ביג מינוס: קבוצת ביג מבטלת במפתיע את מיזם האונליין שלה

רשת המרכזים המסחריים הודיעה על "הקפאת פעילות ביג פלוס", לאחר שהושקעו בו 10 מיליון שקל, ולאחר שהתעוררו קשיים משפטיים ביחס להוראות רשות המסים בישראל

קבוצת ביג מבטלת במפתיע את מיזם האונליין שלה - ביג פלוס - חודשים ספורים לאחר שיצא לדרך ולא לפני שהשקיעה בו 10 מיליון שקל. מהחברה נמסר כי "ביג מרכזי קניות מודיעה על הקפאת פעילות ביג פלוס, פלטפורמת הסחר האלקטרוני של החברה".

בחברה הסבירו כי נקטו צעד יוצא הדופן לאחר שרק עתה התברר להם כי הוראות המס בישראל לא מאפשרות להם לפעול כפי שקיוו לפעול, במסגרת התוכנית העסקית שכבר הוציאו לפועל.

חי גאליס, המשנה למנכ"ל ביג, התייחס היום (ג') לכך שתוכנית הדגל של הקבוצה באונליין לא תוכל לממש את ההבטחה שהקבוצה ראתה בה, ושעתה היא נאלצת לבצע בה "סיבוב פרסה", ואמר כי "אפליית האתרים הישראלים אל מול האפשרויות הבינלאומיות היא הסיבה העיקרית להקפאת הפעילות. אנו שוקדים על מבנה פעילות אחר שייתן מענה לעיוות המערכתי שנוצר על-ידי רשויות המע"מ והמכס".

עוד ציין גאליס כי "אפליית האתרים הישראלים אל מול האפשרויות הבינלאומיות היא הסיבה העיקרית להקפאת הפעילות. הבנו כי מבחינה משפטית ורגולטורית לא נוכל להפעיל מרכז לוגיסטי מחוץ לישראל עם פטור ממע"מ וממכס כשיש לחברה יבואן רשמי בארץ", והוסיף: "הבנו שכדי להרוויח בסחר מקוון, נצטרך לייצר תחרות בוטה עם השוכרים שלנו - מהלך שמנוגד לאני מאמין של החברה ולשותפות שלנו עם השוכרים. ככל שניתן יהיה להשתמש במערכות שפותחו במיזם לצורך איסוף מידע ומתן שירות לטובת השוכרים שלנו, החברה תפעל לקדמם".

על רקע זה הודיעה החברה הערב כי תמשיך "להפעיל ולפתח את מתחמי Click&Collect ברחבי הארץ, אשר יציעו שירות מלא של איסוף הפריטים, מדידה, החלפה ושירות לאחר הקנייה, בשיתוף עם חברות השילוח הבינלאומיות".

מסלול עוקף? דרך ללא מוצא

ביג השיקה את מיזם האונליין שלה לפני פחות מ-3 חודשים, שנראה היה כמסלול עוקף לרשות המסים, מה שמתברר היום כיומרה שהחברה לא יכולה לספק לפי שעה. במקור ביג התכוונה להציע לצרכנים שלא לרכוש מוצרים בקופת החנויות אלא לבחור פריט בחנות ולהזמין אותו מאתר ביג פלוס שיושק בקרוב - ובכך ליהנות מתקרת הפטור לקונים באינטרנט ולא לשלם מע"מ ומס קנייה, באמצעות העובדה שהמחסנים הלוגיסטיים של החברה ימוקמו מחוץ לישראל. בכך, קיוו בביג, הקנייה המקוונת דרך האתר, שלא יהיה רשום כאתר ישראלי, תיחשב כעסקה עם אתר בינלאומי, עליה הצרכנים כאמור לא משלמים מסים בקנייה עד 75 דולר.

לפני מספר חודשים נשאל בראיון ל"גלובס" המשנה למנכ"ל גאליס האם אכן מדובר במסלול עוקף לרשות המסים, והשיב: "אנחנו לא עוקפים כלל. מחוץ לגבולות יש הטבות שהמדינה בחרה להעניק לצרכנים, ואני בעד כל דבר שמיטיב עם הצרכנים. הנקודה היא שזה נעשה בצורה שפוגעת משמעותית בחנויות. ישבנו וחשבנו איך משווים את תנאי הסחר ומתקנים את האפליה שהמדינה יצרה, והגענו לפתרון הזה - שמיטיב עם הרשתות, מיטיב אתנו ומיטיב עם הצרכנים. היכולת הלוגיסטית והממוחשבת מציעה לצרכנים להעביר את הקנייה ליבוא אישי שעומד בכל הכללים והחוקים. אם אין לחץ לקבל את המוצר מיד, זה יכול להיות פתרון זמין נוח וזול".

באותו ראיון הוסיף גאליס כי "אני לא רואה מצב שמדינת ישראל תשווה את התנאים בין הקנייה המקוונת לזו שבחנויות הפיזיות, זה לא יקרה. המצב היום הוא שהרשתות הישראליות לעולם לא תוכלנה להתחרות במחירי החברות מחו"ל, כאשר הללו מקבלות יתרון משמעותי ואינן משלמות מסים אשר חלים על החברות הפועלות בארץ".

ביג אינה היחידה שניסתה לקדם מהלך שכזה, גם קבוצת פוקס השיקה לאחרונה אתר תחת השם טרמינל איקס, שלפי התכניות העסקיות של הקבוצה היה אמור להתבסס על מרכז לוגיסטי מחוץ לישראל, בירדן או בקפריסין. בכל מקרה, בפוקס פעלו אחרת מביג והחלו את הפעילות של מיזם האונליין ממרכז לוגיסטי שממוקם באשדוד, ולא מחוץ לישראל. בנוסף, במיזם של פוקס, היא זו שמייבאת עבור עצמה את הסחורה, ועל כן לא מדובר ביבוא אישי לכאורה.

רשתות הקמעונאות הישראלית מחפשות את הדרך לפעילות אונליין אפקטיבית כמנוע צמיחה עתידי, וגם כפתרון הישרדות הכרחי בצל הרכישות הגוברות של ישראלים מאתרים מחו"ל כמו אסוס ונקסט, וגם בצל כניסתה האפשרית לישראל של ענקית האונליין הבינלאומית אמזון.