דיווח: פריגו עשויה לרכוש חטיבה ממרק ב-4.7 מיליארד דולר

עשויה להתמודד מול Stada הגרמנית ונסטלה על רכישת החטיבה - העוסקת בבריאות לצרכן ומוכרת תרופות ללא מרשם, ויטמינים ותוספי תזונה

האם חברת התרופות פריגו  חוזרת לבצע רכישות? לפי דיווח שפורסם בסוף השבוע ברויטרס, פריגו היא אחת מהחברות המתעניינות ברכישת חטיבה של חברת מרק  הגרמנית. לפי הדיווח, פריגו עשויה להתמודד על רכישת החטיבה מול חברת התרופות הגרמנית Stada ומול חברת המזון השוויצרית נסטלה .

החטיבה של מרק העוסקת בתחום הבריאות לצרכן, ומוכרת תרופות הנמכרות ללא מרשם רופא (OTC), וכן ויטמינים ותוספי תזונה. היקף העסקה עשוי להגיע ל-4.7 מיליארד דולר. לפי הדיווח ברויטרס (שפריגו לא הגיבה אליו), מרק הגרמנית העמידה על המדף את החטיבה, שהכנסותיה השנתיות כ-1 מיליארד דולר, והיא מחפשת לה רוכש. בסוף הרבעון השלישי היו לפריגו כ-776 מיליון דולר בקופה, כך שעסקה בהיקף כזה תדרוש ממנה השגת מימון נוסף.

פריגו היא חברת תרופות גנריות שפעילה בעיקר בשוק התרופות ללא מרשם במותג הפרטי (Store Brand OTC) וכן בתחומים משלימים. החברה נסחרת במקביל בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי של 12.2 מיליארד דולר. פריגו מתאוששת בחודשים האחרונים מתקופה קשה, שכללה תיקון לאחור של דוחות עבר, מחיקות חד-פעמיות עצומות ושינויים משמעותיים בהנהלה, כל זאת על רקע לחצי מחירים משמעותיים בשוק המרכזי שלה בארה"ב. במקביל, קרן ההשקעות האקטיביסטית סטארבורד, שנכנסה להשקעה בחברה לפני כשנה ורבע, לוחצת על החברה לבצע שינויים, והובילה להדחת חלק מהדירקטורים ולמינוי דירקטורים מטעמה. בלחץ הקרן, פריגו ביצעה בשנה האחרונה התמקדות בתחומי הליבה שלה, ומכרה, למשל, את מפעל כימאגיס בישראל לקרן SK Capital מארה"ב, תמורת 110 מיליון דולר.

פריגו מנוהלת כיום על-ידי ג'ון הנדריקסון, שהוא הודיע על פרישה כבר לפני מספר חודשים, כך שלמעשה הוא מכהן כעת כמנכ"ל זמני.

ברבעונים האחרונים פריגו לא ביצעה רכישות משמעותיות, והתמקדה בהתייעלות פנימית. בעבר, פריגו נהגה לבצע רכישות לצורך התרחבות לשווקים חדשים, ולמשל רכשה את Elan מאירלנד, תמורת 8.6 מיליארד דולר ב-2013, ואת אומגה הבלגית תמורת 3.8 מיליארד אירו ב-2015 - רכישה שבדיעבד התבררה כפחות מוצלחת מהצפוי עבורה.

גם לישראל פריגו נכנסה באמצעות רכישה של חברת התרופות המקומית אגיס, ב-2005. פריגו עצמה הייתה מועמדת לרכישה, כשמיילן ניסתה להשתלט עליה השתלטות עוינת ונבלמה ב-2015. מאז ירדה המניה ב-45%, אך מתחילת 2017 היא רושמת תשואה חיובית של 2.6%.