גם אלוביץ' מבין שהזרמה לא תפתור את הבעיה | פרשנות

הבקשה של הבנקים היא לא סוף פסוק מבחינת אלוביץ' ■ אם יש משהו שאיש העסקים זקוק לו כעת, זה בעיקר זמן

שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי
שאול אלוביץ/ צילום: אביב חופי

הבקשה למינוי מפרק לפירמידה של שאול אלוביץ' שמתחילה ביורוקום ויורדת עד בזק, היא לא סוף פסוק מבחינת איש העסקים. יש להניח שהוא ינהל מאבק בבית המשפט כדי להוכיח שהחברות שלו מסוגלות לשאת את עצמן, ושאם רק ייתנו לו זמן - הכול יחזור למקומו בשלום.

סביר להניח שהוא צודק, כי אם יש משהו שאלוביץ' זקוק לו כעת זה בעיקר זמן כדי לנסות ולהתמודד עם הקושי הפיננסי עד שהפרקליטות תסיים את עבודתה ותחליט האם היא מגישה כתבי אישום במסגרת חקירת הרשות לניירות ערך נגדו ונגד בכירים אחרים בקבוצה.

בעל השליטה בבזק ינסה לטעון שהירידה במניית החברה אינה משקפת את ביצועי הקבוצה שלא נפגעו, ושבסופו של דבר תיקון בשער המניה יחזיר לחברות מאות מיליוני שקלים שאבדו מאז החלה החקירה. הכול נכון. אבל מה אלוביץ' עשה כדי לשקם את אמון המשקיעים? כלום. להיפך - בשנתיים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה, הכתובת הייתה על הקיר, אבל הוא סירב לראות את המציאות.

נכון שיש לו נסיבות מקלות מאחר שלא באמת ניתן היה לצפות את ההתפוצצות של הלווין "עמוס 6" בחלל, אבל הדברים יכלו להיות הרבה יותר פשוטים. אלוביץ' צריך היה לרדת מהבמה ולמנות את האנשים הנכונים שיחליפו אותו עד יעבור זעם.

האם הוא אינו מודע לקושי של המשקיעים הזרים לראות אותו ממשיך לנהל את העסק כאילו כלום לא קרה? כאילו לא הייתה בכלל חקירה? סביר להניח שאם היה ממנה במקומו דמות ציבורית, מקצועית, שמשדרת אמינות וניסיון (כמו בשעתו עם שלמה רודב) והיה יוצא מהדירקטוריון, הירידה במניית בזק הייתה נעצרת ואף עולה - כי מבחינת ביצועים אין לחברה בעיה.

אם בסופו של דבר בית המשפט ייעתר לבקשת הבנקים וימנה מפרק ליורוקום, אלוביץ' עשוי לאבד את הפירמידה כולה בשביל 200 מיליון שקל. אבל זה רק חלק מהסיפור. כנראה שגם הוא מבין שהזרמה כזו מכיסו לא תפתור את הבעיה עד הסוף (ראו מקרה דודי ויסמן ושרגא בירן בריבוע הכחול. האחרון הזרים לחברה מיליונים מכספו הפרטי, והיא עדיין נלקחה ממנו). אבל למרות הקושי, מינוי מפרק יכול להיות גם הזדמנות גדולה לבזק. החברה חייבת לשקם את עצמה אחרי החקירה הקשה שחשפה תרבות ארגונית בעייתית - וכנראה שרק משקיע חדש יצליח לעשות זאת. ייתכן גם שהאתגר האמיתי של אלוביץ' הוא לצאת במינימום נזק מהחקירה, וזה יותר חשוב מלנסות ולהציל את הפירמידה כולה.