הבורסה לחברות קטנות ובינוניות: סף גיוס של לפחות 6 מיליון ש'

הסף מתייחס לחברות קטנות וביינוניות ■ יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, שעומד בראש צוות הבדיקה: "מדובר בעסקים שהבורסה בת"א אינה פתוחה בפניהם, ומשקיעים מוסדיים אינם מתעניינים בהם אם שוויים נמוך מ-100 מיליון שקל"

הצוות הבין-משרדי לבחינת הקמת בורסה ייעודית לחברות קטנות ובינוניות, פרסם היום (א') דוח ביניים, בו הציג בין היתר את הדרישות לרישום ותנאים למסחר מהחברות שירצו להצטרף למסחר.

מימון לעסקים קטנים ובינוניים

בין היתר ממליץ הצוות לקבוע היקף גיוס מינימלי של 6 מיליון שקל - סכום שלראייתו מהווה את "הרף המקסימלי לגיוס בפלטפורמת 'מימון המונים'", ושווי חברה מקסימלי של 300 מיליון שקל, "אחרי הכסף". במקרה בו שווי השוק של חברה שתיסחר בבורסה זו יעלה על 600 מיליון שקל, אותה חברה תוכפף לכללי הרגולציה (דיווח וממשל תאגידי), "אשר חלים בבורסה הראשית ותוך מתן תקופת היערכות מתאימה ליישום כללים אלו".

כן ממליצים בדוח על הקמת מערכת אינטרנטית להשתתפות בהנפקות, על שיעור החזקות ציבור מינימלי של 15%, בדומה למצב הקיים בבורסה היום, 50 משקיעים כמספר מינימלי בהנפקה ראשונה, ובמקרה בו ימונה למניה עושה שוק, מספר זה יעמוד על 35.

בחודש אפריל האחרון הקימו שר האוצר, משה כחלון, ושרת המשפטים, איילת שקד, צוות בין משרדי לצורך בחינת הקמת שוק הון לחברות קטנות ובינוניות, בשל ההנחה כי יצירת בורסה ייעודית, תוכל לסייע לצמיחתם של עסקים קטנים ובינוניים המתקשים לקבל אשראי מהבנקים.

היו"רים של הצוות הם פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע; ועו"ד מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), ובין חבריו נמנים עו"ד ורו"ח משה אשר, מנהל רשות המסים; נירית איבי, יועצת למנכ"ל משרד האוצר; ויוגב גרדוס, סגן הממונה על תקציבים במשרד האוצר, שהחליף בתפקיד את אמיר לוי. בכוונת יוזמי התוכנית שתוקם הבורסה הייעודית כבר במהלך שנת 2018.

יו"ר רשות ני"ע האוזר אמר היום כי: "אני מאמין בהקמת בורסה ייעודית שנועדה להנגיש מימון לעסקים קטנים ובינוניים, שתלותם בבנקים כמקור המימון גם מגבילה וגם יקרה יחסית. עסקים קטנים ובינוניים חשובים לצמיחת המשק ותורמים כ-50% לתעסוקה וכ-32% לתוצר העסקי. כיום הבורסה בת"א אינה פתוחה בפניהם, ומשקיעים מוסדיים אינם מתעניינים בהם, אם שווים נמוך מכ-100 מיליון שקל.

"ההמלצות שגיבשנו מאזנות בין צרכי המימון של החברות לבין הצורך לשמור על עניינם של המשקיעים ולדאוג להגנה רגולטורית נאותה, בעלויות רגולציה נמוכות יחסית. ההמלצות שמות אותנו בשורה אחת עם מדינות מפותחות שבחרו להקים בורסה משנית".

כחלון: "המהלך יתרום לצמיחה"

שר האוצר כחלון: "העסקים הקטנים והבינוניים הם ממנועי הצמיחה המרכזיים של הכלכלה הישראלית ועלינו לסייע להם בהפחתת רגולציה, הקלות במס וגם בגיוון מקורות ההון. עד היום, מקור גיוס ההון כמעט היחיד שעומד בפניהן הוא הבנקים. אנחנו מתכוונים לקדם את המלצות הצוות כדי לגרום לכך שמקור גיוס ההון יהיה פתוח בפני חברות היי-טק וחברות צמיחה קטנות לגייס הון לצרכי עסקיהן, גם באמצעות בורסה ייעודית. אני משוכנע שהמהלך יתרום להשארת חברות צמיחה בישראל, יתרום לשיתוף הציבור בהצלחת התעשייה המקומית ובפרט במגזר ההיי-טק, ויתרום בכך לתעסוקה ולצמיחה".

הצוות סבור עוד כי "מודל הפיקוח המיטבי לבורסה הייעודית הוא זה שנהוג ב-AIM באנגליה, ויושם בווריאציות שונות בחלק ניכר מהבורסות המשניות ברחבי העולם. על-פי מודל זה, הפיקוח על החברות הנסחרות בבורסה המשנית נעשה על-ידי הבורסה, באמצעות יועץ רגולטורי מלווה".

לדעת הצוות, "נוכח היעדר תשתית מתאימה כיום, והואיל ומבנה הרגולציה הנוכחי בישראל מעלה קשיים לעניין אפשרות מתן סמכויות פיקוח ואכיפה משמעותיות לבורסה הייעודית, שתהיה גוף פרטי, הצוות ממליץ בשלב זה על מודל פיקוח חלופי המבוסס על מודל הפיקוח הנוכחי בישראל".