תאגידי המים: אושרה הקפאת המצב הקיים עד אמצע 2019

כך החליטה היום הוועדה המשותפת למשרדי הכלכלה והפנים ■ המשמעות: המועד שבו יחויבו הרשויות להקים תאגיד מים או להצטרף לתאגוד אזורי יידחה בשנה וחצי ■ הנימוק שסיפק יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן: להביא הצעה סופית האם לצמצם או לבטל את התאגידים

חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר
חבר הכנסת דוד ביטן / צילום: איל יצהר

ריבוי תאגידי המים כבר אובחנו כאחת הבעיות בענף ואחד מהגורמים המובילים לכך שאנחנו משלמים יותר מדי עבור מים לצריכה שותפת. במקום לצמצם את מספרם במהלך שאמור היה להיכנס לתוקף בתחילת 2018, החליטה היום (ב') הוועדה המשותפת למשרדי הכלכלה והפנים להקפיא את המצב הקיים עד אמצע 2019.

המשמעות: המועד שבו יחויבו הרשויות להקים תאגיד מים או להצטרף לתאגוד אזורי יידחה בשנה וחצי. הנימוק שסיפק יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן: להביא הצעה סופית האם לצמצם או לבטל את התאגידים.

כאמור, הוועדה המשותפת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לפצל את הצעות החוק לצמצום תאגידי המים והביוב, ובשלב ראשון לדחות בשנה וחצי, מ-30 בדצמבר השנה ל-30 ביוני 2019, את המועד שמאפשר לרשות המים לחייב רשויות מקומיות להקים תאגיד מים או להצטרף לתאגיד וכן לדחות את המועד שבו יחויבו התאגידים לעבור לתאגוד אזורי.

לאחרונה סיימה הוועדה את שלב הדיון הציבורי בהצעה לצמצום מספר התאגידים. הנימוק שסיפק כאמור ביטן הוא שמאחר שלא ניתן לקבל החלטות תוך זמן קצר עדיף להקפיא את המצב כפי שהיא כיום. "סיכמנו להקפיא את המצב הקיים היום, על-מנת שנוכל לדון בכל ההיבטים של צמצום או סגירת התאגידים, ותוך חודשיים-שלושה נביא הצעה סופית. לנוכח הבעיה שצמצום התאגידים צריך להיכנס לתוקפו בעוד מספר ימים, ב-1 בינואר 2018, סיכמנו לפצל את הצעת החוק ולדחות את המועדים בשנה נוספת", אמר. עם זאת האישור להקפיא מצב תקף לתקופה ארוכה יותר, של שנה וחצי.

מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, אמר כי המשרד תמך בעבר בשולחן עגול לבחינת פתרון לטווח ארוך, כדוגמת ביטול או צמצום התאגידים או שילוב פתרונות, עם זאת עד כה דבר לא קרה. עם זאת, הוא הוסיף כי משרדי הפנים והאנרגיה סבורים כי עד אז לא ייתכן שרשויות מקומיות לא מתואגדות יהיו במעמד של "חוטא נשכר".

לדבריו, "רשויות שסירבו להתאגד, בעיקר המוחלשות שבהן, יוצרות גירעונות של עשרות מיליוני שקלים, רק מכיוון שמשק המים שלהן לא מוסדר, וכספים שיועדו לפינוי אשפה, לרווחה, טיפול בנשים מוכות ועוד יורדים לטמיון, וזה לא יעלה על הדעת". לפיכך ביקש כהן שלא לפגוע בסמכות רשות המים לחייב רשות להתאגד, ולא לפגוע בפעולות שמקדם משרד הפנים לשם כך.

בהתייחס לאמירתו אמר ביטן כי אם בעוד מספר חודשים תתקבל החלטה לבטל את התאגידים אז הדרישה של משרד הפנים היא חסרת טעם. מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, אמר כי רשויות שהתקשו להתאגד סבלו מסנקציות מצד משרד הפנים, והסעיף המדובר נועד להגן עליהן מאותן סנקציות.

בשנת 2018 יתקיימו בחירות ברשויות המקומיות. לאור זאת הבטיח ביטן להגיע עם מסקנות כמה שיותר מהר, עד לסוף מושב החורף.