מנכ"ל רדיט: "לאנשים מתחיל להימאס מלכעוס"

אתר המדיה החברתית רדיט, שהשלים גיוס של 200 מיליון דולר, מנסה למשוך את תשומת הלב של המפרסמים ■ המנכ"ל סטיב האפמן מדבר על הקמת "צוות אנטי-רוע" ומתייחס להבדל בין רדיט לפייסבוק

המשרדים של רדיט  / צילום: רויטרס Robert Galbraith
המשרדים של רדיט / צילום: רויטרס Robert Galbraith

אתר המדיה החברתית רדיט עשה לעצמו שם כ"עמוד השער של האינטרנט" באמצעות פורומים שיוצרים הגולשים ושמאפשרים לאנשים לשתף הכול באופן אנונימי - החל מסרטונים ויראליים של בעלי חיים מצחיקים וכלה בתיאוריות קונספירציה ובדעות פוליטיות לא קונבנציונליות.

אך מפעילי האתר - הניצב במקום השמיני בעולם במונחי תעבורת גולשים על פי נתוני חברת דירוג האתרים אלקסה - הגבירו לאחרונה את מאמציהם לבער את השוליים האפלים באתר, בתקווה לשכנע משתמשים, בעלי אתרים ומפרסמים שרדיט הוא בית בטוח לתכנים שלהם.

הודות לסבב גיוס שנערך לאחרונה, הרחיב רדיט את השקעתו בבוחנים אנושיים של תכנים, והיא בודקת אם ישויות רוסיות השתמשו בפלטפורמה שלה כדי להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, והיא מכינה תוכנית עיצוב מחדש שתעניק כלים לאלפי מנהלי הפורומים שלה מספר רב יותר של כלים שיקלו על ביצוע משימתם.

בריאיון בכנס Web Summit בליסבון, אמר סטיב האפמן, מייסד משותף ומנכ"ל רדיט, כי ההתנגשויות האלימות בין מפגינים ולאומנים לבנים בשרלוטסוויל, וירג'יניה, באוגוסט היו קריאת השכמה. אחד המשתתפים בעצרת הסיע את מכוניתו לתוך קהל אנשים שהפגינו נגד הלאומנים הלבנים. הוא הרג אישה אחת ופצע 19 אנשים.

התקנות הקודמות היו מעורפלות מדי

הפמן, והמייסד השני של רדיט, אלקסיס אוהניאן, למדו באוניברסיטת וירג'יניה בתחילת העשור הקודם. "ביליתי את ילדותי במרחק של שעת נסיעה אחת בלבד, אז זה הבית שלי, וכשראיתי ברדיט אנשים שחוגגים את האלימות הזאת, התגובה שלנו היתה: 'אנחנו לא מסוגלים, זה לא קביל, זה לא מה שאנחנו'", אמר האפמן.

לפני כמה חודשים עדכן רדיט את מדיניות התוכן שלה, ואסרה תכנים שמהללים, מסיתים או קוראים לאלימות נגד יחידים וקבוצות של בני אדם או בעלי חיים, וזאת לאחר שציינה כי התקנות הקודמות היו מעורפלות מדי.

רדיט מעסיק "צוות אנטי-רוע", שתפקידו להיאבק בפוגענות בפלטפורמת רדיט. העיצוב המחודש של גרסת המחשב השולחני של רדיט, שיושק ברבעון הראשון בשנה הבאה, יגביר את הדמיון בין אתר רדיט לבין אתרי רשתות חברתיות אחרות, ויכלול גם כלים חדשים עבור אלפי מנהלי הפורומים של רדיט, שיאפשרו לסנן תכנים פוגעניים ביעילות רבה יותר.

לרדיט יש גם תמריץ עסקי לטיהור אתרה מתכנים פוגעניים. היא צריכה לפתות משווקים, וגם לעמוד בציפיות המשקיעים שלה. ביולי השנה גייס רדיט סכום של 200 מיליון דולר על בסיס שווי שוק של 1.8 מיליארד דולר. מנכ"ל רדיט, סטיב האפמן, שוחח עם הוול סטריט ג'ורנל על האופן שבו הוא מתמודד עם טרולים באתר של עצמו ועל האופן שבו רדיט מפורש באופן הלא נכון.

רדיט מקווה שהמפרסמים יתלהבו מקהילת המשתמשים הגדולה והמאוד מעורבת שלה, שמשתפת את דעותיה באופן כנה. החברה מגבירה את מאמצי מכירת הפרסומות שלה בתקופה שבה מו"לים דיגיטליים כבר מתקשים להתחרות בענקיות הפרסום פייסבוק וגוגל. האפמן לא מסר נתונים ספציפיים, אך ציין שהכנסות הפרסום של רדיט צמחו פי חמישה ב-24 החודשים האחרונים.

במקום להתמודד ישירות עם חברה כמו פייסבוק על חסדי המפרסמים, ולהשתמש במיקוד מבוסס-אנשים, רוצה רדיט לבדל את עצמו באמצעות התמקדות בתחומי עניין וסוגיות מלהיבות, ובפרסומות שמבוססות על שיווק שיחתי. משתמשי רדיט מאמצים לעצמם ניקים, בניגוד למשתמשי פייסבוק, שמעודדת את מנוייה לחשוף את זהותם האמיתית, אך האפמן אומר שהניקים תרמו לבניית קהילות מלוכדות שמאפשרות לאנשים לחוש בנוח עם עצמם.

"אנחנו לא שואלים מה הגיל שלך"

"זוהי הסיבה שאנו לא שואלים מה המגדר שלך, וגם לא שואלים מה הגיל שלך", אמר האפמן. "זה לא אומר שאנחנו לא נשאל ביום מן הימים, אבל אני יכול להבטיח לך שזה מעולם לא יהפוך לדרישת חובה. אני חושב שלאנשים צריכה להיות שליטה על כמות המידע שהם משתפים".

האפמן אמר שהוא וסמנכ"ל הטכנולוגיה של רדיט, כריס סלואו, "בודקים לעומק" אם סוכנים רוסיים השתמשו בפלטפורמה להצפת מסרים פלגניים כדי להשפיע על תוצאות הבחירות בארה"ב ב-2016, כפי שקרה בפייסבוק, טוויטר וגוגל. בניגוד לכל החברות האלה, לא התבקש רדיט להציג ראיות כלשהן לוועדות קונגרס, על פי אחת מדוברות רדיט.

"ביצענו בדיקת עומק בסוגיית רוסיה, ואנחנו ממשיכים לבדוק לעומק", אמר האפמן. "לא מצאנו הרבה, בכנות, אבל אני לא כל כך טיפש כדי לומר שזה לא קיים. אולי עדיין לא גילינו את זה".

האפמן מאמין כי תרופת הנגד למידע כוזב שמופץ באינטרנט היא לחנך אנשים באופן טוב יותר כיצד לבצע בדיקה מהירה של מידע. רדיט בוחן דרכים לוודא שהמידע בעמדו השער שלה משקף את שני הצדדים בוויכוח פוליטי, למשל.

במועד מוקדם יותר ב-2016, קהילת ברני סנדרס "חלשה על רדיט באופן מוחלט", וקולה היה "רם יותר משהצדיק גודל האוכלוסייה שלה", לדברי האפמן. כשסנדרס הפסיד להילרי קלינטון בהצבעה על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, החלו תומכי דונלד טראמפ ה"קולניים" במקצת לתקוף את קהילת סנדרס, לדברי האפמן. עקב כך ביצע רדיט כמה שינויים טכנולוגיים כדי לוודא שעמוד השער שלה מכיל תוכן מגוון ומשקף באופן מדויק יותר את גודלן של קהילות המשתמשים.

רדיט מנסה גם להשתמש בטכנולוגיה כדי לבער תכנים פוגעניים והטרדות - בעיות שקיימות זה זמן רב באתר.

לפני שנה היו 100% מהמהלכים שנקט רדיט נגד הטרדות באתר בבחינת "מהלכים תגובתיים" שננקטו בעקבות תלונות משתמשים. כיום, לדברי האפמן, "יותר מ-60%" ממהלכיו של רדיט הם פרואקטיביים, והחברה שמה קץ להתנהגות מרושעת בשלב מוקדם באמצעות שימוש באלגוריתמי למידה חישובית שמזהים דפוסי התנהגות מרושעת.

לדברי הפמן, "המצב בתהליך של שיפור" במונחי צביונו החיובי של השיח ברדיט. הוא מציין כי הקהילה מהירת הצמיחה ביותר ב-12 החודשים האחרונים הייתה /r/ Wholesome Memes.

"אני חושב שלאנשים מתחיל להימאס מלכעוס כל הזמן", אמר הפמן. עם זאת, הוא הוסיף: "עדיין יש לפנינו כברת דרך מכיוון שכרגע האווירה הפוליטית ממש מחורבנת".

המספרים של רדיט
 המספרים של רדיט