מה שיקרה בווגאס; גאדג'טים הארד קור ששובים את הדמיון

מצלמת כיס עם 16 עדשות, קסדות טייסים לאופנוענים ומיקרוגל שמקפיא אוכל ■ תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים CES שמתקיימת בלאס וגאס מהווה מקום עלייה לרגל לכל גדולי תעשיית ההייטק "הרצינית"

תערוכת מוצרי הצריכה האלקטרוניים CES, שנערכת מדי שנה בווגאס, החלה את דרכה לפני כמה עשורים בתור תערוכה מסחרית ומקצועית בה לקחו חלק בעיקר יצרני מוצרים "לבנים" וציוד אודיו. אולם עם השנים התרחבו תחומי הפעילות והכיסוי שלה והיא הפכה לאירוע בידורי והמוני, שבו נחשפות טכנולוגיות מתקדמות ומוצרים עתידיים מאין ספור תחומים כולל ציוד מחשוב ותוכנה, אינטליגנציה מלאכותית, כלי רכב חכמים ועוד. אולם, למרות שכיום זה מקום עלייה לרגל לכל גדולי תעשיית ההייטק "הרצינית" עדיין נותר ב-CES לא מעט מקום לגאדג'טים הארד קור ששובים את הדמיון. בשבוע שעבר נחשפו בחשיפה מוקדמת המוצרים שזכו בתארי החדשנות של התערוכה בקטגוריות השונות ולהלן מדגם.

מצלמת כיס עם 16 עדשות

שוק המצלמות הדיגיטליות הייעודיות דעך בעידן הסמארטפונים אך עדיין יש בו מקום לחידושים פורצי דרך. דוגמה אחת היא המצלמה LIGHT L16, בעלת הצורה יוצאת הדופן, שפיתוחה החל כבר לפני שנתיים.

בתוך מארז כיס, שאינו גדול בהרבה מקופסת סיגריות ושוקל כ-400 גרם, התקינו המפתחים לא פחות מ-16 עדשות עם תכונות אופטיות שונות, שלכל אחת מהן צמוד חיישן צילום נפרד ברזולוציה של 13 מגה פיקסל. ייחודה של המצלמה הוא באלגוריתם, שממזג את הנתונים מכל העדשות לתמונה איכותית אחת ברזולוציה מרשימה של 52 מגה פיקסל פלוס - נתון חסר תקדים למצלמת כיס שטוחה.

לחלופין ניתן לשלוט בעדשות בנפרד ליצירת אפקטים שונים כולל צילום בזווית רחבה, צילום מאקרו וכדומה. הזום האופטי מוגבל יחסית ועומד על פי 5 אבל טווח הרגישות רחב, מהירות הצמצם נעה בין 1 חלקי 8000 שניה ועד 15 שניות (חשיפה ארוכה) ויש אפשרות לצילום וידאו באיכות 4K. מלבד העדשות, החומרה והתוכנה של המצלמה מזכירה טלפונים חכמים, כולל מעבד סנאפדרגון 820, מסך מגע 5 אינץ', מערכת הפעלה אנדרואידית שניתנת לעדכון, חיבור בלוטות' ו-Wi-Fi ועוד.

המחיר, כ-1,500 דולר, אינו זול ביחס למצלמות אישיות אבל עדיין זול משמעותית מציוד צילום מקצועי, שנדרש בעבר כדי להשיג רזולוציות כאלה.

תצוגה עילית לאופנוענים

לא מעט אופנוענים חלמו על קסדה עם תצוגה עילית בנוסח טייסי קרב. אבל קסדות טייסים עולות מאות אלפי דולרים ודורשות חומרה מורכבת ואספקת כוח נפרדת. פתרון לדרישה מציעה החל מהשנה חברת NUVIZ, בדמות מודול חיצוני של תצוגה עילית, שאמור להתממשק עם כל קסדת אופנוענים סגורה. המסך של המודול מציג את הנתונים החיוניים בתמונה וירטואלית ש"מרחפת" בשדה הראייה של הרוכב במרחק כמה מטרים, כך שאינו נדרש להסיר את המיקוד שלו מהכביש.

התצוגה פועלת גם בתנאי תאורה נמוכים ובמזג אוויר קשה ומתאימה אוטומטית את בהירותה. הנתונים המוצגים מבוססים על מערך חיישנים וכוללים תאוצה, ג'ירוסקופ שמספק נתונים על זווית ההטיה, מד גובה ועוד. המודול משמש בו זמנית גם בתור "מצלמת פעילות" עם צילום של תמונות סטילס והסרטת קליפים באיכות HD מלאה. הווידאו מוקלט על כרטיס זעיר והצילום נשלט באמצעות שלט רחוק זעיר. למודול יש מעבד עדכני של סמראטפונים, חיבור אלחוטי לטלפון עם תכנות באמצעות אפליקציה וסוללה נטענת, שמספיקה לעד שמונה שעות עבודה. המחיר כ-700 דולר.

כמו מיקרוגל, רק הפוך

כבר ראינו מכשירי מיקרוגל ביתיים שיכולים להפשיר, לאפות ולבשל אבל טרם נתקלנו בכזה שיכול גם להקפיא מזון. המוצר של חברת FRIGONDAS הקוריאנית נראה כמו תנור מיקרוגל, שמיועד להנחה על הדלפק במטבח. הוא גם יכול להפשיר, לאפות, לבשל מאכלים באמצעות משבי אוויר חמים ללא צורך בשמן ועוד.

אולם בלחיצת כפתור הוא הופך למקפיא עבור מוצרים, שזקוקים להקפאה מהירה. ההקפאה מתבצעת באמצעות זרם אוויר קר בעוצמה גבוהה עם אידוי כפול של נוזלים בשיטת "הקפאה על ידי מגע". בין השאר ניתן "לייצר" בשיטה הזו פירות קפואים לצורך הכנת משקאות או יוגורט.

הטמפרטורה הפנימית של פירות וירקות, למשל, מגיעה למינוס 30 מעלות צלזיוס בתוך 6 דקות בלבד להבדיל ממקפיא ביתי מקובל, שבו נדרשות כ-80 דקות לתהליך. קוביות קרח מיוצרות ממים בתוך 5 דקות בלבד (לעומת 135 דקות) וגם פחיות משקה בטמפרטורת החדר מקוררות תוך דקות ספורות.

המעבר בין חימום ואפייה לבין הקפאה יכול להתבצע בלחיצת כפתור אחת. ההקפאה פועלת בצורה חסכונית יחסית עם הספק של 450 וואט כאשר עוצמת החימום וההפשרה המרבית מגיעה ל-1100 וואט. המכשיר תופס נפח של מיקרוגל בגודל 23 ליטר, אך הנפח הפנימי שלו הוא 17 ליטר.

קסדת תקשורת למדוושים

לתערוכת CES יש השנה בשורה גם לרוכבי אופניים, והפעם זו קסדת IoT. הקסדה החדשה מבית חברת Coros עונה לשם OMNI והיא פותחה במטרה להעניק לרוכב יכולות תקשורת מבלי להכביד על ראשו או לפגוע בתשומת הלב שלו. הקסדה מחוברת לאפליקציה בטלפונים חכמים ויכולה להעביר באמצעותם לרוכב תקשורת קולית, מוזיקה, הוראות ניווט, נתוני רכיבה וכו'.

אולם ייחודה הוא בהעדר צורך באוזניות שמכסות את אוזניו של הרוכב. כתחליף מועבר הקול דרך רצועות הקשירה של הקסדה באמצעות טכנולוגיית הולכת קול - בדומה למכשירי שמיעה מתקדמים. לטענת החברה איכות הקול גבוהה אולם הרוכב נותר ערני לקולות בסביבתו הטבעית ודעתו אינה מוסחת.

המיקרופון המובנה בקסדה מנטרל רעש, החיבור לטלפונים מבוצע באמצעות תקשורת בלוטות' וסוללה פנימית נטענת מעניקה כ-8 שעות שימוש. לקסדה מצורף גם שלט רחוק זעיר. פרט לכך זו קסדה בטיחותית שעונה לתקנים העדכניים בארצות הברית ומצוידת בפתחי אוורור, בתאורת LED מובנית ועוד. המחיר טרם פורסם אולם הדור הנוכחי של הקסדה מבית אותה חברה עולה כ-200 דולר באמזון.