יו"ר בזק יתמוך במהלך שיגרום לאלוביץ' לאבד השליטה בחברה?

ל"גלובס" נודע כי על רקע כל זה, היחסים בין שאול אלוביץ' לבין דוד גרנות, שהחלו ברגל ימין ובקרבה רבה, הופכים בימים אלו למתוחים מאוד, וצפויים להגיע לנקודת רתיחה כבר בימים ובשבועות הקרובים

דוד גרנות / צלם: תמר מצפי
דוד גרנות / צלם: תמר מצפי

סוף השנה המתקרב מביא את המתיחות בצמרת בזק לנקודת רתיחה. בשבועיים הקרובים יסוכמו נתוני תזרים המזומנים של yes, ובתחילת ינואר תדע בזק את ביצועי התזרים החופשי של חברת הלוויין באופן מדויק, ותוכל לערוך התחשבנות סופית עם יורוקום על התשלומים המותנים בעסקת yes.

במסגרת הסכם הרכישה בין בזק ליורוקום נקבע כי בזק תשלם סך של עד 170 מיליון שקל בגין עמידה של yes ביעדי תזרים המזומנים שנקבעו בהסכם. בשנתיים הראשונות עמדה yes ביעדי התזרים החופשי - אך על פי החשד הנחקר כעת ברשות ניירות ערך, הדבר נעשה באמצעות מניפולציות בתשלומי החברה לספקים.

בשנת 2015 עמד התזרים החופשי של yes על סך של 240 מיליון שקל, לעומת יעד של 213 מיליון שקל, וב-2016 עמד התזרים החופשי של yes על 421 מיליון שקל לעומת יעד של 417 מיליון שקל.

על פי החשד הנחקר ברשות ניירות ערך, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, פעל בשיתוף פעולה עם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ, לייצר מצב שבו תבוטל ההפרדה המבנית בבזק עד לסוף 2016, כך ששנת 2017 לא תילקח בחשבון במסגרת התחשיב, אולם המהלך נכשל לחלוטין.

כך, בעקבות החקירה ברשות, אשר ריסקה לרסיסים את כל התכנון והביצוע של המזימות שתוארו, החלה שנת 2017, עם תזרים מזומנים שלילי של yes ברבעון הראשון של 2017. מכיוון שלאחר שלושה רבעונים עומד התזרים החופשי המצטבר של yes ב-2017 על 154 מיליון שקל (פחות ממחצית התזרים בתקופה המקבילה) גם הרבעון הרביעי ב-yes, (שחודשיים מתוכו כבר חלפו), צפוי להיות חלש. התזרים החופשי המצטבר של החברה ב-2017 צפוי להיות נמוך מ-200 מיליון שקל.

תזרים המזומנים המצטבר של yes בשלוש השנים 2017-2015, צפוי אם כן לעמוד על כ-860 מיליון שקל, קצת יותר מהרף התחתון שנקבע בהסכם (זאת בהנחה שהתזרים לשנים 2016-2015 לא יתוקן רטרואקטיבית ויוצג מחדש בעקבות חקירת הרשות). אם זה אכן יהיה המצב, תהיה יורוקום זכאית לכ-15 מיליון שקל מתוך סך של 170 מיליון שקל, והיות שהיא קיבלה כבר מקדמות בהיקף של 115 מיליון שקל, היא תיאלץ להשיב לבזק כמעט את כל הסכום שקיבלה. ברבעון השלישי בזק כבר הפרישה 60% מהסכום הנ"ל, מתוך הנחה שיקשה עליה לגבות את הסכום, אולם היא לא החלה בהליכים משפטיים לגביית החוב.

עם סיום השנה תיאלץ הנהלת בזק, אם תרצה או לא, לפעול לגביית החוב. וככל הידוע לנו, בבזק כבר החלו להיערך לאפשרות הזו, וככל הנראה יבקשו להצטרף להליך הפירוק של יורוקום, אם זו לא תגיע להסדר עם הבנקים. גם אם יורוקום תגיע להסדר כזה, בבזק יצטרכו לפעול לגביית החוב, ובסופו של דבר יכול להיות שהם יהיו אלו שיביאו לפירוק בעלת השליטה בהם.

יחסים מתוחים מאוד

ל"גלובס" נודע כי על רקע כל זה, היחסים בין שאול אלוביץ' לבין דוד גרנות, שהחלו ברגל ימין ובקרבה רבה, הופכים בימים אלו למתוחים מאוד, וצפויים להגיע לנקודת רתיחה כבר בימים ובשבועות הקרובים. הדבר מצטרף לאווירת המתיחות הכבדה ששוררת בתוך בזק בחודשים האחרונים, שמשתקת את החברה. כלפי חוץ בזק עושה מאמצי-על להראות שהיא מתפקדת כרגיל, אך בפועל, ביומיום היא נמצאת בבעיה תפקודית קשה.

מה שמתרחש הוא שכמה מנהלים בכירים מריחים שקרב היום של חילופי תפקידים בצמרת הקבוצה והחברות הבנות שלה בעקבות חקירת רשות ניירות ערך, ואולי אף כניסת משקיע חדש. בקרב ההנהלות בקבוצה, זוהי אחת הסוגיות המדוברות ביותר. הרבה מהתרחישים תלויים בשאלה אם אלוביץ' יישאר בבזק או שייאלץ להיפרד ממנה במסגרת ההליכים המשפטיים שמתכוונים הבנקים לנקוט נגדו אם לא יזרים הון לצמצום חובותיו.

הנוכחות של אלוביץ' בבזק, בתנאים האלה, יוצרת מתח כבד מאוד. גרנות אמור לתפקד כיו"ר עצמאי לטובת החברה, אך מנגד אלוביץ' מגלה פעלתנות כאילו לא אירע דבר, והוא אף מעורב בתוכניות העבודה של החברה לשנה הבאה עד צוואר. גרנות נמצא במצב בעייתי, כי במקום לדחוף לקידום האינטרסים של בזק, הוא נאלץ להתחשב במצבו של אלוביץ', והאינטרסים - כפי שתיארנו - מנוגדים.

גרנות, חשוב לזכור, הובא לבזק בידי בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן שליווה את אלוביץ' בעסקת הרכישה של yes. מיומו הראשון בתפקיד יו"ר הדירקטוריון הוא ניסה להוכיח שהוא פועל באופן עצמאי לטובת בזק. כך היה כשביטל את דמי הניהול ליורוקום בעקבות פרוץ החקירה. הקו שלו היה שכל עוד החקירה מתנהלת, הוא אינו רוצה לנקוט צעדים נגד חלק מהבכירים, כי אינו יודע מה היא תוליד. אלא שרשות ניירות ערך קבעה שנמצאה תשתית פלילית להגשת כתבי אישום נגד בכירים המעורבים בפרשה, ועכשיו גרנות כבר נמצא בבעיה. או שהוא פועל לטובת בזק או שהוא ממשיך לשחק את המשחק. הוא כבר לא יכול לאחוז את המקל בשני קצותיו.

המשקיעים חסרי סבלנות

המשקיעים בבזק מצפים מגרנות לנקוט צעדים משמעותיים כדי לפעול להעלאת שווי המניה, וחלקם כבר חסרי סבלנות. צריך לזכור שלבזק יש בעיה קשה מאוד מול המשקיעים הזרים, שחלקם רואים שבעקבות החקירה שווי מניותיהם בבזק צלל בעשרות ולעתים אף במאות מיליוני שקלים. האם גרנות מוכן לסכן את שמו הטוב ואת המוניטין שלו, רק בגלל שלא נעים לו לנקוט את הפעולות שישיבו את אמון המשקיעים בבזק? גרנות יודע טוב מאוד למה המשקיעים הזרים מצפים ממנו, ובסופו של דבר אלוביץ' מחזיק בבזק 10% בלבד בשרשור, וכל היתר החזקות ציבוריות.

לזכות גרנות ייאמר שהתפקיד שלקח על עצמו בסיטואציה שנוצרה הוא כמעט בלתי אפשרי. תארו לעצמכם את הישיבה שבה הוא נאלץ להביא לדירקטוריון החלטה להגיש תביעה נגד יורוקום לפירעון החוב, כאשר כל אותם חברי דירקטוריון שנתנו יד לעסקה יושבים בה. האם אותם דירקטורים, חברי הוועדה המיוחדת שפעלו נגד האינטרסים של בזק, וכדי להיטיב עם אלוביץ' בעסקת yes, הם אלו שיאשרו עכשיו להגיש נגדו תביעה?

בשורה התחתונה, ממנהל מנוסה כמו גרנות המשקיעים מצפים ליותר, אך הוא ממשיך לשחק על תיקו. ככה הוא לא יכול להמשיך הרבה זמן.

התזרים החופשי של yes במיליוני שקלים
 התזרים החופשי של yes במיליוני שקלים