רון-טל: "הציבור לא ישלם על הרפורמה - הוא ירוויח ממנה"

יו"ר חברת החשמל על הרפורמה: "הושג הסכם שהוא לא פחות מהיסטורי" ■ "גאה על כך שלעובדי חברת החשמל יש ביטחון כלכלי"

יו``ר חברת החשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת החשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

"לילה היסטורי" - כך אומר היום (ד') ל"גלובס" יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, אחרי לילה ללא שינה. "ב-1996 חוקק חוק משק החשמל שקבע כי תהיה רפורמה במשק האנרגיה. מאז התחלפו כמה דורות של מנהלים, פקידים ושרים. בתקופה האחרונה חברו להם אנשים שהחליטו לשים סוף לפארסה הזאת ולהביא הסכם למשק האנרגיה - משק שבכל השנים האחרונות סבל מחוסר ודאות וחוסר יעילות.

"בזכות המנהיגים האלה - שר האוצר, שר האנרגיה ויו"ר ההסתדרות, והפקידים בהנהלת חברת החשמל ובמשרדים האלה - הושג הסכם שהוא לא פחות מהיסטורי. זה מה שהיה צריך לעשות. כשיש מטרה משותפת ושיש מנהיגים שיודעים להנהיג - אפשר לעשות כמעט הכול".

- אתה מרוצה מהמתווה שהושג?

"זו רפורמה מאוזנת שמאפשרת למדינת ישראל באמת להגיע לביטחון אנרגטי שמבוסס על עצמאות אנרגטית. יש לנו מתנה שקיבלנו מהשמיים וזה גז, ואתה המתנה הזאת צריך לנצל באופן הכי אפקטיבי שניתן.

"זו לא רפורמה בחברת החשמל, זו רפורמה כוללת במשק האנרגיה. לראשונה מסדירים את המשק הזה בעידן של גז ובעידן של טכנולוגיות מתפתחות, שיאפשרו לנו בעתיד להגיע לתמהיל אנרגטי הרבה יותר ירוק. במקביל, חברת החשמל תהפוך להיות הרבה יותר יעילה, יותר תחרותית, וכדי שזה יקרה אנחנו נפרד מכמעט 3,000 עובדים. חברת החשמל עושה שינוי ארגוני שהיא לא עשתה ב-25 השנים האחרונות".

- אתה חושב שהצלחתם להשיג הסכם טוב עבור העובדים שפורשים?

"אני מאוד גאה שכל עובד שפורש מחברת החשמל הוא עובד גאה, בניגוד למה שקרה פה לפני שבועיים כש-1,700 עובדים של טבע נזרקו לרחוב. אני גאה על כך שלעובדי חברת החשמל יש ביטחון כלכלי מינימלי כדי שהם יוכלו לעזוב את החברה ולא יחששו לגבי מה שיקרה להם ביום שאחרי. זו לא הוצאה גדולה מדי. מדובר במהלך נכון".

- 5 מיליארד שקל הם לא הוצאה קטנה?

"5 מיליארד שקל הם לא הוצאה קטנה, אבל הסכום פרוס על-פני שמונה שנים וההוצאה הזו מחזירה את עצמה עד השקל האחרון. מהרגע הזה היא הופכת להיות רווח נקי למדינת ישראל. בנוסף, הציבור לא משלם - התעריף לא עולה אפילו בשקל. הרפורמה הזאת תהיה התמריץ העיקרי גם לכלכלה וגם לצמיחה הישראלית. לא רק שהציבור לא ישלם, אלא שהוא ירוויח".

- כמה עובדים חדשים תגייסו במקום אלה שפורשים, ובאילו תנאים?

"את הפרטים האלה אנחנו נסכם במבנה החדש של השכר, ועל הפרטים האלה יעבדו הצוותים במשך החודש וחצי הקרובים. עד ה-15 בפברואר ייחתם ההסכם המפורט. קבוצות עבודה יתחילו לעבוד מיום ראשון בבוקר, ייסגרו להם בבית מלון שייבחר. בכל מקרה, הכוונה היא להביא את העקרונות המוסכמים להחלטת הממשלה ביום ראשון הבא".