פרשנות: נפילת אופקו - האם מגע הקסם של פיליפ פרוסט פג?

החברה שמוביל יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט איבדה בשנה האחרונה 59% מערכה ■ מה הוביל לירידות החדות, ומה צפוי לחברה בטווח הקרוב?

דוקטור פיליפ פרוסט / צילום: תמר מצפי
דוקטור פיליפ פרוסט / צילום: תמר מצפי

מניית חברת הביומד אופקו ירדה אמש בנאסד"ק ב-12.3%. החברה, שאותה מוביל יו"ר טבע לשעבר, ד"ר פיליפ פרוסט, איבדה בשנה האחרונה כ-60% מערכה, ופגעה אגב כך במדדים העיקריים בבורסה בתל אביב (שבה היא נסחרת ברישום כפול).

אופקו נרשמה למסחר בתל אביב בעקבות רכישת פרולור הישראלית ב-2013. בשיאה נסחרה החברה בשווי של כ-30 מיליארד שקל, בעוד שהיום היא נסחרת בשווי של כ-9 מיליארד שקל "בלבד".

מה הוביל לצניחתה של אופקו, ומה צפוי לחברה בטווח הקרוב? אופקו הוקמה ומנוהלת על ידי פרוסט, שייסד את חברת התרופות אייווקס, שאותה מכר לטבע ב-2006 ב-7.4 מיליארד דולר. לאחר האקזיט, פרוסט התחיל להשקיע בחברות שונות, ובהדרגה איגד את רוב פעילותו תחת אופקו.

מיזם החזקות ביומד "אופורטוניסטי"

פרוסט הצהיר מאז ומעולם כי מדובר במיזם החזקות ביומד "אופורטוניסטי", לא ממוקד. תחת אופקו מאוגדות כיום רשת מעבדות; תרופות חדשניות במגוון תחומים; בדיקות שונות; חברת חיסונים ועוד.

המשקיעים נמשכו לחברה לא על בסיס אמונה במוצר מסוים, אלא בעיקר מתוך תפיסה כי פרוסט יודע מה הוא עושה. פרוסט הקפיד לרכוש את המניה בבורסה (פרוסט ושותפיו מחזיקים כ=40% מההון), כדי לאותת על המשך אמונתו בה. גישת "סמוך על פרוסט" אפיינה את משקיעי החברה, גם לנוכח רכישות לא סינרגטיות, ואפילו כשחלק מהיוזמות לא הצליחו כמתוכנן.

2017 היתה שנת מבחן עבור אופקו. שני מוצרים חדשים הגיעו לשוק: ריאלדי (Rayaldee), תרופה שהיא נגזרת של ויטמין D; ו-4kscore, בדיקה לאמידת אגרסיביות סרטן ערמונית. ברבעונים הראשונים שלהם בשוק, שני המוצרים לא הבריקו.

בינואר נכשל בניסויים קליניים מוצר הדגל של אופקו - הורמון גדילה בשחרור מושהה, שעבורו רכשה את פרולור. הכישלון הגיע אחרי שאופקו מסחרה את המוצר בהצלחה לפייזר העולמית בעסקת ענק. אופקו הציעה הסבר סטטיסטי פתלתל לאי-ההצלחה, ועדיין לא ויתרה על המוצר, אבל הכישלון הותיר טעם מר.

ביקורת על תפקודו של פרוסט בטבע

אופקו התמחתה לאורך השנים ברכישת חברות במניות בלבד או בעסקאות עם רכיב מנייתי גבוה. כך הגנה על עצמה בפני חוב (שיעור שפרוסט שכח כנראה ללמד את דירקטוריון טבע, כשכיהן שם כיו"ר). עם הירידה במניה, יורד גם כוחה של החברה לבצע עסקאות מסוג זה. לחברה כיום מזומנים בהיקף של 100 מיליון דולר, לעומת 168 מיליון דולר בסוף 2016.

מוקדם כמובן להספיד את אופקו. המוצרים ריאלדי ו-4kscore עדיין יכולים להמריא, הורמון הגדילה של פרולור רחוק מלהיות מוצר "מת" (הוא עשוי בהחלט להצליח בניסוי בילדים), ולחברה עוד מוצרים רבים בצנרת. ואולם, נראה כי מרגע שהחברה עברה לשלב המסחרי, גישת "סמוך על פרוסט" כבר לא יכולה להחזיק אותה.

פרוסט בן ה-81 נבחן כיום בביקורתיות גם לגבי התקופה שבה כיהן כיו"ר טבע בשנים 2010=2015. פרוסט, שמונה ליו"ר זמני בטבע עקב מחלתו של אלי הורביץ, ונשאר בתפקיד לאחר שהורביץ נפטר, הוא שמינה לאחר מכן את המנכ"ל ג'רמי לוין. בהמשך הסתכסכו השניים, ופרוסט הדיח את לוין - מהלך שכיום כמה ממשקיעי טבע רואים כטעות. בשלב שבו מונה ארז ויגודמן למנכ"ל החברה, נראה היה כי פרוסט כבר התעניין פחות בטבע, והיה הרבה יותר מרוכז באופקו.