טראמפ מאיים לשלול סיוע ממדינות שיתנגדו להכרה בירושלים

נשיא ארה"ב העביר מסר תקיף לקראת הכינוס באו"ם, והזהיר שישלול מימון ממדינות שיתנגדו להכרה בי-ם כבירת ישראל ■ "לוקחים מאיתנו כסף ואז מצביעים נגדנו - אנחנו עוקבים אחר ההצבעות" ■ "לא ינצלו אותנו"

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הזהירה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי מדינתה "תרשום ותזכור" את המדינות החברות באו"ם שיצביעו נגד ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל. הערב (רביעי) שב נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על המסר - ואמר כי הוא "עוקב אחרי ההצבעות" והמדינות שיתנגדו למהלך המדיני שלו בהצבעה שתיערך מחר בעצרת הכללית, בה אין לארה"ב וטו. טראמפ אף איים בצעדי תגובה כלכליים.

"אני אוהב את המסר שהיילי שלחה לאו"ם", אמר בפתח ישיבת קבינט בבית הלבן - ואף איים "לחתוך" את הסיוע הכספי למדינות שיתמכו בהצעה. "המדינות האלה לוקחות מאות מיליוני דולרים ואפילו מיליארדים, ואז הם מצביעים נגדנו. ובכן, אנחנו עוקבים אחר ההצבעות - תנו להם להצביע נגדנו, אנחנו נחסוך המון, לנו לא אכפת".

"זה לא כמו פעם, כשהם יכלו להצביע נגדנו ואז אנחנו משלמים ואף אחד לא יודע מה הן עושות", הדגיש - ושיבח את היילי בפניה. "זה היה המסר הנכון, ניקי, וזכיתי לתגובות טובות עליו - אזרחי ארה"ב הנפלאים עייפים מכך שמנצלים את ארצנו, ולא ינצלו אותנו יותר".

היילי: "ארצות הברית תרשום שמות"

ההצעה הפלסטינית שדוחה את ההכרה בירושלים צפויה לעלות במסגרת כינוס החירום של העצרת הכללית ביום חמישי הקרוב, ומדינות רבות צפויות לקרוא לנשיא טראמפ לסגת מכוונתו להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

היילי כתבה בציוץ בטוויטר כי האו"ם דורש באופן קבוע מארצות הברית "לעשות ולתת יותר" למען מדינות אחרות. "כשאנחנו מקבלים החלטה בהתאם לרצון הציבור האמריקני על היכן למקם את השגרירות שלנו, אנו לא מצפים מאותן מדינות שעזרנו להן - לתקוף אותנו", טענה בפוסט שרשמה.

ביום חמישי ההצעה צפויה לעלות לדיון בכינוס העצרת הכללית של האו"ם לאחר ששלשום השתמשה ארצות הברית בזכות הוטו שלה במועצת הביטחון וביטלה את הצעת ההחלטה שגובשה על ידי המצרים ואושרה ברוב קולות לפיה ההכרה בירושלים כבירת ישראל "מבוטלת וחסרת תוקף". על כך אמרה הלילה היילי: "ההצבעה נועדה לבקר את בחירתנו, ארצות הברית תרשום שמות".

קרב מדיני לקראת ההצבעה

לפי גורמים במשרד החוץ, "המערכה לקראת ההצבעה מחר בעצרת הכללית של האום נמשכת". משרד החוץ שלח היום מברק הנחיות נוסף לנציגויות ברחבי העולם ובו בקשה "להפעיל את הארגונים היהודיים והקהילות הגדולות על מנת לשכנע את הממשלות להורות על הצבעה נגד היוזמה הערבית ולהימנע מהתבטאות במהלך הדיון" - כך לדברי הגורמים.

"ידוע לנו שהטקסט עליו תהיה הצבעה זהה בתוכנו, בשינויים מינוריים, לטקסט שהוגש לפני מספר ימים למועצת הביטחון", ציינו הגורמים. הנציגים הישראלים, הן בניו יורק ובן בבירות ברחבי העולם, פועלים בתיאום עם עמיתיהם האמריקנים.

נתניהו הודה השבוע לשגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי על החלטתה להטיל וטו: "בחנוכה, דיברת כמו מכבית אמיתית והארת נר של אמת כדי לגרש את החושך. אחת הביסה רבים, האמת מביסה את השקר. תודה לך הנשיא טראמפ ותודה לך ניקי היילי".