בני לנדא: טבע כבר לא ישראלית - לא נשאר כלום

בני לנדא, מבעלי המניות הפרטיים הגדולים בטבע אשר יצא נגד מבנה דירקטוריון טבע, פסימי לגבי עתידה של החברה ■ המו"פ האינובטיבי שנוהל על ידי מייקל היידן מישראל, בעצם חוסל"

בני לנדא/ צילום: איל יצהר
בני לנדא/ צילום: איל יצהר

בנוגע לשאלה אם טבע בסיכון להימכר לחברה זרה ולאבד את עצמאותה, אמר לנדא: "מה זה משנה כבר היום, מי הבעלים של טבע? ממילא החברה מוחזקת בידי גורמים לא ישראלים. יש דבר אחד שמשנה והוא היקף התעסוקה בארץ".

- נראה כי העובדה שטבע ישראלית, גרמה לכך שהחברה החזיקה מפעלים כאן גם כשלא היו תחרותיים.

"זה לא יכול להימשך לאורך זמן. אם מפעל גנרי הוא לא תחרותי, הרי שבסופו של דבר הוא יסגר. לכן תמיד אמרתי שהתבססות על גנריקה זו לא הדרך הנכונה בשביל טבע, והיא צריכה לחזק את הזרוע האינובטיבית שלה. למרבה הצער, זה היה נכון".

- אם כך, נגמר הסיפור. טבע פרקה את החטיבה האינובטיבית.

"כן. זה נגמר, לא נשאר כלום. או יותר נכון, נשארו שרידים, אבל בנוסף לרוב המוחלט של המשקיעים הזרים, הרי גם ההנהלה בחו"ל. רק תחום התקשורת ומשאבי האנוש נותרו במטה בארץ. על פי המבנה הארגוני של שולץ המו"פ כולו יעבור לידי מנהלת שהגיעה מאקטביס ויושבת בארה"ב, השיווק בארה"ב, הלוגיסטיקה בארה"ב. המו"פ האינובטיבי שנוהל על ידי מייקל היידן מישראל, בעצם חוסל".

- בעבר תמכת באפשרות לפצל את החטיבה האינובטיבית לחברה נפרדת. שולץ בחר לא לעשות זאת.

"על פניו נראה כי היה ניתן למכור את החטיבה האינובטיבית בסכום גבוה יותר כעסק חי, כחטיבה מתפקדת, ולהותיר אותה בישראל. זה מה שאני הייתי עושה במקום שולץ, אבל המניעים שלי הם אחרים משלו, כי אני ציוני. הוא הגיע רק כדי להעלות את מחיר המניה, ואין לו זמן להשקעות רחוקות טווח. מצד שני, אי אפשר לבוא אליו בטענות. הוא לא יצר את המצב הזה, הוא רק מתמודד איתו. הביאו לו חברה לפני פשיטת רגל".

לאורך השיחה לא הפסיק לנדא להביע צער עמוק מן האירועים, וסיכם: "אם זה היה קורה בגלל רעידת אדמה נוראית, או זה היה אסון טבע, אבל לא. בני אדם עשו את זה".