מדד גלובס-פרומתאוס הסתפק בנובמבר בעלייה מתונה בלבד

עלה ב-1% לעומת עלייה של 2.2% במדד נאסד"ק, על רקע צניחה בתת-מדד מדעי החיים של כ-8% בחודש החולף ■ Wix בלטה בירידות, מלאנוקס בעליות

החברות הישראליות שנסחרות בוול-סטריט נסחרו בנובמבר במגמה מעורבת והובילו את מדד גלובס-פרומתאוס לעלייה מתונה של 1%, בדומה למדד ת"א 125 אשר עלה ב-1.1%, בעוד מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 2.2% באותה התקופה. מדד גלובס-פרומתאוס עוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב.

המניות הישראליות בשוק הביוטכנולוגיה נפלו בחדות, כאשר תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים צנח ב-8.1% בזמן שמדד ת"א ביומד רשם ירידה חדה של 6.3%. מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה נותר כמעט ללא שינוי לאחר שהוסיף לערכו 0.5%. בין המניות היורדות בתת המדד נמצאת מניית פלוריסטם, אשר איבדה במהלך חודש נובמבר 6%, לאחר שהודיעה בסוף אוקטובר על גיוס הון מתוכנן. מנגד, מציינים במחלקת המחקר של פרומתאוס את מניית ביוליין, אשר עלתה בשיעור של 6% בחודש נובמבר, על רקע פרסום התוצאות הכספיות של החברה לרבעון השלישי.

גלובס-פרומתאוס נובמבר 2017
 גלובס-פרומתאוס נובמבר 2017

עלייה קלה במדד מניות הטכנולוגיה

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק המשיכו ברצף העליות מתחילת השנה, כאשר תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-0.5%. מנגד, מדד ת"א טכנולוגיה ומדד נאסד"ק טכנולוגיה רשמו ירידות מתונות של 0.4% ו-0.6%, בהתאמה. בלטו בתת המדד מניית מלאנוקס, אשר טיפסה ב-26% לאחר שהקרן האקטיביסטית סטארבורד נכנסה להשקעה משמעותית בחברה, ומנגד מניית Wix, שצנחה ב-21% על רקע פרסום תוצאות מעורבות לרבעון השלישי.

במהלך השנה וחצי האחרונות הציגה חברת האינטרנט Wix ביצועים טובים ועלייה עקבית בשווי השוק שלה, אלא שלאחרונה שווי החברה החל לראות כיוון שונה מזה שהמשקיעים הורגלו אליו.בפרומתאוס מציינים כי מכפיל מחיר המניה/תזרים מזומנים חופשי למניה של החברה עומד על 50x ומעלה מאז שנת 2015. אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, מסביר: "Wix מפגינה יכולות צמיחה דרך מיזוגים ורכישות, דבר שאינו טריוויאלי בקרב חברות ישראליות. חברות שיודעות לצמוח דרך עסקאות מיזוגים, הן חברות שלגביהן יש ודאות גבוהה לצמיחה עתידית, והדבר מתבטא במכפילים גבוהים יותר".

Wix הוקמה ומנוהלת על-ידי אבישי אברהמי. המשקיעים הורגלו לראות את Wix מכה במיליוני דולרים את תחזיות הצמיחה בהכנסות, תחזיות הגבייה והצמיחה במשתמשים, כאשר במקביל היא המשיכה להשקיע בפיתוח מוצרים, הן על-ידי צוותי הפיתוח של החברה והן על-ידי רכישת חברות אחרות. בתגובה, מניית החברה לרוב זינקה לאחר פרסום הדוחות.

עם זאת, מאז פרסום תוצאות הרבעון השלישי של 2017 בתחילת נובמבר, רשמה המניה תשואה שלילית בשיעור דו-ספרתי. ברבעון זה דיווחה החברה על הכנסות גבוהות מעט מהמצופה ורווח למניה (Non-GAAP) נמוך מהמצופה - סנט אחד, לעומת ציפיות ל-15 סנט. Wix עדיין נסחרת במכפילים גבוהים, והדבר משקף את ציפיות הצמיחה הגבוהות של השוק, אך בנוסף לצמיחה בהכנסות, השוק מצפה מהחברה להציג גם רווחים. לפי הניתוח של כלכלני פרומתאוס, הכישלון של החברה בהגעה ליעדי הרווח למניה כפי שהשוק העריך אותם, טמון בהוצאות הפיתוח והמכירה הכבדות שלה, שהיוו יחד 73% מההכנסות ברבעון השלישי, וכן בעלות מכר גבוהה, הקשורה בצורך לתמוך בפעילות הצומחת ובהגדלת רוחב הפס עבור אפליקציות המדיה אותן Wix מספקת למשתמשים.

Wix מחכה לקוד

לדברי שבח, ההתאוששות של Wix עשויה להגיע באמצעות הפצת ADI, פלטפורמה שמאפשרת הקמת אתר מותאם אישית תוך דקות ללא ניסיון, ומאפשרת למשתמשים חדשים להתגבר על המכשול העיקרי שבהקמת אתר לעסק. המוצר הושק בקיץ של שנת 2016, אבל טרם זכה לתפוצה בעולם שאינו דובר אנגלית.

שבח מוסיף כי מוצר מבטיח נוסף שנמצא עדיין בשלב הבטא שלו ועשוי לגרום ל-Wix להתאושש, הוא Wix Code, בעזרתו ניתן לפתח אפליקציות אינטרנט מלאות ללא ניסיון בתכנות, תוך התבססות על הממשק הקיים של החברה והנגישות שהוא מאפשר לאוכלוסייה הרחבה. "המוצר צפוי למשוך אליו גם מפתחים בעלי ניסיון, בהנחה כי יוכלו לנצל את הפלטפורמה ברמה גבוהה יותר", אומר שבח. "השקה מוצלחת של Wix Code צפויה לפתוח עולם אפשרויות צמיחה חדש, הן עבור המשתמשים של Wix והן עבור החברה עצמה. כיוון ששני המוצרים חדשים יחסית, הפצתם עדיין כרוכה בעלויות מו"פ ושיווק גבוהות והשאיפה היא להצליח לצמצם את העלויות התפעוליות שלהם. נותר לראות האם החברה תצליח ברבעונים הקרובים למנף את המוצרים אותם היא מפתחת ולשוב ולהפתיע את השוק, כפי שידעה לעשות בעבר", מסכם שבח.

חברות המדד
 חברות המדד

*** המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות