פרשנות: שזאם זקוקה לאפל, ואפל זקוקה לשזאם

אפליקציית זיהוי השירים מתקשה להגיע לרווחיות, עלולה להיפגע מהברקזיט ולכן מוכנה להימכר בזול ■ יצרנית האייפון לא מצליחה להפוך את אפל מיוזיק לאיום אמיתי על ספוטיפיי, כשגם גוגל ואמזון בתמונה ■ זה מה שמניע את הרכישה שתשנה את עולם המוזיקה הדיגיטלי

ריץ' ריילי / צילום: רויטרס, Gustau Nacarino
ריץ' ריילי / צילום: רויטרס, Gustau Nacarino

אפל  הודיעה היום כי תרכוש את אפליקציית זיהוי השירים שזאם. סכום הרכישה מוערך בכ-400 מיליון דולר, לפי מקורות באתר Recode וטק-קראנץ'.

שזאם הבריטית נחשבת לאפליקציה פופולרית, שעברה בשנה שעברה את קו את מיליארד ההורדות. בראיון עם ה"פייננשל טיימס" בספטמבר אמר מנכ"ל החברה, ריץ' ריילי, שהוא שוקל להנפיק את החברה, אבל רמז שמכירה היא אפשרית. אפל ושזאם עובדות יחד מספר שנים, ובין היתר יכולת זיהוי המוזיקה שולבה בסירי, העוזרת הווירטואלית של אפל. לאחר ששזאם מזהה שירים היא שולחת משתמשים לאפל מיוזיק, שירות הזרמת המוזיקה של יצרנית האייפון. ואולם, לשזאם יש גם שותפויות עם סנאפצ'ט ועם ספוטיפיי - שירות סטרימינג המוזיקה המוביל כיום.

המספרים של שזאם
 המספרים של שזאם

סכום הקנייה הצפוי נמוך בהרבה מהערכת השווי האחרונה של שזאם - 1.02 מיליארד דולר, שניתנה לה בסבב הגיוס האחרון של החברה ב-2015. ייתכן שמכירה בסכום זה תאכזב את המשקיעים שכוללים את קליינר פרקינס, סוני מיוזיק ויוניברסל מיוזיק, שהשקיעו בה 143.5 מיליון דולר עד היום. ואולם, חשוב לזכור ששזאם אינה חברה רווחית. לפי טק-קראנץ', שזאם דיווחה על הכנסות של 54 מיליון דולר ב-2016, אך רשמה הפסד של 5.3 מיליון דולר. הפסד קטן פי ארבעה ביחס לזה שנרשם ב-2015, אבל עדיין הפסד. הרכישה נרקמת כשהיציאה הקרבה של בריטניה מהאיחוד האירופי מאיימת על הפוטנציאל של סטארט-אפים בריטיים לגייס כספים.

גורמים אלה, כך נראה, דחפו את שזאם לוותר על עצמאותה. החברה הוקמה עוד ב-1999, ובתחילה כדי לאפשר לה לזהות שיר היה צורך להתקשר לשירות, להשמיע לו חלק מהשיר, ולקבל את שמו בהודעת SMS. כיום האפליקציה מבצעת את הזיהוי לאחר השמעה של כמה שניות בלבד באמצעות המיקרופון שבמכשיר, והיא מציעה גם זיהוי סדרות טלוויזיה, סרטים ופרסומות. בנוסף השיקה שזאם אפשרות לראות איזו מוזיקה מחפשים מפורסמים, ואפילו שעשועון טלוויזיה בשם Beat Shazam.

מציאות מוגברת ובינה מלאכותית

מה הניע את אפל לקדם את העסקה? החברה אמנם ערכה עשרות רכישות לאורך השנים, אך נדיר שהיא מבצעת אותן בסכומים גבוהים, ולרוב היא מעדיפה לקנות סטארט-אפים קטנים עם טכנולוגיה ייחודית או עובדים המתמחים בתחום ספציפי. ואולם, אפל כבר הראתה שהיא מוכנה לשלם כשהיא רואה יתרון אסטרטגי, או צריכה לקדם מוצר חדש בעקבות ללחץ מהמתחרים.

הרכישה הגדולה ביותר של אפל עד היום, ככל הידוע, הייתה גם היא בתחום המוזיקה. ב-2014 היא קנתה את חברת האוזניות והסטרימינג Beats של הראפר והמפיק דוקטור דרה, וזו הפכה לבסיס של אפל מיוזיק. לאחרונה התגלה שאפל קנתה חברה קטנה לחיפוש פודקאסטים בשם Pop Up Archive מה שמרמז על כך שהיא עובדת על שיפור שירותי האודיו שלה.

שירות אפל מיוזיק הושק ב-2015, והוא כולל סטרימינג של מוזיקה לפי דרישה, רשת חברתית שמאפשרת לאמנים לתקשר עם מעריציהם, ואת תחנת הרדיו Beats 1 שמשדרת 24/7 ובה תוכניות עם פארל, אלטון ג'ון ועוד. בחודש שעבר פייסבוק החלה לשלב את אפל מיוזיק במסנג'ר שלה, והיא מאפשרת למשתמשים לשלוח דרכה שירים. למרות המאמצים האלה, לאפל מיוזיק יש כיום כ-30 מיליון משתמשים, לעומת 140 מיליון לספוטיפיי, שכנראה מתקדמת לכיוון הנפקה.

בשזאם יש לא מעט יתרונות שיכולים לסייע במשיכת משתמשים לאפל מיוזיק ובחיזוקה של אפל בכלל. אחד מהם הוא טכנולוגיית בינה מלאכותית שבה היא נעזרת לזיהוי השירים. כשמשתמש מקליט שיר, האפליקציה יוצרת לו מעין טביעת אצבע דיגיטלית, ויודעת למצוא במהירות את ההקשר של אותן מספר שניות במאגר השירים שלה. בנוסף שזאם השיקה השנה פלטפורמת מציאות מוגברת, הממזגת אלמנטים וירטואליים עם הסביבה האמיתית. בעזרת הפלטפורמה היא מציגה אנימציות תלת-ממדיות, משחקים וסרטונים ב-360 מעלות, ומוצרים המוצגים מול עיני המשתמש.

רכישת שזאם תאפשר לאפל לשלב את הטכנולוגיה של החברה עמוק יותר במערכת ההפעלה שלה, בתקופה שבה גם הסמארטפונים של המתחרות נכנסים לתחומים דומים. Pixel 2 של גוגל, למשל, שיצא לשוק באוקטובר, כולל יכולת זיהוי שירים מובנית. אפל לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור במרוץ.