תענוגות אסורים: מיני-מבחן לב.מ.וו 440 קופה מודל 2017

סדרה 4 קופה עברה מתיחת פנים קלילה ועדכון טכנולוגי והנדסי שמשפר אותה עוד יותר מהמקור ■ הדבר היחיד שמצער הוא המחיר

פלח רכבי היוקרה נמצא כיום בין הפטיש של רכבי הכביש-שטח - שחלקם במכירות חצה מזמן את ה-50% - לבין הסדן של גרסאות הפלאג-אין מוטבות המס. בתווך נותר גרעין קשה של לקוחות שעבורם המושג "יוקרה" הוא גם - ואולי בעיקר - יכולות דינמיות עיליות. על הגרעין הזה בנתה ב.מ.וו את המוניטין שלה, ולמרות שהיא גורפת כיום קופה לא קטנה על רכבי פנאי ופלאג-אין, היא מקפידה לטפח את המורשת, בעיקר, עם סדרה 4 קופה.

ברבעון השני של השנה עברה הסדרה רענון ומתיחת פנים, אם כי לא הרבה השתנה בעיצובה מאז הושקה לפני כארבע שנים, וטוב שכך. יש לה עיצוב על-זמני עם נקי ומינימליסטי, עם קו "מהיר" שזורם מהחרטום ועד לזנב. בעיצוב המוצק והשרוע הזה יש לא מעט אגרסיביות, אבל יותר מרומזת ואלגנטית מאשר שרירית וצעקנית.

מודל 2017 קיבל מערך עדכני של פנסי LED מלפנים ומאחור ופגושים חדשים, אך אלה שינויים מינוריים ואפילו חבילת ה-M ספורט האופציונלית של רכב ההדגמה שלנו, עם חישוקי 19 אינץ' מרהיבים וכמה תוספות קוסמטיות, לא שינתה את הרושם הכולל.

הכניסה לתא הנוסעים מכניסה את הנוסעים לאווירה ספורטיבית עם מושבים שממוקמים נמוך יחסית ומעניקים תחושה של חיבור לאספלט. משטחי הדיפון נראים יוקרתיים וספורטיביים יותר מב.מ.וו סדרה 3 בזכות שימוש נרחב באלומיניום, עץ, ועור באיכות גבוהה.

מערכת בקרת שליטה נוסח סדרה 5 החדשה ממוקמת במרכז הקונסול, ומהאחות הגדולה מגיע גם לוח מחוונים דיגיטלי שמשתנה לפי מצב הנהיגה ובחירת הנהג. הלוח הזה. אופציונלי ויקר, מוסיף ניחוח הייטק ועדיין שומר על מראה ב.מ.וו קלאסי מבלי להציף את הנהג במידע מיותר.

עוד חידוש הוא מערכת מולטימדיה מתקדמת עם מסך רוחבי חד המאפשרת שליטה מהירה וברורה בתפריטים - לא עניין של מה בכך בהתחשב בכמות הפונקציות. חבילת הבטיחות האקטיבית של סדרה 4 מאמצת גישה יותר ידידותית לנהג מזו של סדרה 5, עם התערבות מזערית בתהליך הנהיגה הרגיל, ובעיקר בהיגוי.

התא עצמו נותר ללא שינוי, וכמו בעבר הכניסה למושב האחורי עדיין דורשת יכולת אקרובטית, אם כי הגמול למי שיצלח את המכשול הוא צמד מושבים נוחים עם מרווח רגליים מכובד ומרווח ראש סביר לבעלי קומה ממוצעת. כבונוס מקבלים גם תא מטען שימושי מאוד.

בניגוד לרוב יצרני הרכב שנוטים להצניע שינויים בשלדות הדגמים שלהם בעת מתיחת פנים, ב.מ.וו מדווחת בפתיחות על שינויים די מקיפים שבוצעו ב-4 קופה, כולל בגיאומטריה של המתלים, בולמי הזעזועים ובעיקר מערכת ההיגוי. בישראל, צריך לטרוח לא מעט כדי למצוא כבישים שיאפשרו להעריך באופן מלא את השינויים האלה. אבל לאחר שמצאתם כביש כזה, ובחרתם במצב "ספורט", שלדת ה-440 המחודשת פשוט זורחת, עם שליטה מושלמת בתנודות הגוף בעת העברות משקל והיגוי - רמז לתזוזות זנב שמתגמל חובבי שעשועים אבל לא מאיים על נהגים חסרי ניסיון. ויש גם היגוי חד ומדויק, שחשבנו שכבר נעלם מפלח היוקרה הדיגיטלי ואוטונומי. בקיצור, תענוג.

למרות שרכב ההדגמה שלנו צויד בחבילת ה-M ספורט, שמגיעה עם צמיגים קיצוניים יותר והקשחה של הבולמים, נוחות הנסיעה עדיין טובה מאוד כראוי ל"קרוזר" שאמור למלא גם משימות יום-יומיות. בורות עירוניים רציניים עדיין יכולים להפגיש מתכת במתכת בליווי חבטה, אבל תופעה כזו היא די נדירה.

מנוע ה-6 צילינדרים הטורי והמוגדש לא עבר הרבה שינויים, והאמת שגם לא צריך. הוא אמנם "מסתפק" ב-326 כ"ס, אבל הוא חלק, מאוזן ומוזיקלי בסל"ד גבוה. שיוט במהירויות החוקיות של כביש 6 מרגיש איתו כמו זחילה בפקקים, והתאוצה מ-0 ל-100 אורכת 5 שניות בלבד. הוסיפו תיבה אוטומטית שבמצב ספורט יורה הילוכים כמו תת-מקלע, וקיבלתם בדיוק מה שצריך. לא יותר, אבל בטח לא פחות.

תג מחיר התחלתי של 490 אלף שקל יקשה מאוד על ה-440 קופה להתמודד מול רכבי כביש-שטח גדולים ומפוארים ומול דגמי פלאג-אין עם הטבת מס של 70%. אבל מי שיצלח את המחסום הזה יזכה בכל הקופה.