חברות מיקור החוץ הפכו למעסיקות הגדולות בעולם

חברות המייצרות פתרונות כוח עבודה תפסו את מקומן של החברות היצרניות בראש רשימת המעסיקים הגדולים בעולם ■ על פי הכלכלנים, ההשלכות הן גיוון נמוך ואי שיוויון בין העובדים

אקסנצר / צילום: שאטרסטוק
אקסנצר / צילום: שאטרסטוק

ניתוח חדש שנערך בהזמנת "וול סטריט ג'ורנל" מראה שחברות מיקור חוץ גדולות כמו קבוצת קומפאס (Compass), אקסנצ'ר (Accenture) ועסקים נוספים שמחכירים עובדים ללקוחות וחברות חיצוניות, תפסו את ראש רשימת המעסיקים הגדולים בעולם, מדיחות מטה חברות יצרניות מוכרות כמו פורד מוטור, ג'יי.סי פני וג'נרל אלקטריק.

בין 20 המעסיקים העולמיים הגדולים ב-2017, חמישה הם עסקי מיקור חוץ ופתרונות כוח עבודה, כך לפי ניתוח של S&P Global Market Intelligence. בשנת 2000 רק מעסיקה אחת בין 20 הגדולות, IBM, מציעה גם מיקור חוץ של טכנולוגיית מידע בין עסקיה המרובים.

חברות מיקור חוץ שואבות אליהן את העובדים שהמעסיקים המסורתיים מפטרים לטובת מיקור חוץ, והמעבר הזה שינה מהיסוד את הדרך שבה חברות עושות עסקים, ויש לו השלכות עמוקות על מצבם של העובדים ועל שכרם.

שני העשורים האחרונים היו תקופת זוהר למגזר מיקור החוץ. הערך השנתי של חוזי מיקור החוץ צמח ל-37 מיליארד דולר ב-2016, מ-12.5 מיליארד דולר בשנת 2000, כך לפי חברת המחקר והייעוץ אינפורמיישן סרביסז גרופ. השוק הזה צפוי להמשיך לגדול גם בשנה הקרובה, בין היתר הודות לצמיחה דו-ספרתית באחוזים בפרויקטים טכנולוגיים גדולים. יותר חברות מעבירות כמויות נתונים גדולות לענן המחשוב.

למעסיקים, העברת העבודה לחברות חיצוניות חוסכת כסף ומאפשרת גישה לכישורים שהם צריכם בלי הוספת עובדים. העובדים בתפקידים שעברו למיקור חוץ עלולים להרגיש כמו פיונים במשחק שחמט, שמסולקים מהלוח לחלוטין או הופכים לעובדי ספקית מיקור החוץ, לעתים עם פחות הטבות ושכר נמוך יותר. מחקרים כלכליים מאותתים שמיקור חוץ הוא גורם משמעותי שהרחיב את פערי ההכנסה בעשור האחרון.

"אם כל המהנדסים הם בחברה אחת, וכל המנקים הם בחברה אחרת, מקבלים פחות מגוון עובדים בכל חברה ויותר אי-שוויון בין חברות", אומר ניקולס בלום, כלכלן באוניברסיטת סטנפורד.

מיקור חוץ מוביל גם לכך שהעובדים פחות מאוגדים לפי הכישורים או המיומנויות שלהם בחברה, דבר שמשפיע לרעה על השכר וההטבות. בעבר, כל בנק נהג להעסיק מנקים ואנשי אבטחה, בנוסף לסוחרי ניירות ערך ואנשי מכירות. לטובת המוראל ותחושת ההוגנות, להנהלה היה תמריץ להגביל את פערי שכר בין קבוצות העובדים. לכן שכרם של העובדים הפחות מיומנים עלה.

בימינו, אותם מנקים ושרתים עובדים בחברת מיקור חוץ כמו USS הדנית, אחת מחברות שירותי המתקנים המובילות בעולם. רק העובדים בעלי המיומנויות נשארים לעבוד בבנק - מגמה שנקראת מיון מקצועי. התשלום לעובדים חיצוניים נוטה להיות נמוך יותר, מפני שחברות מיקור החוץ צריכות לשמור עלויות נמוכות כדי להתמודד על חוזים, ומפני שהעובדים החיצוניים לא נהנים מרווחי הבנק.

"חברות שמספקות אנשי אבטחה או סיוע לטכנולוגיית מידע צריכות להוכיח שהן יכולות לעשות את העבודה בזול יותר מהלקוח שלהן, ולכן שכר העובדים שלהן מוגבל מראש", אומר דייויד ווייל, עובד במשרד העודה הפדרלי בממשל אובמה ומומחה לעבודה חוזית.

"גם עובדי חברות מיקור חוץ חשופים לסכנת פיטורים בזמן שהאלגוריתמים לוקחים מהם משרות רבות יותר", אומר סטיב הול, שותף בחברת ISG. "חברות מיקור החוץ הגדולות משתמשות בשילוב של אנליזה ואוטומציה כדי לצמצם משמעותית את הצורך בעובדים", לדבריו.