בנק ישראל תומך בהארכת הזכאות לדמי אבטלה לנשים פורשות

הבנק תומך בהצעת יו"ר ועדת הכספים משה גפני להאריך לשנתיים את תקופת הזכאות של נשים בנות 55 ומעלה לדמי אבטלה במסגרת מהלך של העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64 - בניגוד לעמדת האוצר

בנק ישראל תומך בהצעת יו"ר ועדת הכספים משה גפני להאריך לשנתיים את תקופת הזכאות של נשים בנות 55 ומעלה לדמי אבטלה במסגרת מהלך של העלאת גיל הפרישה מ-62 ל-64 - בניגוד לעמדת האוצר.

בנק ישראל אף מציע לכלול בהצעת נשים בגיל 52 ומעלה - אך לחזור ולקצר את תקופת הזכאות ל-10 חודשים עבור נשים צעירות יותר. האוצר מתנגד להצעתו המרוככת של יו"ר ועדת הכספים להעלאת גיל הפרישה לנשים בגלל עלותה התקציבית המגיעה ל-430 מיליון שקל לשנה וכיון שהדבר יפגע בגובה קצבת הפנסיה של נשים.

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום בהצעת החוק להעלאת גיל הפרישה שיזם גפני. הצעתו של גפני היא להעלות את גיל פרישת החובה לנשים בהדרגה מ-62 ל-64 בתוך עשר שנים (במקום 8 כפי שמציע האוצר) - בקצב של חודשיים-שלושה בכל שנה. בנוסף מציע גפני כי נשים מגיל 55 ומעלה יהיו זכאיות ל-24 חודשי דמי אבטלה שאותם הן יוכלו לפצל לשתי תקופות, בעוד שהאוצר מוכן רק ל-10 חודשי תשלום דמי אבטלה (המצב החוקי היום מאפשר 7 חודשי אבטלה). הנשים יהיו זכאיות לדמי האבטלה גם במהלך הכשרות מקצועיות. גפני גם מציע להגדיר קטגורה של עבודות שוחקות שלתוכה ייכללו עבודות הדורשות מאמץ פיזי או נפשי יוצא דופן.

הצעת האוצר נוסחה על-בסיס המלצות ועדה ציבורית בראשות הממונה על התקציבים הקודם אמיר לוי אך שר האוצר משה כחלון גנז את ההמלצות לאחר שהתברר כי הן אינן בקונצנזוס.

נציג אגף התקציבים כפיר בטאט אמר בישיבה כי דמי אבטלה יוצרים תמריץ שלילי לתעסוקה. לדבריו עלות ההצעה של גפני להארכת תקופת דמי האבטלה היא 430 מיליון שקלים לשנה. החישוב מתבסס על כך ש-800 נשים בכל שנתון מנצלות כיום את קצבת דמי האבטלה במלואה.

ד"ר עדי ברנדר מחטיבת המחקר בבנק ישראל התומך בהעלאת גיל הפרישה אמר כי "מאד חשוב לשמר את התמריצים לעבודה". לדבריו העלאת גיל הפרישה מעלה את ההשתתפות בעבודה, אך לצד זו יש קבוצות של נשים שנפגעו מהמהלך של העלאת גיל הפרישה: נשים שלא עבדו ונשים שעבדו בשכר נמוך - שתי קבוצות אלה הכנסתן נפגעה כתוצאה מדחיית הזכאות לקצבת זקנה של הביטוח הלאומי.

"המדיניות צריכה להתמקד בקבוצה של נשים שהיום הן בנות 62 וגיל הפרישה שלהם יעלה - בקבוצה הזו נכון וחשוב לדאוג לרשת ביטחון מקיפה שצריכה לכלול שני דברים: העלאת דמי האבטלה באותה קבוצת גיל, כך שנשים שיגיעו לגיל פרישה בעשר השנים הקרובות ושלא נערכו מראש להעלאת גיל הפרישה יזכו לפיצוי מוגדל, תוך הבטחה שבעלות הכנסה גבוהה במיוחד לא יקבלו את מלוא הסכום כקצבת אבטלה".