סקר בארה"ב: רוב האמריקאים נגד העברת השגרירות לירושלים

לרגל מושב פורום סבן מפרסם מכון ברוקינגס סקר על עמדות האמריקאים כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ■ פער עמוק בין ימין לשמאל: 57% מהדמוקרטים תומכים בסנקציות כלכליות נגד ישראל אם יימשך מפעל ההתנחלויות, לעומת 30% בלבד מהרפבוליקאים

שגרירות ארה``ב ת``א  / צלם: תמר מצפי
שגרירות ארה``ב ת``א / צלם: תמר מצפי

63% מהציבור בארה"ב מתנגדים להעברת שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים; רק 31% תומכים במהלך זה - כך קובעים ממצאי סקר חדש, שפורסם אמש (ו') בוושינגטון לקראת פתיחת מושב 2017 של פורום סבן, במסגרת מכון ברוקינגס.

הסקר נערך ביזמת המכון ועורכו הוא פרופ' שיבלי טלהאמי, המחזיק בקתדרה לשלום ופיתוח ע"ש אנוואר סאדאת באוניברסיטת מרילנד.

ממצאי הסקר מצביעים על פער גדול מאוד בין דמוקרטים לרפובליקאים בסוגיות שקשורות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובמיוחד בסוגיית העברתה של השגרירות. 81% מהנשאלים שהגדירו עצמם דמוקרטים הביעו התנגדות להעברת השגרירות לירושלים, אך רק 44% מהרפובליקאים התנגדו לכך. לעומת זאת, רק 15% מהדמוקרטים תמכו בהעברה, לעומת 49% מהרפובליקאים.

הפער בולט גם בעמדות כלפי מפעל ההתנחלויות בגדה. הנשאלים התבקשו לענות על השאלה כיצד צריכה ארה"ב להגיב על התנחלויות חדשות. 67% מהנשאלים שהגדירו עצמם כרפובליקאים אמרו, שארה"ב אינה צריכה לעשות דבר או להסתפק בתגובה מילולית בלבד. רק 38% מהדמוקרטים סברו כך.

אך 57% מהדמוקרטים גרסו, שארה"ב צריכה להטיל סנקציות כלכליות מסוימות על ישראל , או לנקוט פעולה רצינית אחרת בתגובה על התנחלויות חדשות. רק 30% מהרפובליקאים תמכו בעמדה זו. פילוח כל המדגם (דמוקרטים ורפובליקאים): 43% מצדדים בהטלת סנקציות כלכליו מסוימות; 53% אומרים שאין צורך להגיב או שצירך להסתפק בתוגבה מילולית

ממצאים נוספים: 58% מהרפובליקאים מאמינים, שארה"ב צריכה לנטות לטובת ישראל; רק 13% מהדמוקרטים חושבים כך. לעומת זאת, 77% מהדמוקרטים אומרים, כי ארה"ב צריכה לשמור על עמדה נייטרלית בסכסוך. רק 38% מהרפובליקאים תומכים בעמדה זו. פילוח כל אוכלוסיית המדגם: 59% מעדיפים שארה"ב תנקוט עמדה נייטרלית; 34% מעדיפים עמדה פרו-ישראלית.

ואיזו עמד נוקט ממשל טראמפ בסכסוך? 57% מהנשאלים אמרו שהממשל הנוכחי נוטה לטובת ישראל; 34% גרסו שהממשל נוקט עמדה נייטרלית.

רוב הנשאלים הסתייגו מהדרך שבה בחר הממשל לאייש את מובילי המאמץ האמריקאי להשכין שלום בין ישראלים לפלסטינים: חתנו של טראמפ מונה להנהיג את המיזם והשגריר האמריקאי בישראל הוא אחד מעורכי-הדין לשעבר של הנשיא. לשניהם יש ניסיון עם ישראל, אך אינם יודעים הרבה על הצד האחר בסכסוך. 81% מהנשאלים גורסים, שמוטב שנשיאים יישענו על מומחים שיש להם ניסיון וידע על שני הצדדים. 14% מתנגדים לכך.