לראשונה: נשללה כניסה לישראל של נבחרי ציבור מאירופה

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הודיע היום כי ביחד עם שר הפנים, אריה דרעי, הם סירבו לתת אישורי כניסה לחברי פרלמנט מהאיחוד האירופי, חברי פרלמנט צרפתיים וראשי ערים מצרפת – בשל פעילותם לקידום חרם נגד ישראל

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הודיע היום (ב') כי ביחד עם שר הפנים, אריה דרעי, הם סירבו לתת אישורי כניסה לחברי פרלמנט מהאיחוד האירופי, חברי פרלמנט צרפתיים וראשי ערים מצרפת - בשל פעילותם לקידום חרם נגד ישראל.

נבחרי הציבור האירופאים היו אמורים להגיע לביקור ברשות הפלסטינית. המשלחת, כך לפי הודעת הדובר של השר לביטחון פנים, אמורה הייתה לכלול 20 משתתפים ותכננה להגיע לישראל ב 19 בנובמבר. חברי המשלחת הודיעו מראש כי בכוונתם לבקר את מרואן ברוגתי בכלא הדרים. 

המשלחת כוללת 20 משתתפים ובהם חברי פרלמנט צרפתים, חברי פרלמנט אירופאי וראשי ערים בצרפת ואמורה להגיע לביקור בישראל וברשות הפלסתינית בין התאריכים 19-23 בנובמבר. המשלחת הודיעה כי מטרת הביקור הרשמית היא ביקור המחבל מרואן ברגותי בכלא הדרים.

לדברי דוברו של ארדן, "השר ארדן בחן את חומר הרקע בעניינם, ועקב כך הודיע גם השר דרעי כי כניסתם של חברי המשלחת תסורב עם נחיתתם. אי לכך, הוצע כי יעודכנו חברי המשלחת מבעוד מועד בנושא ולא יטוסו כלל".

השר דרעי אמר: "אין זאת הפעם הראשונה שאני מונע כניסתם של פעילי חרמות נגד ישראל אולם הפעם, מדובר במשלחת בכירים אירופאים המגיעים לפעול נגד ישראל והנושא מקבל נופך אחר. לאחר שבחנתי את הרקע ונסיבות, החלטתי שאין למשלחת זאת מקום בישראל".

"גלובס" פנה למשרד לביטחון פנים לקבל את רשימת שמות נבחרי הציבור האירופאים והצרפתיים, והרשימה טרם נמסרה.

הסמכות לשלול כניסה לישראל תוקנה בחוק בחודש מארס השנה. על פי החוק, רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים ראשית למנוע כניסתו של אדם לישראל, אם הוא קרא לחרם על המדינה. בהמשך פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה את הנוהל שמעגן את החקיקה. לפי הנוהל מותר לסרב כניסה מטעמים של מניעה ביטחונית, פלילית, שקרים בגבול, הפרת סדר ציבורי וחשד לנטל על המדינה.

עד היום מנעו ארדן ודרעי כניסה של פעילי BDS, אך ככל הידוע היום זו פעם ראשונה שנמנעת כניסתם של נבחרי ציבור באיחוד האירופי, בפרלמנט הצרפתי וברשויות צרפתיות.