השדולה הפרו-ישראלית אייפ"ק תומכת בהתקרבות לאיראן?

בכנס ליועצי מחוקקים, ביוזמת השדולה, תקף אחד הנואמים את מדיניות היד הקשה של ממשל טראמפ כלפי איראן וקרא לנקוט מדיניות הפוכה: להתקרב אליה ■ אייפ"ק: כמו בכל המקרים שבהם אנו מזמינים נואמים חיצוניים, נואמים אלה מדברים בשם עצמם בלבד

 הבית הלבן / צילום: רויטרס
הבית הלבן / צילום: רויטרס

כנס ביזמת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, זימן הפתעה לנוכחים בו, בעיקר יועצים ועוזרים למחוקקים ועובדי מטות של ועדות על גבעת הקפיטול: אחד מהנואמים, דיפלומט אמריקאי לשעבר, אורח של אייפ"ק, תקף את מדיניות ממשל טראמפ כלפי איראן ואמר, כי במקום לנסות להעניש את טהראן ולהצר את צעדיה, צריכה ארה"ב דווקא להתקרב אליה.

גישה זו עומדת בניגוד גמור לעמדה הרשמית של אייפ"ק כלפי איראן. השדולה דבקה במדיניות הרשמית של ממשלת ישראל (ושל ממשל טראמפ) שמותחת ביקורת נוקבת על ההסכם הגרעיני עם איראן, בחתימת הנשיא לשעבר ברק אובמה, ותובעת להדק עוד יותר את הפיקוח הבינלאומי על אתרים גרעיניים באיראן.

בפוסטינג על עמדת אייפ"ק כלפי איראן, באתר של השדולה, נאמר: "איראן, יזמית הטרור הממלכתי הגדולה בעולם, מוסיפה להיות האיום הגדול ביותר על האינטרסים של ארה"ב וישראל במזה"ת בטווח הארוך".

"ארה"ב צריכה להתייצב מול התוקפנות האיראנית, לתמוך בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים בבעלות בריתה באזור ולתקן את הפגמים בהסכם הגרעיני עם טהראן שנחתם ב-2015, כדי לוודא שאיראן לעולם לא תוכל נשק גרעיני עם פקוע ההסכם", נאמר בפוסטינג, שמשקף באופן נאמן את עמדות וושינגטון וירושלים.

זו הסיבה להפתעה שחוללה העמדה הפייסנית כלפי איראן שהשמיע אילן גולדנברג, אחד משני הנואמים באירוע. (הנואם האחר היה מייקל סינג). השניים הוזמנו להשתתף בכנס ביזמת אייפ"ק והציפייה היתה שהתדרוכים שלהם יעלו בקנה אחד עם העמדה הרשמית של השדולה.

גולדנברג הוא עמית מחקר בכיר במרכז לביטחון אמריקאי חדש (CNAS), שתמך - ומוסיף לתמוך - בהסכם הגרעיני עם איראן. הוא היה ראש המטה של הנציג האמריקאי המיוחד למגעים בין ישראל לפלסטינים בסטייט דיפרטמנט בממשל הקודם ולפני כן יועץ בכיר בצוות ועדת יחסי החוץ של הסנאט.
הידיעה על הכנס של אייפ"ק פורסמה אתמול בראשונה באתר הימני "וושינגטון פרי ביקון". יועצי מחוקקים - כנראה אלה שנמצאים בצד הימני של הסרגל הפוליטי - הביעו דאגה מכך ששהשדולה הפרו-ישראלית המובילה בארה"ב העניקה חסות לתדרוך מסוג זה.

יועץ בכיר בקונגרס, שעובד עם מחוקקים על נושאי מדיניות חוץ, אמר לאתר, כי העובדה שאייפ"ק הזמינה לתדרוך מומחה כגולדנברג מראה שגורמים בשדולה אינם תומכים במדיניות טראמפ להגביר את הלחץ על איראן.

גורם רשמי באייפ"ק, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר לאתר, כי "כמו בכל המקרים שבהם אנו מזמינים מרצים חיצוניים, הדעות שהם משמיעים הן שלהם בלבד".

מבחינת כמה תורמים רפובליקאים ימניים, אייפ"ק אינה פרו-ישראלית דיה. שלדון אדלסון עזב את השדולה ב-2007 והוא מקדם עתה ארגון של ישראליים אמריקאים, המועצה הישראלית אמריקאית, כשדולה חדשה. בכנס של הארגון שנערך באחרונה בוושינגטון, אמר אדלסון כי הוא תומך במועצה מפני שתמיכתה בישראל היא "חד-משמעית" בהשוואה לארגונים ישראליים אחרים - רמז לא דק לאייפ"ק. ייתכן שאת הפרסום ב"פרי ביקון" על הנאום היוני של גודלנברג יש לראות באור זה.