רוזן מבקש אישור לבדוק התנהלות התביעה בתיק רונאל פישר

נציב הביקורת על הפרקליטות פנה לאחרונה לפרקליטות כדי לקבל חומרים לצורך בדיקת תיק רונאל פישר שנוהל ע"י מח"ש - וכן פנה ליועמ"ש מנדלבליט כדי לקבל את אישורו לבצע בדיקה כזאת, זאת בעקבות תלונות שקיבל

השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
השופט דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט המחוזי בדימוס דוד רוזן, רוצה לבדוק את התנהלות המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בניהול התביעה בתיק רונאל פישר ורות דוד.

השופט רוזן פנה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כדי לקבל את אישורו לבצע בדיקה כזאת. הפנייה נעשתה בעקבות תלונות מגורמים שונים שהגיעו לרוזן בחודשים האחרונים על הסחבת לכאורה של מח"ש שמנהלת מטעם המדינה את משפטם של פישר, דוד והנאשמים בנוספים בתיק המסקרן.

רונאל פישר, שהיה בעבר עיתונאי מצליח ואח"כ הפך לעו"ד מצליח ולסלב לעת מצוא, מואשם כי קשר קשר מושחת עם קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, במסגרתו העביר לו האחרון שלא כדין מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום בו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר. בין היתר נאשם פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה. מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של 7 שנות מאסר.

לצדו של פישר הועמדו לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א שהייתה שותפתו של פישר למשרד עוה"ד. דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע; נאשמים נוספים הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.

משפט רונאל פישר-רות דוד נפתח לפני שנתיים וחצי, במאי 2015, בתרועה רמה, אבל הוא היום תיק תקוע. בשל ויכוחים נמשכים עם הסנגורים על העברת חומרי חקירה ממח"ש, המשפט פשוט אינו מתנהל. המצב הגיע לכך, שלפני כמה חודשים השופט סובל איים לבטל את כתב האישום בפרשת פישר, אם לא ניתן יהיה לחדש מחר את חקירתו של עד המדינה מלכה, בשל אי-העברת חומרי החקירה במלואם ממח"ש לסנגורים. "אם לא יהיה ניתן להתחיל בחקירה הנגדית של מלכה במועד שצוין לעיל - (מחמת עיכוב הנעוץ במח"ש) - יהיה מקום לשקול את ביטול כתב האישום", קבע השופט. אבל זה לא ממש עזר. הוויכוחים על העברת חומרי החקירה נמשכים.

אתמול (א') קבע שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, מתווה להעברת חומרי חקירה שאמור לאזן בין הצורך של הסנגורים בהענקת הגנה משמעותית לנאשמים לבין שאלת חיסיונם של פריטי מידע שנתפסו במכשיר האייפון של ערן מלכה. לא מדובר בפעם הראשונה שבה בית המשפט מנסה לסייע לצדדים לקדם את התיק התקוע. בינתיים, רונאל פישר ממשיך לשהות במעצר בית. יש להניח כי העיכובים הרבים בניהול התיק יבואו בסופו של דבר לביטוי, כמקובל, בהקלה בעונשים של הנאשמים.