הכשרה למובטלים - בזבוז כספי ציבור

שירות התעסוקה מוכר אשליות ומאריך את האבטלה של מי שלא בא לו לעבוד

לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה / צילום: איל יצהר

"חובתה של המדינה להציע אפשרויות להכשרה מקצועית ל-1,300 נשים" צייצה השבוע חברת הכנסת מרב מיכאלי, בעקבות פיטורים מתוכננים של מאות יועצות יופי המועסקות בסופר-פארם דרך חברות הקוסמטיקה.

מיכאלי מקשקשת, כץ מבזבז

מיכאלי, חברת כנסת רצינית בדרך כלל, קראה לשר העבודה להכשיר את הנשים הנ"ל על מנת שתוכלנה לצאת לדרך חדשה, כאילו מערך ההכשרות של שירות התעסוקה באמת מכשיר מובטלים לדרך חדשה. אז זהו, שלא. מערך ההכשרות של שירות התעסוקה מספק עבודה בעיקר לעובדי שירות התעסוקה שמבזבזים כספי ציבור במימון הכשרות מקצועיות, בעקבותיהן הסיכוי של המובטלים "המוכשרים" למצוא עבודה נמוך מים המלח.

מדוע? כי שוק העבודה לא אוהב חסרי ניסיון, לכן מרבית הקורסים הקיימים בשוק לא מניבים עבודה לבוגריהם, בטח קורסים בחסות שירות התעסוקה הנהנה מתדמית ארכאית להפליא. לזה תוסיפו את העובדה כי רבים מהזכאים להכשרה על חשבון המדינה (ושאינם מוגדרים אוכלוסיות מוחלשות, בעלי צרכים מיוחדים, ערבים, חרדים וכו') הם אנשים מבוגרים יחסית, ותבינו לבד את הסיכוי שלהם למצוא עבודה. שוק שלא מחבב חסרי ניסיון כשהם צעירים, יגייס חסרי ניסיון מבוגרים?

אבל שירות התעסוקה לא עוסק בקטנות, יש לו ים עובדים שצריך למצוא הצדקה לקיומם, ומלא תקציבים, אז הוא מבזבז, ומפזר הבטחות ("אנו, בשירות התעסוקה, מאמינים כי יש לעודד כל הכשרה שתסייע לך במציאת עבודה. מטרתן של ההכשרות המקצועיות היא להקנות לך מקצוע שיאפשר לך קידום תעסוקתי ואישי ויקדם את סיכוייך למצוא עבודה בתחום העיסוק החדש").

תדמית של טכניון

שירות התעסוקה גם מבזבז לא מעט כספי ציבור על ניסיונות לשפר את תדמיתו המיושנת, ואף הצטייד לשם כך במגזין דיגיטלי מושקע ('בדרך לעבודה') המתהדר בקורסים טכנולוגיים לרוב, משל מדובר בטכניון (תכנות, פיתוח אפליקציות, רובוטיקה, ניהול רשתות תקשורת וכו'). רק, שהסיכוי של בוגריהם למצוא עבודה במקצוע הנלמד קלוש עד אפסי, אלא אם יש להם ניסיון קודם בתחום. למה?

איזו חברת היי-טק תגייס בוגר סמינר למורים שעשה קורס פיתוח אפליקציות בחסות שירות התעסוקה, או יועצת יופי לשעבר שההסתברות שתתקבל לתפקיד טכנולוגי דומה להסתברות שתפקד על מעבורת חלל? מרבית היועצות לא עומדות בדרישות הסף לקורסים הטכנולוגיים, מה שמצמצם את פוטנציאל ההכשרה שלהן למקצועות בעולמות ההארחה, טיפול בילדים, טיפוח וחן, בישול וכדומה - תחומים ברובם השכר ממילא נושק למינימום.

תשאלו מה הועילו חכמים בתקנתם? לא ברור. הרי יועצות שנורא רוצות למלצר בבית מלון, יכולות לעשות את זה גם בלי הכשרה מקצועית של משרד העבודה, מה גם שהן אוחזות במקצוע מהמבוקשים בשוק - מכירות - וממש לא זקוקות להכשרה (יועצת יופי לא נמדדת על מידת הדיוק בתיחום קו השפתיים של הלקוחה, אלא על כמות השפתונים שהצליחה לדחוף לה). הן יכולות לעבור ישירות ממכירת מוצרי קוסמטיקה וטיפוח בסופר-פארם למכירת בגדים, נעלים, אביזרי אופנה, ציוד לבית, מתנות וכו', גם בלי העזרה של חברת הכנסת מיכאלי ושל שר העבודה. מספיק שתקפוצנה לקניון הקרוב - 2-3 חנויות יוקרה בטוח מחפשות מוכרים מנוסים.

שירות אנלוגי בעולם דיגיטלי

אם תשאלו אותי, ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​למרות היומרות עדיין מדובר בשירות תעסוקה אנלוגי המתיימר להיראות דיגיטלי, שירות שמנהליו יודעים כי ההישגים בגזרת ההכשרות המקצועיות לדורשי עבודה לא מצדיקים את ההשקעה. אחרת, היו מתהדרים בהצלחותיהם תחת כל עץ רענן. אבל משום מה, הם מסתפקים בסיפורים על מגוון כלים "אותם אנו מפעילים בהצלחה רבה בשנים האחרונות" (כמה הצלחה? השד יודע) ועוד כהנה וכהנה קשקושים על עולם עבודה דינמי, טכנולוגי, דיגיטלי וביג דאטה.

נדמה לי כי הגיע הזמן ששירות התעסוקה יחדול ממכירת אשליות במימון מדינה למובטלים החושקים במקצוע טכנולוגי (עם הכנסה נאה בצידו), ומאידך יפסיק להאריך באמצעות הכשרות ממומנות את תקופת האבטלה של מי שלא בא לו לחזור למעגל העבודה. מוטב שיממן מכספי ציבור אך ורק אוכלוסיות מוחלשות הנזקקות להכשרות מקצועיות, ואף יגדיל משמעותית את ההשקעה בהן ובמעסיקיהן. כל השאר שיממנו לעצמם הכשרה מקצועית. גם אני מימנתי את שלי. שנה טובה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com