הבית הלבן: לא יכול להיות מצב שבו הכותל לא יהיה בישראל

השליח המיוחד גרינבלאט מגיע לישראל לרגל ביקור סגן הנשיא פנס

הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס

כמה ימים לפני ביקורו של סגן הנשיא, מייק פנס, בישראל, מכריז הבית הלבן שהכותל המערבי יהיה חלק מישראל בכל הסדר סופי עם הפלסטינים. זו הפעם הראשונה שממשל אמריקאי מחווה דעה לגבי תוואי גבולות בין ישראל למדינה פלסטינית פוטנציאלית או לגבי תיחום ירושלים.

בתדרוך לכתבים הערב (ו') אמר פקיד בכיר בבית הלבן: "איננו יכולים לראות מצב שבו הכותל המערבי לא יהיה חלק מישראל".

פקיד אחר ציין, כי תוואי הגבולות הספציפים בין ישראל למדינה פלסטינית נתון להכרעה במו"מ על המעמד הסופי, אך הוא הוסיף: "איננו יכולים להעלות על הדעת שישראל תחתום על הסכם שלום שלא יכלול את הכותל המערבי (בשטחה)".

אמירה זו סותרת במעט התבטאויות של ראש המועצה לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, ושר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, שאמרו בעבר, שהכרעה לגבי המקומות הקדושים צריכה להתקבל במו"מ בין הצדדים ונמנעו משיוך אתרים או אזורים לצד זה או אחר. ההבדלים נובעים כנראה מהעובדה שהעמדה האמריקאית נמצאת עדיין בשלב גיבוש.

כך, למשל, בכיר במשרד-החוץ האמריקאי אמר בשבוע שעבר, כי ירושלים אכן הוכרה כבירתה של מדינת ישראל, אך משרדו לא ישנה את הנוהל רב-השנים, שלפיו בדרכונו של אזרח אמריקאי שנולד בירושלים יצוייין מקום הלידה כ"ירושלים", ולא כ"ירושלים, ישראל", כפי שמקובל בדרכוני אלה שנולדו בערים אחרות בישראל, או למעשה כל מקום אחר בעולם; למשל: "גבעתיים, ישראל". הוא אמר עוד, כי אפילו סיווג ירושלים במפות רשמיות של ארה"ב לא ישונה עד לקבלת החלטה חדשה בסוגיה זו.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר ב-6 בדצמבר, כי ארה"ב החליטה להכיר בירושלים כבירת ישראל וכי הוא הנחה את משרד החוץ האמריקאי לפתוח בתהליך להעברת השגרירות לבירה. אך פקידים בכירים בבית הלבן אמרו אז, כי התהליך העברת השגרירות יימשך שנים - לפחות שלוש, ארבע שנים, ואחד מהם ציין, אולי ברמז לבאות, שתהליך העברת שגרירות ארה"ב בלונדון למשכן חדש נמשך שמונה שנים.

בכיר שלישי אמר בתדרוך הערב, כי "נרשמו תגובות רגשיות רבות" בעקבות הכרזת טראמפ על ההכרה בירושלים. לדבריו, נראה שהפלסטינים "צריכים לעכל את מה שאירע". הוא אמר, כי ביקורו של פנס בישראל נועד "לחתום את הפרק הזה ולציין את מה שהייתי מתאר כפתיחתו של הפרק הבא".

הפקידים ציינו עוד, כי בביקורו בישראל יאשש פנס את הכרזת טראמפ על ההכרה בירושלים.

טראמפ הוא הנשיא האמריקאי הראשון שמכיר פורמלית בירושלים כבירת ישראל ושגרירותה המתוכננת של ארה"ב שם תהיה השגרירות הזרה בעיר מאז 1980, השנה שבה נטשו את ירושלים 13 שגרירויות, רובן מאמריקה הלטינית, בעקבות החלטת מועצת הביטחון 478 שקבעה, כי "חוק ירושלים (לאיחוד העיר) חסר תוקף". יחד עם זאת, פועלות עתה בעיר כמה קונסוליות.

בשהותו בישראל, יבקר פנס בכותל המערבי. לדברי הפקידים הבכירים אמש, ילווה אותו בביקור שם רב כדי לשמר את "האופי הרוחני" של הביקור. הביקור בכותל יתנהל באופן דומה לביקורו של טראמפ באתר.

ג'ייסון גרינבאלט, הנציג האמריקאי למו"מ עם הפלסטינים, יבואו בתחילת השבוע לישראל כדי להכשיר את הקרקע לקראת ביקור פנס וייתלווה אליו בביקורו. בניגוד למה שפורסם קודם, ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, שמחזיק בתיק הסכסוך הישראלי-פלסטיני, לא יגיע, אם כי החלטה זו עשויה להשתנות.

תחנתו הראשונה של פנס באזור תהיה מצרים, שנמנעה ממתיחת ביקורת קשה על ההכרה בירושלים. בשלב זה, לא הוסדרה לפנס שום פגישה עם נציגים פלסטיניים בעקבות החלטת הפלסטינים להחרים את הביקור.