התאגיד והחינוכית מאיימים לפרוש מוועדת המדרוג

ערוץ 20, שהודיע אתמול כי הוא מתכוון להחזיר את רישיונו, פנה היום לוועדה למדרוג והודיע כי הוא נערך לפרוש ממנה גם על רקע טענות קשות לעיוותים במדידת הרייטינג

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

אחרי שאתמול הודיע כי הוא נערך להחזיר את הרישיון שלו ולסגור את הערוץ, היום הודיע ערוץ 20 לוועדה למדרוג על כוונתו לפרוש ממנה. במכתב שהעביר מנכ"ל הערוץ, שכי פרנץ, למנכ"ל הוועדה למדרוג, שמוליק שם טוב, נכתב כי "ערוץ 20 הלין לא אחת בפניך ובפני גורמים רלוונטיים נוספים כי הוועדה אינה עומדת בדרישת הממונה על ההגבלים העסקיים, וחוטאת למטרתה, לקיים מדידה של צריכת אמצעי התקשורת בישראל, באופן יעיל, מדויק, אמין ואובייקטיבי".

בערוץ טוענים, בין היתר, כי המדגם שעל בסיסו נקבע הרייטינג מתאפיין בתת-ייצוג של מיעוטים, לרבות דתיים, "באופן הפוגע במדידת שיעורי הצפייה של הערוץ ובכך פוגע פגיעה בלתי מידתית בהיתכנותו הכלכלית. מציאות מתמשכת זו, שבה שיעורי הצפייה המתפרסמים - על פיהם נמכרים זמני הפרסום - אינם משקפים את המצב בפועל, פגעה בהפעלתו של הערוץ. התנהלות זו פוגעת בהמשך קיומו של הערוץ, ומהווה חלק משמעותי בהחלטה על סגירתו. לפיכך אנו מפסיקים את חברותנו בוועדה".

לערוץ 20 יש אפשרות לפרוש מהוועדה למדורג על רקע המכרז החדש שאליו החליטה הוועדה לצאת לאחרונה. המכרז אמור להתפרסם ב-15 בינואר ובחוזה של החברות בוועדה יש סעיף יציאה מהוועדה בסמוך ליציאה למכרז חדש.

בהקשר זה, ל"גלובס" נודע כי גם תאגיד השידור הציבורי והטלוויזיה החינוכית מאיימים לפרוש גם הם מהוועדה למדרוג. בניגוד לטענות של ערוץ 20, לשני הגופים הציבוריים יש טענות שנוגעות למכרז החדש, שכפי שפורסם עומד לכלול בתוכו גם נתוני צפייה מתוך אתרי האינטרנט של גופי השידור השונים. בתאגיד ובחינוכית דורשים כי הנתונים יתבססו גם על הצפייה בתכנים באתרים כמו יו טיוב, ועל רקע אי קבלת עמדתם בסוגיה הם שוקלים כאמור לפרוש כעת.

ועדת המדרוג מורכבת מנציגים של ערוצי הטלוויזיה השונים - גם המסחריים וגם תאגיד "כאן" והטלוויזיה החינוכית - נציגי חברות הפרסום ואיגוד השיווק, והרשות השנייה. שיטת המדידה משפיעה באופן ישיר על התשלום שמעבירים המפרסמים לערוצי הטלוויזיה - כשהמודל מתבסס על תשלום לפי "נקודות רייטינג" - ולכן כל שינוי כזה דורש הסכמה בין הצדדים.

על פי הערכות, ערוץ 20 משלם לוועדה מדי שנה כ-500 עד 600 אלף שקל. 

התאגיד והטלוויזיה החינוכית אמורים לשלם ב-2018 יחד כ-2 מיליון שקלים.

מהוועדה למדרוג נמסר היום כי היא "דוחה את כל הטענות שהציג ערוץ 20 במכתבו. הוועדה הלכה בשנים האחרונות צעדים גדולים ומשמעותיים להתאמת המדידה לדרישות הערוץ וזאת למרות פגיעה מסוימת בשאר החברים. נתוני הועדה מדויקים ומייצגים את כלל האוכלוסייה בישראל".

שמוליק שם טוב, מנכ"ל הוועדה למדרוג, מסר היום בתגובה: "העובדות שמפורטות במכתב שקיבלנו מערוץ 20 אינן נכונות. ועדת המדרוג נענתה פעמים רבות לבקשות הערוץ והוא השתתף בכל ההחלטות שהתקבלו בתקופה שבה הוא חבר בוועדה. נשיב למכתב בצורה מסודרת בימים הקרובים".