חנן אפרתי יעמוד בראש ועדת האיתור לנציב שירות המדינה הבא

הממשלה תצביע מחר בעניין החלפתו של העומד בראש הוועדה המיוחדת לבחינת כשירות נציב שירות המדינה ■ עם המינוי ניתן יהיה להתקדם עם קביעת המועמד/ת לנציב שירות המדינה הבא, המשרה הרמה ביותר בתחום איוש כוח-האדם הממשלתי

לוגו נציבות שירות המדינה
לוגו נציבות שירות המדינה

הממשלה תצביע מחר (א') בעניין החלפתו של העומד בראש הוועדה המיוחדת לבחינת כשירות נציב שירות המדינה. הפרופסור רון שפירא פרש מן הוועדה לפני כמה שבועות, והמחליף שלו השופט בדימוס חנן אפרתי יובא לאישור הממשלה.

יצוין, שרק במאי 2017 החליטה הממשלה למנות את פרופ' שפירא לעמוד בראש ועדת האיתור והכשירות המיוחדת. יחד עם שפירא אישרה הממשלה את מינויה של נגה קינן ואריה בר, וזאת לפי חוק שירות המדינה (מינויים). קינן יושבת גם בוועדת שירות המדינה של נציבות שירות המדינה מאז 2009 והיא בעלת השפעה עצומה מזה 8 שנים על המינויים המיוחדים (המצריכים ועדות מכרז וועדות איתור אד-הוק). היא ממלאת את התפקיד הזה בתור נציגת ציבור יחד עם עוד 4 נציגי ציבור, ביניהם גם רו"ח איריס שטרק (גם היא מונתה לתפקיד ב-2009).

בשנת 2016 החליטה הממשלה שנציגי הציבור בוועדת שירות המדינה יוחלפו מדי שנה, אך קינן שמכהנת כחברה בוועדת השירות טרם הוחלפה. מי שהוחלפה בינתיים היא עו"ד יעל גרוסמן.

בינתיים, ועדת שירות המדינה הרכיבה את הוועדה המיוחדת לאיתור וכשירות לנציב שירות המדינה, אך פרופ' שפירא הוחלף. מחר תאשר הממשלה את מינוי השופט בדימוס אפרתי לתפקיד.

עם מינוי אפרתי, ניתן יהיה להתקדם עם קביעת המועמד/ת לנציב שירות המדינה הבא, המשרה הרמה ביותר בתחום איוש כוח-האדם הממשלתי ומי שממונה בפועל על כ 70 אלף עובדים מן הזוטרים עד הבכירים ביותר בשירות המדינה.

המשרה זו נמצאת לא מאויישת מאז פרש נציב שירות המדינה הקודם משה דיין, בחודש אפריל. במהלך החודשים מאז מילא את מקומו, אהוד פרוואר סגן נציב שירות המדינה. בתקופה הזו, ולקול מחאותיו והתנגדויות פראוור, שונה מסלול מינוי משנים למנכ"לי משרדי ממשלה, הוחלף מבנה ועדות האיתור בשירות המדינה (מספר החברים הופחת מחמישה לשלושה, כך שיהיה קל יותר לאשרר מינויים מגוונים, כולל מינויים פוליטיים), והצעת החוק יועצים משפטיים למשרדי הממשלה, במינוי ללא מכרז, עבר ועדת שרים לחקיקה וקריאה טרומית.

ביום ד' האחרון, במסגרת שאילתות לשרים במליאת הכנסת שאלו חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) ואילן גילאון (מרצ) - מדוע לא מאויישת משרת נציב שירות המדינה. השר יריב לוין השיב בשם הממשלה, שאהוד פרוואר ממלא את התפקיד בצורה מצוינת. "הוא אדם בעל אומץ לב ציבורי ואין שום כוונה של הממשלה להחליש את הנציבות. אבל יש צורך לעשות בחינה לעומק של עבודת הנציבות" אמר לוין.

לדבריו, הליכי מינוי משרות למשרדי הממשלה הוא ארוך ומסורבל עד כדי כך שמועמדים לא מסכימים להמתין זמן כה רב עד לאישורם. "הנציבות זקוקה לרפורמה מרחיקת לכת. הנציבות היא כלי ואמצעי ולא מטרה בפני עצמה. אנחנו צריכים שירות מדינה באיכות טובה יותר כי היכולת להביא אנשים טובים למשרות בכירות הולכת ונהיית קשה עד בלתי אפשרית".

כאמור, אפרתי, צפוי להקל על נתניהו לדחוף את מינוי נציב שירות המדינה. בעבר פורסם שהמועמדת של נתניהו היא מנהלת מחלקת ביקורת פנים על עיריות במשרד הפנים, עפרה ברכה. אך לא ברור בשלב זה, אם היא המועמדת שנתניהו מתכוון למנות.

בנוסף, מחר בבוקר אמורים להעלות להצבעת ועדת שרים לחקיקה והצבעת מליאת הממשלה מספר הצעות חוק שבנוגע אליהן מתקיים שיח ציבורי רב בשבועות האחרונים.

שני חוקי השבת, האחד חוק המרכולים מטעמו של שר הפנים אריה דרעי והשני חוק שעות עבודה ומנוחה (שינוי ניסוח כך שיתחשבו במורשת ישראל בעת מתן היתרי עבודה בשבתות). החוק השני, המתקן את חוק שעות עבודה ומנוחה עבר כבר את ועדת השרים לחקיקה בהצבעה טלפונית מיוחדת לפני מספר ימים.

שר הבטחון אביגדור ליברמן מתנגד לחוק המרכולים של דרעי, אך במליאת הממשלה ההשפעה שלו הנה שתי אצבעותיהם, שלו ושל השרה סופה לנדבר.