בכנסת נערכים ללילה לבן: שורה של הצבעות שנויות במחלוקת

בין החוקים שיידונו: חוק איסור פרסום המלצות משטרה, חוק המרכולים, חוק מינוי יועצים משפטייים למשרדי ממשלה, חוק יסוד: ירושלים ועוד

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

מספר חוקים שמעוררים סערה ציבורית מתוכננים להגיע להצבעה הערב (ב') במליאת הכנסת.

חוק איסור פרסום המלצות משטרה, אליו יש התנגדות גורפת באופוזיציה והתנגדות של מספר חברי כנסת מתוך הקואליציה, אמור להגיע הלילה לקריאה שנייה ושלישית. מתוך הקואליציה התנגדו לחוק הזה חברות הכנסת רחל עזריה ומרב בן-ארי. החוק תוקן בוועדת הפנים בשבוע שעבר, כך שיחול רק על חקירות שטרם נפתחו, יטפל רק בחקירות בהן יש פרקליט מלווה ויותיר מרחב שיקול-דעת ליועץ המשפטי לממשלה. אף על-פי כן יו"ר העבודה, אבי גבאי, ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הביעו התנגדות נחרצת לחוק.

האופוזיציה הגיעה להסכמה עם יו"ר הכנסת על 45 שעות של הקראת הסתייגויות, והקואליציה הסכימה שלא להפעיל את סעיף 98 לתקנון הכנסת המאפשר לזרז חקיקה ועצירת ההסתייגויות (פיליבסטר).

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון, פצח בקמפיין דיגיטלי "וי כחול נגד השחיתות", בו הוא קורא לציבור הרב שהשתתף בהפגנות נגד השחיתות לשלוח לחברי הכנסת תכנים להקראה במהלך ההסתייגויות.

חסון אמר כי מדובר ב"חוק שהעסיק מדינה שלמה ומצליח להוציא אזרחים להפגין כל מוצאי שבת. כחלק מהמאבק האופוזיציוני, החליטו חברי הכנסת של המחנה הציוני להתגייס ולנאום בשם האזרחים בכך שהם יקריאו את הודעות המחאה במהלך מרתון הנאומים לתוך הלילה. גם אתם חושבים שלדודי אמסלם אכפת רק מחוק ההמלצות? נמאס לכם שנתניהו מתעסק רק בהישרדות פוליטית? הערב גם אתם יכולים לומר להם מה אתם חושבים מעל דוכן המליאה. חברי הכנסת של המחנה הציוני מתגייסים לנאום בשמכם ולהקריא את הודעות המחאה שתשלחו במרתון הנאומים הלילה. שולחים הודעת וואטסאפ פשוטה אל המספר 054-7709906, והמילים שלכם ישוגרו אל תוך המליאה דרך חברי הכנסת שעל הפודיום", אמר חסון בהודעות וציוצים.

לאור שעות ההצבעה הארוכות המתוכננות בוטלו מחר (ג') בכנסת כל הוועדות, כולל ועדות שיוחדו ליום התעשייה כחול-לבן. גם ועדת הפנים של הכנס,ת שאמורה הייתה לדון בחוק המרכולים - איסור פתיחת עסקים בשבתות - בוטלה.

חוקים נוספים הנמצאים על סדר היום של הכנסת (אך ספק אם יושלמו עוד הלילה) הם חוק יסוד: ירושלים - איסור העברת סמכויות על תחום העיר לגורם זר, אלא באישור 80 חברי כנסת. הצעת חוק זו מחייבת שלפחות 61 חברי כנסת יצביעו בעדה כיוון שמדובר בתיקון של חוק יסוד.

לפי לוח הזמנים שהפיצה הכנסת, אמורים לעלות היום גם חוקים נוספים לקריאה ראשונה. אחד מהם הוא חוק מינוי יועצים משפטייים למשרדי ממשלה - ללא מכרז - באופן שיאפשר לשרים במשרדיהם למנות לתפקיד היועץ המשפטי אדם שמזוהה עמם פוליטית. חוק נוסף המצריך תמיכה של 61 חברי כנסת הוא תיקון לחוק יסוד: הכנסת, איסור התמודדות על מי שהורשע בעבירות טרור או עבירת ביטחון חמורה.