התגובה לאיום בנק פועלים על אלוביץ' מגיעה לנושי יורוקום נדל"ן

מאיימים בנקיטת הליך משפטי: "הטענה כי יורוקום תקשורת בעלת כושר פירעון - חסרת בסיס"

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

נמשכת תגובת השרשרת לאיום של בנק הפועלים לקחת את יורוקום תקשורת שבשליטת שאול אלוביץ' לבית המשפט. קונסורציום המלווים של החברה-האחות, יורוקום נדל"ן, מוטרד מהבעיות של יורוקום תקשורת עם הבנקים. הקונסורציום, בהובלת מזרחי טפחות, שהיקף החוב שלו ליורוקום נדל"ן עומד כ-240 מיליון שקל, שלח מכתב לחברה ואיים לנקוט בצעדים משפטיים אם מצבו יורע. שליחת המכתב נעשתה כתוצאה מהאיום של נושי יורוקום תקשורת (בנק הפועלים ואחריו דיסקונט והבינלאומי) לקחת אותה לבית המשפט בשל הקשיים בהגעה להסדר חוב.

"כל הסכמה או הסדר שייערך בין יורוקום תקשורת לנושיה שאין בו לשקף את זכויותנו בנושא הערבות של יורוקום תקשורת, יוביל אותנו לנקיטת הצעדים המשפטיים", כותב עו"ד חגי אולמן ממשרד יהודה רווה המייצג את הקונסורציום.

נציין, כי מצב החוב של יורוקום נדל"ן טוב משמעותית מזה שביורוקום תקשורת, והיקף הביטחונות גבוה מהחוב ומוערך בכ-480 מיליון שקל. עם זאת, לטובת נושי יורוקום נדל"ן עומדות כביטחונות, בין היתר, ההחזקות בחברת חלל - אולם זו נמצאת בשליטת יורוקום תקשורת. כמו כן, יורוקום תקשורת ערבה לחוב של יורוקום נדל"ן, ולכן אם אכן הבנקים שהעמידו אשראי ליורוקום תקשורת (דיסקונט, פועלים והבינלאומי) ייקחו את החברה לפירוק בביהמ"ש, הדבר עלול להשפיע לרעה גם על מצבם של בעלי החוב ביורוקום נדל"ן.

לפני 3 חודשים כבר נשלח מטעם הקונסורציום מכתב ליורוקום ובו הובע החשש למצב. במכתב הנוכחי מביע אולמן את כעס הקונסורציום על כך שביורוקום ניסו להרגיעם בתשובתם למכתבם הקודם בטענה שהיחסים בין הבנקים ליורוקום תקשורת תקינים, ואילו כעת הם מגלים שהבנקים מאיימים לקחת את החברה לבית משפט. "בתשובתכם מחודש ספטמבר האחרון נטען כי התנהלותה של יורוקום תקשורת היא התנהלות שגרתית בינה לבין הבנקים המממנים אותה. עוד נטען, כי יורוקום תקשורת היא חברה בת-כושר פירעון מובהק", נכתב במכתב. "בימים האחרונים התברר כי כל טענותיכם היו חסרות בסיס. חששותינו לא רק שלא היה מופרך אלא היה מדויק. יורוקום תקשורת חדלת פירעון ואינה מקיימת את התחייבויותיה לנושיה", כותב אולמן.

על רקע הדברים מאיים הקונסורציום של יורוקום נדל"ן להעמיד את החוב של החברה לפירעון מיידי: "יש לנו זכות ברורה ומובהקת להעמדת החוב לפירעון מיידי ונקיטת הליכים ופעולות לשמירה על זכויותינו", נכתב.

כאמור, את כדור השלג הזה התחיל בנק הפועלים שלו חייבת החברה 400 מיליון שקל. הבנק שלח בשבוע שעבר מכתב ליורוקום תקשורת ובו איים לקחת אותה לפירוק אם לא יגובש הסדר חוב בהקדם. בבנק דורשים, בין היתר, כי אלוביץ' יזרים במסגרת ההסדר לפחות 100 מיליון שקל. יום לאחר מכן הצטרף דיסקונט - הנושה הגדול ביותר עם חוב של חצי מיליארד שקל - לדרישה, ובתחילת השבוע גם הבנק הבינלאומי, הנושה הקטן ביותר, אל שני הבנקים.

עו"ד עמי ברלב, היועץ המשפטי של יורוקום וסמנכ"ל במטה יורוקום, מסר בתגובה למכתבי הבנקים: "במהלך השנים האחרונות פרעה קבוצת יורוקום למערכת הבנקאית מעל 2 מיליארד שקלים, כשבעל השליטה תורם כ-250 מיליון שקלים במקביל ולא מושך דיבידנדים ודמי ניהול הרבה מאוד שנים. קבוצתנו הייתה קרובה מאוד לפירעון של כל חובותיה, כשהמקור היה מכירת חלל תקשורת, אך אובדן לוויני 'עמוס 5' ו'עמוס 6' פגעו במהלך והרעו מצבנו. אנו מאמינים שנצליח להגיע לסיכום עם נושי הקבוצה בשבועות הקרובים ללא התנהלות בבית משפט".