הראל הובילה גיוס של 13 מ' דולר לסטארט-אפ הסולארי אקופיה

אקופיה פיתחה טכנולוגיה לניקוי פאנלים סולאריים ■ המנכ"ל: "הראל נותנת לנו גב פיננסי"

חברת הסטארט-אפ הישראלית Ecoppia השלימה גיוס הון של 13 מיליון דולר בסבב גיוס שלישי, בהובלת קבוצת הראל ביטוח. בגיוס השתתפו גם המשקיעים הקיימים בחברה: Swarth, חברת ההשקעות של שאול שני; קרן ההשקעות GlenRock של ליאון רקנאטי; ו-Gandyr, קרן ההשקעות של יהודית יובל רקנאטי.

אקופיה, שהוקמה ב-2013 על-ידי משה וערן מלר, פיתחה טכנולוגיה ייחודית לניקוי פאנלים סולאריים, באופן שמאפשר לייצר חשמל בקביעות ובאופטימליות לאורך השנה, ללא תלות במזג האוויר. אקופיה עובדת עם החברות הגדולות בתעשייה הסולארית, וביניהן Engie Group מצרפת, חברת החשמל הצרפתית EDF, אקטיס מאנגליה ואחרות.

בחברה מציינים כי הבעיה המרכזית היא שפארקים סולאריים מוקמים לרוב בשטחים מאובקים - מדבריות, בהם יש סופות חול והיעדר משאבי מים לטפל בניקוי (בפרט כשישנו צורך בטיפול מיוחד למים לניקוי פאנלים סולאריים, כך שהניקוי הופך ליקר ולא סביבתי). האבק המצטבר על הפאנלים עלול להפחית את הייצור. אקופיה מציעה רובוטים המנוהלים באמצעות מחשוב ענן, היוצאים לנקות את הפאנלים מידי לילה. הם משתמשים בחומר שאינו שורט את הפאנלים ולא משתמשים כלל במים ובחשמל (הרובוטים עצמם מוטענים סולארית), דבר שלדברי החברה מגדיל את ההחזר על ההשקעה ללקוח. הפתרון בוחן מתי הזמן האופטימלי לנקות, מה מצבו של כל רובוט ומהו מזג האוויר.

"אקופיה שינתה את כללי המשחק"

צפי ההזמנות של אקופיה ל-2018 הוא מעל ל-2,000 מגהוואט, והיא נכללה ברשימת 50 חברות הטכנולוגיה הצומחות בישראל של Deloitte, עם צמיחה של מעל 1,600% בהכנסות בארבע השנים האחרונות.

לדברי המנכ"ל-המייסד, ערן מלר, "עלינו על הצורך מכתבות באקונומיסט ובסיינטיפיק אמריקן, וישר כשנוסדה החברה יצאנו לפיילוט עם סימנס וערבה פאואר, שהקימו את הפארק הסולארי הראשון בישראל. בארבע השנים האחרונות יש ירידה דרמטית במחירי קוט"ש, ולצד זה מאמצים טכנולוגיות שמאפשרות לשפר את הפרודוקטיביות - וכאן אקופיה נכנסת חזק למשוואה".

לדברי מלר, חברות גדולות הצליחו לזכות במכרזים המאתגרים ביותר בזכות שיתוף הפעולה עם אוטופיה, שמאפשר להן לוותר על כל תשתיות המים, לבצע אופטימיזציה לאתר ולמקסם את הנצילות. במילים אחרות, ללא השימוש בטכנולוגיה של אקופיה, הפרויקט כולו לא היה משתלם מבחינת החזר על ההשקעה.

בנוגע לסבב ההשקעה הנוכחי, מלר מציין כי "כתוצאה מהירידה במחירים, לחברות חשוב לראות טכנולוגיה בשלה ובעלת חוסן פיננסי. קבוצת הראל מביאה לנו ערך, כי היא נותנת לנו גב פיננסי".

מהראל נמסר: "אנו גאים להוביל את סבב ההשקעה. באקופיה זיהו בהצלחה צורך קריטי בתעשייה הסולארית, נתנו מענה אמין וחסכוני שתורם רבות בהורדת ה-LCOE (Levelized Cost of Electricity) ברחבי העולם ובכך למעשה שינו את חוקי המשחק".