תביעה נגד ענקית חללי העבודה והמשרדים WeWork-ישראל

החברה המשכירה חללי עבודה מעוצבים, שכרה את חברת "מויש" לעבודות הקמת החללים בישראל ■ לטענת "מויש", תוך כדי העבודות התגלו פערים של כ-10.7 מיליון שקל בין החשבונות שסוכמו עם WeWork ושותפתה אמפא נדל"ן לבין הכסף שהועברו בפועל

WeWork ברחוב דובנוב בתל אביב / צילום: איל יצהר
WeWork ברחוב דובנוב בתל אביב / צילום: איל יצהר

חברת "WeWork" המציעה מתחמי וחללי עבודה יוצאי-דופן, הצליחה תוך מספר שנים לשנות את האופן שבו אנשים שוכרים משרדים. החברה האמריקאית שקמה ב-2010, מספקת את החלל, הקהילה ואת כל השירותים שנדרשים לחברים בה, כך שכל מי שחפץ בחלל עבודה או במשרד זמני, יכול פשוט להגיע עם המחשב הנייד שלו ולקבל במקום את כל השירותים הנלווים הדרושים לו. רבות דובר לאחרונה על המשרדים המעוצבים, המציעים חללי עבודה נוחים, חדרי ישיבות, מטבח ופינות קפה ושתייה, בערים מובילות ברחבי העולם, וגם בישראל.

אך מה קורה מאחורי הקלעים של אותם חללי עבודה מבוקשים? תביעה שהוגשה אתמול (ד') לביהמ"ש מבקשת לחשוף את הנעשה לכאורה מאחורי הקלעים של החללים האטרקטיביים שמציעה חברת WeWork או ליתר דיוק: את התנהלותה לכאורה של החברה. קבלנית הביצוע של חלק ממתחמי העבודה הבולטים של החברה בתל אביב ובהרצליה טוענת כי WeWork-ישראל מתנערת מתשלומים בגובה של למעלה מ-10 מיליון שקל שהיא חייבת לה.

קבלנית הביצוע, חברת "מויש בע"מ" תובעת את WeWork-ישראל, ענקית חללי העבודה והמשרדים ואת חברת "אמפא נדל"ן", שבבעלותה נכסים מסחריים מניבים והיא מקיימת שותפות עסקית עם WeWork. זאת, בגין עבודות שביצעה "מויש" עבורן במשך למעלה משנתיים, החל ממאי 2014 ועד לדצמבר 2016, בביצוע שבעה פרויקטים של WeWork, שבחלקם שימשה כקבלן ראשי. הפרויקטים שעומדים בלב המחלוקת הם: פרויקט "דובנוב" בתל אביב; פרויקט "הרצליה שלב א'"; פרויקט "שרונה" בתל אביב; פרויקט "באר שבע"; פרויקט "לונדון מיניסטור" בתל אביב; פרויקט "הרצליה שלב ב'"; ופרויקט "הזרם" בתל אביב.

"מויש" טוענת בתביעתה כי התנהלותן של WeWork ואמפא נדל"ן גרמה לה, בין היתר, "לנזק תזרימי אדיר שאילץ אותה לגייס מימון ממקורות אחרים על מנת שתוכל להמשיך בפעילות שוטפת; מנע ממנה לבצע פרויקטים אחרים כפועל יוצא מהתמשכות ביצוע הפרויקטים בגין מחדלי הנתבעות; ואף גרם לה לפגיעה תדמיתית בלתי-מבוטלת".

"הפרת הבטחות"

לפי כתב התביעה - שהוגש לבית המשפט המחוזי בת"א באמצעות עורכי הדין שמואל גלינקא וצחי הראל ממשרד ראב"ד-מגריזו-בנקל ושות' - במאי 2014 פנתה WeWork לחברת "מויש" וביקשה ממנה להיכנס לפרויקט של ביצוע עבודות במתחם שברחוב דובנוב 7 בתל אביב לצורך בניית חלל עבודה משותף. בהמשך הדרך, לאור שביעות הרצון מעבודתה, כנטען, התבקשה "מויש" להמשיך לבצע עבודות להקמת פרויקטים נוספים עבור WeWork ואמפא - ובסך-הכול שבעה פרויקטים.

"עבודות הקמת מתחמי חללי העבודה בפרויקטים בוצעו על-ידי 'מויש' ברציפות, אחת אחר השנייה, פרויקט אחר פרויקט, כאשר במסגרת הפרויקטים המאוחרים ('ב"ש', 'הרצליה שלב ב'', 'לונדון מיניסטור' ו'הזרם') שימשה 'מויש', בנוסף, כקבלן ראשי", תואר בתביעה. אולם, נטען, "תוך כדי ביצוע העבודות במסגרת הפרויקטים המוקדמים, התגלו פערים בין החשבונות שסוכמו ואושרו עם נציג הנתבעות לבין סכומי הכסף שהועברו, בפועל, לידי התובעת. נציגי הנתבעות הצהירו והבטיחו לתובעת כי סכומים מאושרים אלו ישולמו בהמשך הדרך, בשים לב לעובדה, בין היתר, כי העבודות באתרים השונים התבצעו ברצף אחת אחרי השנייה".

לטענת החברה הקבלנית, WeWork ואמפא הפרו את הבטחותיהן והתחייבויותיהן להעביר את הסכומים שכבר אושרו לתשלום, ובהמשך הדרך ביצעו, שלא כדין ובניגוד להסכמות, הפחתות, "שערורייתיות ממש", כלשון התביעה, מחשבונות שהוגשו להן לתשלום בגין עבודות שבוצעו בפרויקטים מאוחרים יותר. בסופו של דבר, נטען, סכומי החוב של WeWork ואמפא כלפי מויש האמירו לסך הפנטסטי של כ-10.7 מיליון שקל, שלא שולם לה עד היום.

לטענת "מויש", כל פניותיה לקבלת תשלום או הסברים ביחס לפער האדיר הקיים בין הסכומים ששולמו לה בפועל לבין הסכומים המגיעים לה בגין ביצוע העבודות, נתקלו בביטול מצד WeWork ואמפא, כאשר "בסופו של דבר, הנתבעות ניסו לפטור את טענות התובעת בהצעה מזלזלת בסך של כ-600 אלף שקל בלבד, וזאת מבלי שטרחו לבצע בדיקה רצינית ומקצועית של פירוט החשבונות והאסמכתאות שהעבירה לידיהן".

תגובת החברות הנתבעות לפניות התובעת לא צורפו לתביעה מאחר שהיא מסווגת כ"מסמכים חסויים", ואולם במסגרת התביעה רומזת חברת "מויש", כי WeWork ואמפא האשימו אותה בתגובתן בניפוח מחירים ובהפרזה, וכן הביעו חוסר שביעות רצון מעבודתה. "נציגי הנתבעות היו בקשר רציף עם התובעת ומעולם לא השמיעו באוזניה, בזמן אמת, טענות בדבר 'כזבים' או 'הפרזות' או 'שגיאות' וכו'. בנסיבות אלה, העלאת טענות מופרכות בדיעבד שלא היה להן זכר בזמן אמת, ובניגוד מוחלט לדברי הנתבעות בזמן אמת - מהוות חוסר תום לב שאין למעלה ממנו", טוענת "מויש".

עוד נטען, כי "הדברים נכונים שבעתיים בכל הנוגע לטענות ביחס לאי-שביעות הרצון מעבודת התובעת (לא כל שכן המועד שבו בחרו הנתבעות להעלות טענות אלה), בהתחשב בעובדה שלכל אורך הדרך נציגי הנתבעות הרעיפו שבחים על התובעת, שאף קיבלה מכתבי הערכה מנציגי WeWork על איכות ביצוע העבודות בפרויקטים".

לטענת התובעת, "הנתבעות עושות כל שלאל ידן בניסיון להתחמק מחובת התשלום החלה עליהן כלפי התובעת, תוך שהן מנסות באופן תמוה, שערורייתי ממש, להעליל על התובעת - בדיעבד - עלילות שונות ומשונות, חסרות כל בסיס, אשר אין להן דבר וחצי דבר עם התובעת".

החוב הנטען בתביעה, בסך נומינלי של כ-10.73 מיליון שקל, מורכב לפי הפירוט הבא: כ-592 אלף שקל בגין פרויקט "דובנוב"; כ-115.6 אלף שקל בגין פרויקט "הרצליה שלב א'"; 343 אלף שקל בגין פרויקט "שרונה"; 933 אלף שקל בגין פרויקט "באר שבע"; כ-1.6 מיליון שקל בגין פרויקט "הרצליה שלב ב'"; כ-3.4 מיליון שקל בגין פרויקט "לונדון מיניסטור"; וכ-3.7 מיליון בגין פרויקט "הזרם".

מאמפא נדל"ן נמסר בתגובה: "אמפא טרם קיבלה את כתב התביעה, ולפיכך אין באפשרותה להגיב עניינית. על פניו מדובר בתביעה חסרת בסיס שכל כולה נועדה להעשיר את קופת התובעת על חשבון הנתבעות. WeWork בחרה שלא להגיב.