חרדים חסמו את תנועת הרכבת בי-ם; 20 נעצרו ברחבי הארץ

מאות חברי הפלג הירושלמי יצאו להפגין במוקדים המרכזיים בירושלים ובבני ברק וחסמו חלק מצירי הרכבת הקלה ■ הרב אורבך הסביר למפגינים על "החובה למחות על כבוד תורה שמושפלת בידי חוק הגיוס"

חרדים / צילום: אוריה תדמור
חרדים / צילום: אוריה תדמור

מאות מחברי "הפלג הירושלמי" החרדי חסמו הערב (ראשון) צירים מרכזיים בירושלים, בני ברק, מודיעין ובמקומות נוספים במחאה על מעצרם של עריקים חרדים. 20 בני אדם נעצרו במוקדי ההפגנות בחשד לכך שהפרו את הסדר והתעמתו עם שוטרים. בשל המחאה, תנועת הרכבת הקלה הופסקה חלקית עד להודעה חדשה. המפגינים מתכנסים בין היתר בצומת הרחובות יפו ושרי ישראל, ולכן הרכבות פועלות רק בין תחנת הר הרצל לתחנה המרכזית ובין תחנת חיל האוויר (פסגת זאב) לתחנת שער שכם.

מוקדם יותר הודיעו אנשי הפלג כי יחדשו את הפגנותיהם במוקדים אלה. אנשי "הוועדה להצלת עולם התורה", גוף שלהם שפועל נגד גיוס לצה"ל, התכנסו הערב בביתו של הרב שמואל אורבך, מנהיגם הרוחני שמוביל קו קיצוני נגד צה"ל, והם הצהירו כי שמעו ממנו על "החובה לצאת לרחובה של עיר ולמחות על כבודה של תורה שמושפלת עד עפר על ידי חוק גיוס בני הישיבות ומאסרם הממושך של נזרי הבריאה בחורי החמד".

ההפגנות התחדשו היום לאחר שמוקדם יותר התקיים בבית הדין הצבאי ביפו משפטם של חלק מהעריקים ששהו בכלא צבאי בתקופה האחרונה. הם נשפטו לעונשי מאסר של 40-90 ימים, ולכן החליט הזרם הליטאי לחדש את המאבק ב מחאה על "עונשים כבדים" שהוטלו על הבחורים.

בתקופה האחרונה, ההפגנות דעכו והפלג נקט בקו ממלכתי יותר של מאבקים, בהם אוהל מחאה מחוץ לבתי הכלא הצבאיים. הסיבה לכך נובעת בעיקר בשל העובדה שבכל הפגנה המתקיימת תוך הפרות סדר, נעצרים מפגינים שמתגלים כעריקים והם מועברים לידי המשטרה הצבאית, מה שמגדיל את מספר העצורים בכלא הצבאי.

בהפגנות שנערכו בחודש אוקטובר נעצרו יותר מ-120 מפגינים, ויחד עמם עלה גם מספרם של העריקים שהועברו לידי המשטרה הצבאית. עד אז נעצרו יותר מ-50 עריקים חרדים , שחלקם לא התייצבו בלשכות הגיוס כדי לקבל דיחוי או פטור מגיוס מ צה"ל . בזמן שחלף מאז, מרבית העצורים שוחררו. מדובר במספר חסר תקדים, ובפלג הירושלמי שקלו את צעדיהם בטרם שבו לחסום צירים מרכזיים - עד שהערב יצאו לרחובות מחדש.