פרס הניחומים של סיידוף עלול להתברר כמסוכן | פרשנות

מכלכלית ירושלים לאפריקה ולבסוף לפירמידת אלוביץ' - לנתי סיידוף תמיד יש Plan B ■ אך הוא צריך לדעת שבזק מודל 2018 שונה לחלוטין מזו שקיבלו לידיהם סבן, אייפקס או אלוביץ' ■ פרשנות

נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

מעשה בישראלי לשעבר, יהודי עשיר שמתגורר בארה"ב כיום ואשר בנה בעשר אצבעות אימפריית נדל"ן מצליחה, אך במדינת היהודים אותו יהודי הוא פלוני אלמוני, וייתכן כי האלמוניות הזו מאיצה בו לחפש עסקים גדולים בארץ הקודש.

יהודי זה, ששמו הוא נתי סיידוף, מחליט לבצע רכישה מהותית של חברת ההשקעות הקורסת אפריקה ישראל, במטרה לנצל הזדמנות עסקית ולהיחשף במחיר הזדמנותי לתיק נכסי הנדל"ן של אפריקה. ואולם, הוא נתקל בכתף קרה מצד המשקיעים המוסדיים בישראל, נושי האג"ח של החברה, אשר מעדיפים מרכיב מזומן מקסימלי, ומשכך בוחרים להעביר את השליטה באפריקה ישראל לידיו של יהודי אניגמטי לא פחות, בשם מוטי בן משה, אשר מתחייב למרכיב מזומן גדול יותר בעסקה.

אין זו הפעם הראשונה שסיידוף מקבל כתף קרה מנושי חברת נדל"ן ישראלית גדולה שנקלעה לצרות; קדם לכך ניסיון כושל לרכוש מניות שליטה בחברת כלכלית ירושלים.

לא חלפו להן שעות רבות מאז שנודע לסיידוף כי הפסיד במרוץ על רכישת אפריקה ישראל, עסקה שבה השקיע זמן ועמל רב, ומתברר כי לדוד מאמריקה עתיר המזומנים יש Plan B: אם לא חברת נדל"ן בעלת פעילות משמעותית בארץ ובחו"ל, אז שתהיה חברת התקשורת הגדולה בישראל.

שיטת הפירמידה המפורסמת בישראל, המאפשרת באמצעות השקעה של כמה מאות מיליוני שקלים לשלוט בנכסים בשווי מיליארדי שקלים, קוסמת לסיידוף וכעת הוא מנסה לנצל הזדמנות ייחודית להיכנס בנעליו הלוחצות של שאול אלוביץ' ולהפוך לבעל השליטה בבזק.

תרנגולת הזהב של המגזר הקווי מזדקנת

היה והעסקה לרכישת יורוקום, השולטת בשרשור השרשורים בבזק, תושלם, סיידוף לא יהיה הדוד הראשון מחוץ לישראל שמגיע על מנת לעשות סיבוב פיננסי על מניית חברת התקשורת הגדולה. קדמו לו הדוד חיים סבן וקרן אייפקס, שביצעו יופי של סיבובים על מניית בזק , וסיידוף מקווה כי עכשיו הגיע תורו.

עם זאת, על סיידוף לדעת כי בזק מודל 2018 היא חברה שונה לחלוטין מזו שקיבלו לידיהם סבן, אייפקס ואפילו אלוביץ', והיום מדובר בהשקעה בפרופיל סיכוי-סיכון שונה לחלוטין מזו שבוצעה בסבבים קודמים.

התקשורת הקווית של בזק אמנם מוסיפה להוות תרנגולת מטילה ביצי זהב, המייצרת לחברה רווחים עצומים, ואולם היום בו תקום תשתית קווית שלישית בישראל קרוב מאי פעם, שכן זהו העתיד העסקי של קבוצות התקשורת המתחרות הנעדרות תשתית קווית. יחלפו שנתיים, אולי שלוש ואף ארבע שנים, אך בסופו של יום תוקם בישראל תשתית סיבים אופטיים אשר תשנה מקצה לקצה את פוטנציאל הרווחיות של המגזר הקווי של בזק.

תחום התקשורת הבינלאומית, התקשורת הסלולרית ותחום הטלוויזיה הרב-ערוצית הם עסקים בנסיגה, אשר לא יוכלו לפצות על פגיעה חדה ברווחיות בזק בתרחיש של שחיקה בפוריות התרנגולת הקווית. בסבבי השקעה קודמים בבזק ייצר תיק הנדל"ן של החברה רווחי הון רבים עבור המשקיעים, אולם ספק רב אם בסבב הנוכחי פוטנציאל רווחי ההון בתיק נכסי הנדל"ן של בזק מסוגל לפצות על פגיעה בפעילות העסקית.

הרגולטורים אשר נהגו בטולרנטיות במשך שנים למול גרירת הרגליים של בזק בכל האמור בפתיחת השוק לתחרות, עשויים באווירה הציבורית הנוכחית להקשיח עמדות מול החברה ולפגוע ברווחיותה. חלום ביטול ההפרדה המבנית עלול להידחות עוד זמן ולכרסם באטרקטיביות ההשקעה בבזק.

פרס ניחומים שעלול להתגלות כמסוכן

היה והרציונל של סיידוף הוא להשקיע 400 מיליון שקל ולבצע "סטופ-לוס" במקרה שהדברים משתבשים, מתוך שאיפה לזכות בהחזר מהיר על ההשקעה באמצעות שימור מדיניות הדיבידנד החריגה של בזק, המחלקת את כל רווחיה כדיבידנד מזה שנים - אזי מדובר במהלך עסקי מסוכן.

בהינתן הקטסטרופה בממשל התאגידי אשר התחוללה בחברת בזק בשנים האחרונות, סביר להניח כי סיידוף ימצא בבזק דירקטוריון שונה לחלוטין מזה שניווט את החברה בימי קודמיו. הדירקטוריון הנוכחי עשוי לשנות את מדיניות הדיבידנד של בזק ולהתאים אותה למציאות העסקית העתידית של החברה, ובמציאות שכזו ניסיון לייצר רווח הזדמנותי מהיר יחסית עלול להתפתח להרפתקה פיננסית מאתגרת, אשר תדרוש הזרמות הון מהותיות לחברות הפירמידה הצמאות למגה דיבידנדים.

תסריט שכזה עלול להפוך את סיידוף תוך זמן לא רב מהדוד הנחמד מאמריקה שמגיע לעשות עסקים בישראל, לטייקון חבוט הזוכה לקריאות גנאי מכל עבר. האופן שבו מתגלגלת עסקת העברת השליטה ביורוקום לידיו של סיידוף מייצר למתבונן מן הצד תחושת אימפולסיביות של משקיע עשיר אשר הפסיד במכירה פומבית ונותר עם ארנק מלא מזומנים, וכפרס ניחומים רוצה לקנות חברת תקשורת גדולה, וזאת למרות שעל פניו הקשר בינו לבין תקשורת הוא כמו הקשר בין כותב שורות אלו לבין נדל"ן.

האימפריות העסקיות הממונפות של נוחי דנקנר, אילן בן דב ובמידה מסוימת גם אלוביץ', אשר נבנו סביב ביצי הזהב של חברות תקשורת מקומיות, קרסו כמו מגדל קלפים בעקבות שינוי רגולטורי חד ושינוי בסלחנות המממנים כלפי טייקונים כושלים. כך, שסיידוף נדרש לזהירות יתר אם ברצונו לשמר את שמו הטוב ואת כספו.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.