הקרנות של פולסון ופידליטי הקטינו החזקות בטבע

בין הגופים שהגדילו החזקות במניה ברבעון - בלקרוק, Franklin Resources ו-Wellington, וכן הקרן הישראלית ספרה שבעבר חיסלה החזקתה

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

לא רק אלרגן מממשת את מניות טבע שברשותה. לפי דיווחים שהועברו בימים האחרונים לרשות ניירות הערך של ארה"ב (SEC), מספר קרנות וגופים מוסדיים בולטים בארה"ב צמצמו ברבעון האחרון את החשיפה שלהם לטבע - ביניהם למשל קרן הגידור Paulson & Co של המיליארדר ג'ון פולסון, שמכרה כ-64% ממניות טבע שהיו ברשותה, ופידליטי שהקטינה את החזקתה בטבע ב-39.1%.

לעומת זאת, יש גם גופים שזיהו כנראה הזדמנות במחיר הנמוך אליו צללה טבע במהלך הרבעון השלישי, והגדילו החזקות בחברה (עם זאת, כזכור, מחיר המניה המשיך לרדת גם אחרי הרבעון השלישי). כך למשל עשו בבלקרוק, Franklin Resources ו-Wellington. גם הקרן הישראלית ספרה, שברבעון השני - לפני הנפילה הגדולה במניית טבע - מכרה את כל מניות טבע שהיו לה, חזרה להשקיע בטבע ברבעון השלישי ורכשה 400 אלף מניות, שהשווי הנוכחי שלהן הוא 4.7 מיליון דולר.

מניית טבע, שנסחרה במגמה שלילית עוד לפני הקיץ האחרון, התחילה ב"צניחה חופשית" אחרי פרסום הדוחות החלשים לרבעון השני בתחילת אוגוסט. טבע קיצצה אז את הדיבידנד, הפחיתה תחזיות שנתיות והכירה בירידת ערך מוניטין ענקית של כ-6 מיליארד דולר בגין הפעילות הגנרית בארה"ב. לאחר פרסום הדיווח על מינויו של קאר שולץ למנכ"ל, המניה התאוששה מעט בספטמבר, ובסוף הרבעון השלישי מחירה היה 17.6 דולר - נמוך ב-47% ממחיר המניה בסוף הרבעון השני.

אלא שבתחילת הרבעון הרביעי (הנוכחי), הצרות חזרו לפקוד את החברה כשמיילן המתחרה קיבלה אישור לשווק גרסה גנרית לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון, ובדוחות שפורסמו בתחילת נובמבר התגלתה המשך שחיקה גם בגנריקה והם כללו גם הורדת תחזיות נוספת, כך שכעת מחיר המניה עומד על כ-11.8 דולר בלבד.

ג'יי.פי מורגן רכש מניות טבע מאלרגן

החזקות הקרנות והגופים המוסדיים בחברות שנסחרות בוול סטריט מדווחות עד 45 ימים לאחר סיום כל רבעון, כלומר בימים האחרונים פורסמו ההחזקות בחברות השונות, ובהן גם טבע, לסוף הרבעון השלישי. בין הנתונים הבולטים שעולים מהדיווחים ניתן לציין את חברת ההשקעות Barrow Hanley מטקסס שמכרה ברבעון 84.3% ממניות טבע שהיו ברשותה - כ-25.2 מיליון מניות, וירדה להחזקה של 4.7 מיליון מניות בלבד, בשווי נוכחי של 55.4 מיליון דולר. קרנות פידליטי (FMR) הקטינו כאמור את ההחזקה ב-39.1% כשמימשו כ-16.7 מיליון מניות טבע, ונותרו עדיין עם החזקה מכובדת של 26.1 מיליון מניות בשווי נוכחי של כ-307 מיליון דולר.

עוד במממשים, נמצאת Nordea Investment שכמעט חיסלה את השקעתה בטבע כשמכרה כ-99% מהחזקתה, ונותרה עם החזקה של כ-175 אלף מניות בלבד, בשווי של כ-2.1 מיליון דולר. כאמור גם פולסון המשיך במגמת צמצום החשיפה שלו לטבע, ולאחר שמכר ברבעון השני כ-4.3 מיליון מניות, ברבעון השלישי הקרן שלו מכרה עוד כ-4.3 מיליון מניות ונשארה עם החזקה של כ-2.5 מיליון מניות טבע, בשווי של 28.9 מיליון דולר.

גם מי שהייתה בעלת המניות הגדולה ביותר בטבע מקרב המוסדיים, Capital Research, מכרה כ-6.2 מיליון מניות, ונשארה בעלת 70 מיליון מניות (כ-6.5% מהחברה) ששווין הנוכחי הוא 824 מיליון דולר.

מעניין לציין שגם ג'יי.פי מורגן הקטין את החזקתו בטבע ב-72% - מכ-7.2 מיליון מניות בסוף הרבעון השני ל-2 מיליון מניות בסוף הרבעון השלישי. שלשום (ב') נודע שהבנק רוכש מידי אלרגן 25 מיליון מניות טבע במסגרת עסקה פיננסית, שבה הבנק גם מלווה לאלרגן סכום כסף שלא דווח ואלרגן משעבדת לטובתו את כל החזקותיה בטבע (כ-100 מיליון מניות שהן 9.9% מהחברה).

במקביל, יש כאמור גופים שהגדילו החזקות בטבע ברבעון השלישי, ובראשם חברת ההשקעות Wellington Management מבוסטון, שרכשה ברבעון כ-10.9 מיליון מניות והגדילה את ההחזקה בטבע ל-35.3 מיליון מניות (כ-3.3% מטבע) ששווין הנוכחי הוא 415 מיליון דולר. Franklin Resources הגדילה את ההחזקה בטבע ב-10% כשרכשה כ-6.7 מיליון מניות, וכעת היא מחזיקה ב-6.8% מהון המניות של טבע בשווי 863 מיליון דולר.