווה ביותר, מוזמן להתחיל ולהשוות בין האתרים השונים. בינתיים, נתמקד במדדי מניות בעלי חשיפה גבוהה לחברות הנהנות מעונת הקניות הממשמשת ובאה.

קניות באינטרנט מול כל היתר

נתחיל עם מדד גלובלי הכולל 40 מניות של חברות שעיקר הכנסותיהן (למעלה מ-70%) נובעות ממכירות באינטרנט - EQM Online Retail. המדד מחולק לשתי קבוצות - חברות אמריקאיות וחברות מחוץ לארה"ב, והמשקל המצרפי של המניות הזרות מוגבל ל-25%. בכל קבוצה משקל המניות מחולק באופן שווה, ומאוזן מחדש פעמיים בשנה.

מדד זה נעקב על-ידי קרן הסל Amplify Online Retail (סימול: IBUY), אשר הושקה באפריל 2016 ומנהלת כיום קצת יותר מ-100 מיליון דולר. IBUY מתבדלת ממוצרים אחרים על אפיק זה בכך שהיא אינה מעניקה משקל רב למניית אמזון, ענקית הקמעונות המקוונת, שפתחה פער אדיר ממתחרותיה בתחום זה. משקל החסר שמקבלת אמזון לא פגע בביצועי ה-ETF, שהוסיפה לערכה 37% מתחילת השנה, ביחס לצמיחה של 15% במדד S&P 500.

מעבר לאמזון, תוכלו למצוא במדד EQM Online Retail חברות סליקה מקוונת, כמו פייפאל, משווקות שירותי תיירות, כמו אקספדיה ופרייסליין, וכמובן את הקמעונאיות הסיניות הגדולות, ובראשן עליבאבא.

ניצבת בבטחה בראש שרשרת אמזון

עבור משקיעים שמעוניינים להתמקד דווקא במניות אמריקאיות, חשוב שתכירו את ההבדלים בין קרן הסל הפופולרית ביותר על ענף הקמעונות בארה"ב (XRT) לבין פתרון שעשוי לתת תוצאה טובה יותר למשקיעים (RTH).

מדד S&P Retail Select Industry מורכב מ-86 מניות של חברות שעיקר עיסוקן הוא קמעונות, בין אם אונליין ובין אם בחנויות מסורתיות. המניות במדד מקבלות משקל אחיד, וכאן טמון עקב האכילס שלו.

בעוד שבמדדי מניות רבים משקל אחיד מהווה יתרון למשקיעים, בענף הקמעונות של השנים האחרונות מדובר בחיסרון בולט, לאור העובדה שרוב השחקנים בענף מאבדים גובה, ולעומתם חברה אחת (אמזון) הולכת ומגדילה את אחיזתה.

מסיבה זו, דווקא קרן הסל VanEck Vectors Retail (סימול: RTH), אשר מבוססת על שווי השוק של המניות, רלוונטית יותר. במדד MVIS US Listed Retail 25 נכללות 25 חברות הקמעונות האמריקאיות הגדולות ביותר מבחינת שווי שוק. כאן אמזון מקבלת משקל מייצג יותר לגודלה העצום - 20% - בעוד שהמניה הבאה בתור, הום דיפו, מקבלת משקל של כ-5% בלבד.

הביצועים העודפים של מניית אמזון אחראים לרוב ההבדל בפער בין הביצועים של שתי קרנות הסל על תחום הריטייל בארה"ב במהלך שלוש השנים האחרונות. לא רק שנתח השוק של אמזון גדל בשנים אלה, היא עשתה זאת על חשבון קמעונאיות מקומיות רבות, שלא השכילו לפתח את תחום הקמעונות באינטרנט ונעלמו מהמפה.

כאשר בוחנים את המגמות השולטות בענף הקמעונות בארה"ב, מגלים כי היתרון לגודל עושה את ההבדל. הרשתות הגדולות מצליחות לתפוס נתחי שוק על חשבון הקטנות, בעיקר באמצעות מכירות באינטרנט, המהוות חלק גדל והולך מסך המכירות. אם מגמה זו תימשך, סביר להניח ש-RTH תמשיך לבלוט, בעוד ש-XRT תמשיך לדשדש.

חשיפה ממוקדת לצרכן הסיני

המדד הבא שביצועיו מושפעים מהצרכנות המקוונת הוא EMQQ Emerging Markets Internet & Ecommerce. כפי שניתן להבין משמו, התמקדותו היא בחברות הנמנות עם שווקים מתעוררים, שסין היא המרכזית שבהם.

קרן הסל האמריקאית EMQQ עוקבת אחר מדד זה, וכוללת מניות כמו עליבאבא, טנסנט, ביידו, JD.Com ו-39 חברות נוספות משלל מדינות מתפתחות. הביצועים של מוצר זה השנה הם פנטסטיים, עם זינוק של יותר מ-60%, ואותן חברות טכנולוגיה ומסחר מקוון הנכללות במדד הן שדוחפות השנה כלפי מעלה את מדדי השווקים המתעוררים.

מי מכם שירצו חשיפה ממוקדת יותר לחברות האינטרנט הסיניות, ימצאו במדד CSI Overseas China Internet פתרון מתאים. מדד זה כולל מניות של חברות סיניות הנסחרות מחוץ לסין (בעיקר בארה"ב ובהונג-קונג) שעוסקות בתוכנה ובשירותי אינטרנט.

קרן הסל העוקבת אחר המדד היא KraneShares CSI China Internet (סימול: KWEB), שמנהלת כיום למעלה ממיליארד דולר, וגם ביצועיה השנה מרשימים מאוד - עלייה של 64% מתחילת 2017.

נסיים את סקירת המדדים בעלי החשיפה הישירה לעונת הקניות המתקרבת עם מדד המתמקד בתחום מוצרי היוקרה. מוצרים אלה זוכים למקום של כבוד בעיקר במהלך הקניות הנעשות לפני חג המולד וסוף השנה האזרחית.

S&P Global Luxury מורכב מ-80 המניות עם שווי השוק הגבוה ביותר מבין החברות המתמחות בייצור או בשיווק של מוצרי ושירותי יוקרה. השמות הבולטים במדד זה הם של יצרניות משקאות חריפים כמו דיאג'יו ופרנו ריקרד, חברות רכב כדוגמת טסלה, BMW ודיימלר (יצרנית מרצדס) ויצרניות מותגי אופנה כמו לואי ויטון ו-Richemont.

נכון להיום, המדד נעקב על-ידי קרן סל קטנה הנסחרת באירופה - Amundi S&P Global Luxury (סימול: GLUX FP). מבחינת ביצועים, לאחר שלוש שנים של דשדוש, החלו ביצועי המדד להשתפר פלאים השנה, עם עלייה של 25%, וזאת בעיקר בזכות פריחתן של מניות כמו לואי ויטון וטסלה, שזינקו השנה ביותר מ-50%.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צורכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמוצרים המצוינים לעיל מנוהלים על-ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו. 

קרנות סל עם חשיפה ישירה לעונת הקניות
 קרנות סל עם חשיפה ישירה לעונת הקניות