ביה"ד לעבודה דחה את השביתה בנמל אשדוד

(עדכון): הנהלת החברה: שביתה "פראית ופיראטית" ■ השביתה גרמה לשיבושי עבודה קשים ■ שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הוציא הבוקר לבקשת הנהלת נמל אשדוד צו ארעי המורה לוועדי העובדים בסקטור התפעול והציוד המכאני לשוב באופן מיידי לעבודה עד לדיון

פורקים סחורה מיובאת בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
פורקים סחורה מיובאת בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

ועדי עובדי סקטור התפעול והציוד המכאני בנמל אשדוד פתחו הבוקר (ג') בשביתה הבוקר. כתוצאה מכך, לא מתבצעת עבודת הפריקה והטעינה ברציפי הנמל ונגרמים שיבושים קשים בעבודה הסדירה. הדיון בנושא התקיים היום בצהריים בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יוסף יוספי, בהסכמת הצדדים, החליט לקבוע פרק זמן של 7 ימים לטובת הידברות בין הנהלת נמל אשדוד לבין ההסתדרות וועדי העובדים בסקטור התפעול והציוד המכני בכל הנוגע לטענות על קליטת הסוורים החדשים. עד לקבלת החלטה אחרת  לא יתאפשר להסתדרות והוועדים לבצע צעדים ארגוניים בנמל.

בית הדין הבהיר כי ההסתדרות והוועדים לא יוכלו לשבש את תהליך ההכשרה אותו עוברים מאז יום ראשון השבוע 32 סוורים חדשים. עו״ד יעקב מלישקביץ, שותף בנ.פינברג ושות׳ מייצג את הנהלת נמל אשדוד.

הרקע לשביתת עובדי סקטור התפעול והציוד המכאני הוא קליטת 32 סוורים חדשים לעבודה בנמל בתחילת השבוע. מדובר באוכלוסיות ייעודיות - נשים, אתיופים, מוסלמים, דרוזים וצ׳רקסים. לפני שבועיים הכריזה ההסתדרות הכללית המייצגת את עובדי נמל אשדוד על סכסוך עבודה בקרב 680 עובדי מחלקת התפעול של נמל אשדוד. אז, אישרה ההסתדרות השבתת הנמל החל מ-2 בינואר, כמקובל 15 ימים מיום ההכרזה על הסכסוך.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הסביר כי "קליטת העובדים תוביל לפגיעה ודאית בשכרם של העובדים הקיימים. גם ביטחונם התעסוקתי של העובדים החדשים מונח על קרן הצבי. מנתונים שהתקבלו מעובדי הנמל עולה כי החברה משחררת עובדים מעבודה בשל חוסר בעבודה".

"הם הולכים להיות מפוטרים עם פתיחת הנמלים החדשים, ואני לא מוכן לשבת רגל על רגל ולראות את עגמת הנפש שתיגרם להם. במיוחד, לאור העובדה שמדובר באוכלוסיות מוחלשות, בני העדה האתיופיות, נשים ובני מיעוטים. צורת העסקה בנמל אשדוד הופכת להיות קבלנית וזה לא מקובל עלינו", כך טען אבי אדרי לפני שבועיים בשיחה עם "גלובס".

על פי הגורם המקורב להנהלת החברה, קיימת סיבה נוספת להתרעמות העובדים בנמל - אי היכולת שלהם להכניס לעבודה קרובי משפחה כמו פעם, דבר שמייצר אצלם עוינות כלפי כל תהליך הקליטה. כוונת ההנהלה לקלוט עובדים חדשים, בשכר נמוך יותר, קשורה, בין היתר לרצון להתייעל ולצמצם את עלויות השכר של עובדי הנמל שנושקות למחצית מההוצאות.

מהנהלת נמל אשדוד נמסר כי "שביתת ועדי עובדי התפעול והציוד המכאני גורמת לפגיעה כלכלית גדולה למשק הישראלי, להפסדים כספיים ללקוחות הנמל ולנמל עצמו. ועדי העובדים מבזים את החלטות בתי הדין לעבודה ומבקשים לפגוע בהחלטות שבסמכות המלאה של ההנהלה באמצעות שביתות פראיות ופיראטיות. ההנהלה תטפל בשביתה זו באמצעות כל הכלים המשפטיים, הארגוניים והמשמעתיים העומדים לרשותה״.

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יוסף יוספי, הוציא הבוקר לבקשת הנהלת נמל אשדוד צו ארעי המורה לוועדי העובדים בסקטור התפעול והציוד המכאני לשוב באופן מיידי לעבודה עד לדיון שיתקיים היום בשעה 13:00 בעניין קליטת 32 סוורים חדשים לעבודה בנמל אשדוד.