דיווח: טראמפ חשף לרוסיה פעולת סיירת מטכ"ל והמוסד בסוריה

המגזין "ואניטי פייר": הפעילות בסוריה סיפקה מידע על כוונתו של "ארגון המדינה האסלאמית" (דאעש) להשתמש במחשבים ניידים בתור פצצות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא ארה``ב דונלד טראמפ בניו יורק / צילום: אבי אוחיון לעמ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא ארה``ב דונלד טראמפ בניו יורק / צילום: אבי אוחיון לעמ

המידע המודיעני הישראלי הרגיש שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף בפני רוסיה היה פעולה משותפת של סיירת מטכ"ל והמוסד בסוריה, שסיפקה מידע על כוונתו של "ארגון המדינה האסלאמית" (דאעש) להשתמש במחשבים ניידים בתור פצצות - כך דיווח הלילה המגזין "ואניטי פייר" .

טראמפ שיתף את המידע עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב והשגריר הרוסי סרגיי קיסליאק במהלך פגישה שהתקיימה בחודש מאי בוושינגטון, שעות אחרי הדחתו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי, שחקר את קשרי קמפיין טראמפ ורוסיה. לפי הדיווח, העברת המידע נמצאת במרכז החקירה של התובע המיוחד רוברט מולר, שמונה אחרי הדחת קומי.

דיווחים קודמים שפורסמו בכלי תקשורת בארצות הברית במהלך החודשים האחרונים העלו כי המידע שחשף טראמפ - שיחד עם הרוסים הכחיש זאת - היה זה שהוביל לחשיפת המזימה של דאעש, אולם פרטים אלו לא היו ידועים. בניו יורק טיימס דווח מוקדם יותר השנה כי המידע הגיע דרך חדירה למחשבי דאעש וברשת ABC דיווחו על כך שטראמפ סיכן סוכן שהופעל בשטח.

על פי הדיווח של המגזין, המבצע התקיים כחודש לאחר השבעתו של טראמפ לנשיאות והורכב מכוחות של סיירת מטכ"ל ואנשי מוסד שהובלו אל שטח סוריה במסוקי יסעור של חיל האוויר. מטרת הכוחות הייתה לאתר תא של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אשר עבד להפעלת נשק אשר פותח בידי איברהים אל-אסירי, מומחה לייצור פצצות שהיה חלק מאל-קאעדה.

המודיעין למשימה, סופק על ידי מרגל ישראלי שהיה בעומק שטחי דאעש. המסוקים נחתו כמה קילומטרים מיעדם, והלוחמים יצאו אל שטח האויב. לפי הדיווח, שהתבסס על גורמים אמריקניים וישראליים, הצוותים המיוחדים הצליחו להחדיר מכשיר האזנה מזערי לתא כינוס קטן של דאעש. אפשרות אחרת היא שהם השתילו מכשיר האזנה בתא טלפון, המסוגל לקלוט את כל מה שנאמר ברדיוס גדול.

המידע שחשפה המשימה של המוסד ושל סיירת מטכ"ל גילה את התכנית החדשה של דאעש, להפוך מחשבים ניידים לפצצות שלא ניתנות לגילוי בנמלי התעופה. בעקבות זאת, החליטו הרשויות בארצות הברית וגם בבריטניה להטיל מגבלות חמורות על נוסעים משורת נמלי תעופה במזרח התיכון להעלות מכשירים אלקטרוניים למטוסים. ההגבלות הוסרו רק כארבעה חודשים לאחר מכן, אחרי שאותם נמלי תעופה החלו ביישום תקנות אבטחה מחמירות חדשות.

בקהילת המודיעין האמריקנית, דווח ב"ואניטי פייר", הזהירו בפגישה שגרתית שקיימו עם עמיתיהם מישראל במהלך ינואר האחרון, שבועות ספורים לפני השבעת טראמפ, מהאפשרות שמידע רגיש יעבור לרוסים - ומשם לאיראן ולחיזבאללה. במגזין "פוריין פוליסי" דווח ביוני כי אנשי מודיעין מישראל זעמו על עמיתיהם בארצות הברית לאחר שנודע על זליגת המידע הרגיש לרוסים.

טראמפ, במהלך ביקורו בישראל ביוני, נשאל בנושא והכחיש כי העביר כל מידע שהוא לגורמים הרוסיים הבכירים שעמם נפגש.