ניצחון לבדלנים בקטלוניה: תומכי העצמאות זכו ברוב בפרלמנט

אחרי ספירת רוב הקולות, עולה כי המפלגות התומכות בעצמאות מספרד צפויות להגדיל את כוחן ■ במדריד כפו בחירות לאחר משאל העם שהתקיים לפני חודשיים, במטרה לחזק את הכוחות המתנגדים להיפרדות החבל, אך התוצאות עשויות להחריף את המשבר

הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה  / צילום: רויטרס
הפגנה נגד משאל העם על עצמאות קטלוניה / צילום: רויטרס

המפלגות התומכות בעצמאות קטלוניה מספרד הגדילו את כוחן בבחירות שכפתה ממשלת ספרד לפרלמנט האזורי - כך עולה אמש (חמישי) מספירת יותר מ-75% מהקולות. התוצאות עשויות להחריף עוד יותר את המשבר בחבל שבצפון-מזרח המדינה, שנתון לשליטה ישירה של מדריד מאז משאל העם שהתקיים באוקטובר. 

לפי התוצאות, המפלגות הבדלניות יקבלו בין 67 ל-71 מושבים בפרלמנט האזורי בברצלונה, המונה 135 מושבים. זאת בניגוד לסקרים האחרונים נרשם מרוץ צמוד בין תומכי ההיפרדות מהממלכה לבין אלו התומכים באחדותה. אחוז ההצבעה היה גבוה במיוחד, ויותר מ-83% מבעלי זכות הבחירה מימשו אותה.

"יחד למען קטלוניה", הנשיא המודח קרלס פוג'דמון, שברח לגלות בבלגיה לאחר השלטות מדריד על החבל, אמר כי מפלגתו ניצחה בבחירות. מפלגתו צפויה לסיים במקום הראשון עם 34 מושבים, לפני שתי מפלגות בדלניות אחרות. המפלגה הכריזה על ניצחונה בבחירות.

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי הכריז על הבחירות באוקטובר במטרה להשיב את "הנורמליות" לקטלוניה תחת ממשלה לא בדלנית. הוא הדיח את הממשל הקודם, שחלק ממנהיגיו נמלטו לגלות בבלגיה ואחרים נעצרו באשמת המרדה, וביטל את תוצאות משאל עם .

עתה, הוא צפוי להתמודד עם כאב ראש חדש עם ההצלחה שרשמו הבדלנים בקלפיות. הוא הבטיח לבטל את הקפאת האוטונומיה של קטלוניה - שהופעל בצעד חסר תקדים אחרי ההכרזה החד-צדדית על עצמות - אחרי הבחירות, ללא קשר לתוצאות. עם זאת הוא הבהיר כי ינקוט מהלך דומה אם הממשל החדש יפעל לעצמאות בצורה לא חוקית.

עם פרסום התוצאות הראשונות, תומכי העצמאות הביעו תקווה במהלך הפגנות תמיכה ברחבי ברצלונה . "הבחירות האלו הן הקרובות ביותר למשאל עם שאי-פעם נקבל", אמר חואן גרסיה, מתכנת מחשבים בן 28, שצפה בספירת הקולות שהוצגו על מסך ענק. "אם המפלגות התומכות בעצמאות ינצחו, ממשלת ספרד תצטרך להקשיב לנו".