הקרב על המדבקה: רפורמת המזון תעבור עד סוף השנה?

במשרד הבריאות קבעו דיונים דחופים לשבוע הקרוב, מתוך ידיעה כי עיכוב עלול להוביל לדחייה של שנתיים ברפורמה

ח"כ אלי אלאלוף/ צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי אלאלוף/ צילום: תמר מצפי

המרוץ של משרד הבריאות אחרי המדבקה האדומה: שעון החול של מנכ,ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הולך ואוזל בניסיון להצליח להעביר את תקנות סימון המזון לפני סוף השנה. למועד משמעות גדולה: בסוף השנה עלול משרד המשפטים לטרפד ולדחות את הרפורמה בשנתיים נוספות, זאת בעקבות ההחלטה כי כל החלטה שלא תיכנס לתוקף במהלך 2017 תעבור לטיפול משרד המשפטים. לשם כך נקבעו השבוע באופן חריג שני דיונים - בוועדת הבריאות של הכנסת מחר (ב'), וביום ד' בוועדת הבריאות, הרווחה והעבודה בראשות ח"כ אלי אללוף.

לאחר שבדיון הקודם חברי הוועדה ונציגי משרד הבריאות המופתעים נאלצו לנהל דיון שחציו התנהל באיטלקית, בזכות השגריר האיטלקי ונציג התאחדות תעשייני המזון האיטלקים שהתייצבו בוועדה וחזרו שוב ושוב על האיומים שכבר נשמעו מכיוון התעשיינים והיבואנים, בין היתר על עליית המחירים שהסימון יגרום, תוך ויכוח נוקב על גודל האריזות - אחד ממוקדי המחלוקת הגדולים שעוד צריך לצלוח בדרך לאישור התקנות הוא הגבינה הצהובה.

תנובה וטרה מוכרות גבינה צהובה ארוזה המיוצרת בישראל ונמכרת באריזות שמיועדות למכירה לצרכן, אך גם רשתות כמו שופרסל ורמי לוי, מוכרות גבינה צהובה מיובאת ארוזה תחת המותג הפרטי, זאת לצד יבואניות גבינה כמו וילי פוד ונטו. אלה - יחד עם מועצת החלב, איגוד לשכות המסחר והתאחדות תעשייני המזון - צפויים לנסות לשכנע את משרד הבריאות לא לבחון את הגבינה הצהובה בקנה מידה של 100 גרם, אלא לפי יחידה, כלומר פרוסת גבינה.

איציק שניידר, סמנכ"ל המועצה לענף החלב, טען באחד הדיונים כי חישוב כמות השומן לפי 100 גרם יגרום לכך שכל הגבינות הצהובות עד 9% יסומנו במדבקה אדומה. לדבריו, צריך לחשב את השומן לפי פרוסה, שכן המדבקה תמנע צריכה של מוצר "בריא ועשיר בסידן". על כך השיב לו אז יו"ר הוועדה אללוף: "תתחילו לייצר גבינות של 5% שבהן כמות השומן עומדת בתקן, אין כוונה לשנות את ההגדרה". כעת נותר לראות האם הקו הזה יתרופף במהלך הדיונים בעקבות לחצי הלוביסטים.