כחלון מכריז על ביטוח סיעודי ממלכתי ביותר ממיליארד שקל

התכנית מכילה, בין היתר, טיפולי שיניים מעל גיל 75 בחינם ■ שר הבריאות: הטיפולים יהיו יותר טובים ■ יו"ר ההסתדרות: נגיע למצב שחולים סיעודיים קשים יגיעו לקצבה של 5,000 שקל

שר האוצר משה כחלון כינס הערב (ב') מסיבת עיתונאים דחופה, בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וסגן שר האוצר הרב יצחק כהן. כחלון הציג את תכנית הסיעוד הלאומית החדשה.

"כרגע סיימנו שיחה עם ראש הממשלה", פתח כחלון, "הוא בירך וגם חושב שזו הדרך הנכונה. משבר הביטוח הסיעודי זה אחד המשברים הגדולים שנתקלנו בהם. כמו הרבה משברים אנחנו מגיעים למשבר הזה אחרי שנים של הזנחה פושעת. הפקירו עשרות אלפי קשישים לחסדו של הגורל. מול עינינו עמדה הבטחה אחת: לא להשאיר אף אזרח ללא כיסוי סיעודי. זה הדור שבנה את המדינה ויש לנו חובה אליהם ולא נפקיר אותם.

"המענה לקבוצות האלה יהיה מענה כולל במסגרת ביטוח סיעודי ממלכתי. לא יהיה מבחן הכנסה לילדים, ורופאים יגיעו הביתה לקשישים. רוב טיפולי השיניים לקשישים מעל גיל 75 יהיו חינם. מדובר בתכנית בהיקף של מעל מיליארד שקל. המדינה מכניסה עמוק את היד לכיס ולוקחת אחריות על האזרחים שלה".

שר האוצר הוסיף כי "יש למדינת ישראל כלכלה חזקה. בחודשים האחרונים אני שומע אינסוף דיונים מה לעשות עם פירות הצמיחה. מבחינה ערכית, מוסרית וגם מבחינה כלכלית הדבר הטוב זה לשים את הכסף אצל האנשים האלה. הכסף הזה נותן רשת ביטחון ממלכתית להורים שלנו ולחלשים בחברה".

השר ליצמן אמר כי הוא רוצה להודות לשר האוצר, "שמעולם לא אמר שאין לי ופתאום יש לו 20 מיליארד שקל בקופה. הטיפולים יהיו יותר טובים, השעות יהיו יותר טובות ובעזרת השם יהיה בריאות".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן אמר כי "אנחנו משלימים מהלך של ביטוח סיעודי ממלכתי. אנחנו יכולים לבוא ולהגיד שמדינת ישראל שינתה את פניה בתחום הסיעודי. תוך תקופה קצרה נגיע למצב שחולים סיעודיים קשים יגיעו לקצבה של 5,000 שקל ומי שירצה להעסיק עובד ישראלי יקבל עוד תמרוץ של שעות והעובד יקבל תוספת שכר שתתגמל אותו על העבודה הקשה שהוא עושה. הנטל שקיים היום על הילדים במוסדות שלא נותנים לסיעודי לקבל אשפוז במוסד בגלל הכנסת הילד - יבוטל. זו בשורה אדירה שמורידה המון ביורוקרטיה. יש פה התגייסות בעזרה לסיעודי גם בביתו בשירותים רפואיים וגם בקהילה".

ניסנקורן הוסיף כי "הפעימה הראשונה של הגדלת הקצבה ל-4,000 שקל תיכנס לתוקף ב-1 למארס 2018. אני רוצה לברך את שר האוצר ששוב ושוב מוכיח שהוא שר חברתי כי זה בנשמה שלו. זה התחיל עם שכר המינימום ונמשך עם קצבאות הנכים, מה שהובטח עם הנכים - 4.2 מיליארד שקל - יתקיים".

ניסנקורן כלל בין תודותיו גם את יו"ר רשות שוק ההון דורית סלינגר וציין כי התעקשותה על הפסקת הביטוחים הקולקטיביים הובילה בסופו של דבר למציאת הפתרון. סגן השר כהן גילה כי כחלון הכתיב תאריכי יעד לסיום תהליך גיבוש התכנית. לדבריו, "הקשישים יטופלו באפס ביורוקרטיה וילוו על ידי אדם שידאג להם".

"מחר בבוקר יש מחר חדש בישראל"

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר-סימנטוב סיכם ואמר כי התכנית כוללת כמה לבנות יסוד:

- תוספת של שעות סיעוד בבית - המקסימום יעלה מ-22 ל-30 שעות

- טיפולי בית על-ידי רופאים ואחיות שימנע את הצורך לעבור למוסדות

- ביטול השתתפות עצמית של בני משפחה

- רצף טיפולי תוך סנכרון בין מערכות הביטוח הלאומי, קופות החולים ומשרד הבריאות

- טיפולי שיניים בסיסיים לקשישים מעל גיל 75 וטיפולי שיניים משקמים בהשתתפות עצמית שתיקבע בהתאם להכנסת הקשיש

בר-סימנטוב הודה לעובד משרד הבריאות ניר קידר, "האיש שחלם והגה את התכנית הזאת".

סלינגר, שהחלה את המהלך בהחלטתה לבטל את הביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים, אמרה "שבפתרון שהוצג היום יש תשובה לכל אזרח בישראל. זה נותן רובד בסיסי מהותי ונאות לפרט ואנחנו אחראים לרובד השני באמצעות קופות החולים. "עיקר הבשורה היא שמוצר לא ראוי שלא נתן את התכלית שלשמו הוא נועד - לא ישווק יותר. מחר בבוקר יש מחר חדש בישראל", ציינה סלינגר.

לדברי סגן הממונה על התקציבים לענייני מאקרו יוגב גרדוס, התכנית תשולב במסגרת דיוני תקציב 2018 ו-2019 כשהכוונה היא לעלות תקציבית של מיליארד שקל החל מ-2019 ולהפרשה בהיקף שטרם נקבע ב-2018. "בהבשלה מלאה תגיע עלות התכנית ל-1.5 מיליארד שקל והיא צפויה לגדול בשיעור שנתי של 5%", ציין גרדוס.

לפי התכנית יצורפו בני 60 ומעלה לכיסוי קופות החולים ללא חיתום וללא אפשרות של הקופה לסרב. הרובד של קופות החולים יכסה 3,500 עד 5,000 שקל, שני הרובדים ביחד מכסים 100% מהעלות של הטיפול הסיעודי בקשיש.

מוביל המאבק הסיעודי בכנסת, ח"כ איציק שמולי, אמר על תכנית הסיעוד שהוצגה הערב: "התכנית היא צעד ראשון בכיוון הנכון ואני שמח על כך שלאחר 4 שנים של מאבק אימצו מרכיבים חיוביים וחשובים מהצעת החוק שלי, וביניהם: ביטול מבחני ההכנסה למשפחה, שיפור השירות בקהילה וטיפולי שיניים לקשישים. כל זאת לא היה קורה ללא מעורבותו החברתית של שר האוצר כחלון. יחד עם זאת, על אף חלק מהדברים הטובים, לא מדובר במודל סיעוד ממלכתי וגם עתה, בעיקר בשל הכיסוי הלא מספק ביחס להוצאות האדירות, מי שלא יחזיק ביטוח מסחרי לא יצליח לשרוד כלכלית. כמו כן, אין פתרון של ממש לנפגעי הביטוח הסיעודי קבוצתי שנזרקים מהפוליסות ונותרים ללא מענה. ניקח את המרכיבים החיוביים בהצעה ונפעל בשבועות הקרובים בשיתוף פעולה כדי להרחיבה".