הצעה יחידה במכרז הראשון של משרד השיכון בשיטת תכנן-ובנה

רק שפיר הנדסה ניגשה למכרז, הכולל 1,200-1,400 דירות בחריש

בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי
בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי

המכרז הראשון בשיטת "תכנן-ובנה" של משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נסגר לפני מספר שבועות להגשת הצעות.

למרות הציפייה של משרד הבינוי והשיכון, שיזם את שיטת המכרז החדשה, לשלל הצעות מצד קבלנים וציפייה נוספת שחברות זרות ייכנסו לתמונה, ל"גלובס" נודע כי בסופו של דבר הוגשה למכרז הצעה אחת בלבד, כאשר "גלובס" נודע כי ההצעה היחידה שהוגשה וגם זכתה היא של חברת שפיר, ללא שיתוף-פעולה עם חברה זרה כפי שציפו או קיוו במשרד הבינוי והשיכון.

נציין שלמרות שהמכרז נסגר להגשת הצעות כבר לפני מספר שבועות, אולם התוצאות התפרסמו רק היום (ג'). גורם הבקיא בתנאי המכרז הוסיף ואמר כי תנאי הסף ההנדסיים והכלכליים היו מורכבים ומסיבה זו לוקח זמן לבדוק ההצעה ולהחליט על אישור.

המכרז המדובר הוא מכרז ראשון שפורסם במסגרת תוכנית "תכנן-ובנה", יוזמה של משרד הבינוי והשיכון בהובלת שר הבינוי והשיכון יואב גלנט. הרעיון שעומד בבסיס שיטת המכרז החדשה היה שמציע אחד יתכנן ויבנה שכונה שלמה, כולל התשתיות ומוסדות הציבור. במקור היה מתוכנן שמכרזי תכנן-ובנה יהיו מיועדים לחברות הזרות שיגיעו לעבוד בישראל, אולם מאוחר יותר הובהר שהמכרז פתוח לכולם, והחברות הזרות יוכלו להגיש הצעה בנפרד או בשת"פ עם חברה ישראלית.

בעוד תהליך בחירת החברות הזרות שיגיעו לישראל הושלם, וניצניו כבר יצאו לדרך, במקרה של המכרז בחריש, החברות הזרות לא הגישו הצעות בסופו של דבר, למרות שנציגיהן נכחו בסיור קבלנים שנערך בחריש בחודש מאי האחרון והביעו עניין במכרז.

המכרז האמור מתייחס לשכונת אור המזרח בחריש, וכולל 1,196 יחידות דיור, 598 מתוכן הן במסלול מחיר למשתכן (דירות מוזלות) והשאר דירות למכירה בשוק החופשי. במידה והזוכה יוכל לקבל הקלת שבס, מספר הדירות עשוי להאמיר לכ-1,400 דירות.

מורכבות המכרז מתבטאת בכך שלצד יחידות הדיור שייבנו בשכונה החדשה, הזוכה במכרז יהיה אמון גם על תכנון ובניית מבני ציבור בנוסף, יחויב הזוכה בהקמת תשתיות. בסיור הקבלנים שנערך בחודש מאי האחרון נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי הזוכה גם יקבל את סבסוד הפיתוח לו זכאית חריש, הן מכוח החלטת עדיפות לאומית והן מכוח "מחיר למשתכן", וכן יועבר תקציב ממשרד החינוך לשם בניית כיתות הלימוד. עוד סעיף מקשה במכרז קובע שמרגע הזכייה ועד למסירת הדירות יעמדו לרשות הזוכה 40 חודשים בלבד.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום כי "חברת שפיר היא החברה הזוכה במכרז הראשון של תטכנית תכנן-ובנה. המחיר אותו הגישה חברת שפיר הוא 6,355 שקל למ"ר לא כולל מע"מ. המחיר מהווה הפחתה של כ-150 שקל למ"ר ממחיר המקסימום שהגדיר משרד הבינוי והשיכון במכרז".