האנליסטים מעודדים: "שולץ נע במהירות בניסיון לייעל את טבע"

מניית טבע הגיבה בסוף השבוע לתוכנית ההתייעלות שעליה הכריזה החברה, וזינקה בימים חמישי ושישי ב-18.5% בוול סטריט, תוך ששווי החברה עוקף שוב את זה של צ'ק פוינט ■ כמה אנליסטים כבר הזדרזו לעדכן מעלה את המלצותיהם, אך סוכנות הדירוג מודי'ס הכניסה דירוג החברה לבחינה

מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun
מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun

תוכנית ההתייעלות שעליה הכריזה חברת התרופות טבע ביום חמישי שעבר הפיחה רוח חיים במניה החבוטה שלה, והיא זינקה בימים חמישי ושישי ב-18.5% במסחר בוול סטריט, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד.

מניית טבע  ננעלה ביום שישי במחיר של כ-18.6 דולר, שמשקף לחברה שווי של 18.9 מיליארד דולר, ומחזיר אותה למעמד של החברה הישראלית הגדולה ביותר - מעל צ'ק פוינט , ששוויה הוא 17.5 מיליארד דולר.

למרות הזינוקים במניה, היא עדיין רחוקה ב-40% ממחירה בתחילת אוגוסט האחרון וב-72% מהשיא, שנרשם ביולי 2015. היום המניה נסחרה ביציבות בתל אביב והוסיפה 0.6%.

ביום חמישי הודיעה טבע, בניהולו של קאר שולץ, על תוכנית התייעלות דרמטית הכוללת קיצוצים של מעל רבע מכוח האדם שלה בעולם, כ-14 אלף איש. בישראל יפוטרו 1,700 עובדים ויועמדו למכירה מפעלי טבע בקריית שמונה ואשדוד, וחברת ההפצה ס.ל.א טבע מתכננת להפחית את בסיס העלויות ב-3 מיליארד דולר עד סוף 2019, מתוך בסיס עלויות משוער של 16.1 מיליארד דולר ב-2017. כתוצאה מפיטורי העובדים תרשום טבע ב-2018 הפרשה של 700 מיליון דולר לפחות בגין תשלום פיצויי פיטורים ועלויות רה-ארגון. במקביל הודיעה החברה על השעיית חלוקת דיבידנדים.

בתגובה לתוכנית, העלו מספר אנליסטים את המלצותיהם למניית טבע, ומנגד, סוכנות הדירוג מודי'ס הכניסה את דירוג החוב של טבע לבחינה לקראת אפשרות של הורדת דירוג.

דירוג החוב של טבע אצל מודי'ס הוא Baa3, רמה אחת מעל דירוג אג"ח זבל, וכלכלני מודי'ס כתבו שטבע עומדת בפני אתגרים משמעותיים בניסיונה להפחית באופן בר-קיימא את המינוף הפיננסי שלה, "לרמות התואמות את הדירוג הנוכחי".

להערכתם, הפסד ההכנסות מהקופקסון יהיה משמעותי, והחולשה בשוק הגנרי האמריקאי תמשיך להעיק לפחות בשנתיים הקרובות. "מודי'ס מכירה בכך שטבע הכריזה על תוכנית הכוללת קיצוץ הוצאות דרמטי והשעיה של הדיבידנד, שהם צעדים חיוביים. יחד עם זאת, החברה הודיעה שלא תשקול צעדים נוספים כמו גיוס הון", נכתב בהודעת מודי'ס.

מניית טבע
 מניית טבע

"תוכנית אגרסיבית יותר מהצפוי"

"אנחנו מאמינים שאפשר להשיג קיצוץ של 3 מיליארד דולר בעלויות, לאור ניסיונו הקודם של המנכ"ל", כתבה האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס, שהעלתה את המלצתה למניית טבע מ"ניטרלי" ל"קנייה", במחיר יעד של 20 דולר, שגבוה ב-7.5% ממחיר השוק.

לדברי רובין, ישנה סקפטיות בקרב המשקיעים בנוגע לחוזק עסקי הליבה של טבע, אך זאת הפעם הראשונה זה זמן רב שטבע הציגה אסטרטגיה ברורה של הורדת המינוף כעדיפות ראשונה. רובין מציינת שהתוכנית מצביעה על ירידה ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) אך הדבר יקוזז ואף יותר מכך על-ידי הפחתת בסיס העלויות.

גם בקרדיט סוויס עלתה ההמלצה, מ"תשואת חסר" ל"ניטרלי", ומחיר היעד יותר מהוכפל - מ-8 דולרים ל-20 דולר. תחת הכותרת "מהיר ועצבני" כותב האנליסט ואמיל דיוואן כי המנכ"ל שולץ "נע במהירות בניסיון לייעל את טבע", דבר שלהערכתו יביא לשיפור הדרגתי בסנטימנט המשקיעים.

לדבריו התוכנית אגרסיבית יותר מהצפוי, אך "אנחנו מחכים ליותר פרטים ולסימני הצלחה בביצוע התוכנית, לפני שנרגיש נוח יותר להמליץ באופן מלא על המניה. מכל מקום, הכיוון הוא נכון", מציין דיוואן.

בנק נוסף שהעלה המלצה הוא מורגן סטנלי, מ"תשואת חסר" ל"תשואת שוק", במחיר יעד של 18 דולר, לעומת מחיר יעד קודם של 7 דולרים. האנליסט דיוויד ריזינגר העריך כי קיצוצים רבים יגיעו מכפילויות שקיימות בטבע, אך יהיה גם צמצום משמעותי במו"פ על מוצרים מקוריים.

באי.בי.אי ההמלצה עלתה מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר", ומחיר היעד מ-16 דולר ל-21 דולר.

האנליסט סטיבן טפר כתב, כי "בסערה שהחברה נמצאת בה, שולץ עדיין לא יכול לחשוב על אסטרטגיה להצמחת החברה לטווח הארוך. מה שברור, שבשלב זה החברה לא נוטשת את פעילות תחום התרופות הייחודיות".

לעומת זאת, באופנהיימר לא היה שינוי בהמלצה, "תשואת שוק", והאנליסט דרק ארקילה העריך שטבע עלולה להיתקל בקשיים במימוש התוכנית, וממילא להערכתו התוכנית כבר מתומחרת בשווי הנוכחי של טבע.

אתר Fierce Pharma קורא לקיצוצים בטבע "מדהימים", ויוצאי דופן לתעשיה, מה שמעיד כי שולץ הולך כאן על קרקע לא מוכרת. האתר מציין כי הבעיות של שוק הגנריקה הובילו לקיצוצים בשנים האחרונות גם אצל חברות אחרות בתחום - אבל בסדר גודל קטן משמעותית. האתר ציין כי נראה שהשוק מוכן לקבל את התוכנית של שולץ ואת ההערכות שלו לגבי החיסכון שניתן להשיג, לפחות עד שיוכח אחרת, משום שהוא כבר זכה להצלחה במהלך דומה בלונדבק. אולם, יש ליין כי המהלך בלונדבק היה קטן פי כמה, והיה כרוך בפיטורים של "רק" אלף איש ברחבי העולם.

אולם, בפירס פארמה מביעים דאגה מכמה כיוונים. האתר מצטט את אנליסט וולס פארגו דיוויד מריס, אשר חושש כי הפיטורין יחלישו את הפעילות של טבע וכן את היכולת לשלוט במה שמתרחש בחברה (כתוצאה מאבדן ידע עם המפוטרים).

מריס מודאג גם מכך שתחום הגנריקה נותר ללא מנהיגות. לאחר פרישת ראש חטיבת הגנריקה סיגי אולפסון, שהיה ממובילי עסקת רכישת אקטביס לאחר שהגיע בעצמו מאקטביס במקור, מונה לתפקיד דיפנקר בהטצ'רג'י, במינוי שנחשב להימור שכן הוא היה יחסית חסר ניסיון. כעת בהטצ'רג'י עוזב במסגרת מהלך הרה-ארגון של שולץ ויחד איתו הודיע על עזיבתו מנהל הגנריקה בצפון אמריקה אנדי בוייר. לדברי מריס, אף שלמנהיגים הללו אחריות משמעותית בכישלון של טבע לצפות את הבעיות של שוק הגנריקה, אשר לו היו נצפות הייתה החברה עשויה להימנע מרכישת אקטביס, וגם נערכת אחרת מבחינה תפעולית, הרי שהם עדיין מנהלים המכירים את שוק הגנריקה, שאותו שולץ אינו מכיר, וכן את הפעילות של טבע בו. לכן לא בטוח שהיה זה חכם להיפרד מהם בשלב זה, אומר מריס לפירס פארמה.

המלצות אנליסטים על טבע
 המלצות אנליסטים על טבע