אקטביס הפכה את טבע לאמריקאית, לפחות בעיני ה-SEC

הרשות לניירות ערך האמריקאית הגדירה את טבע כ"מנפיקה מקומית", זאת מכיוון שיותר מחצי מנכסיה ממוקמים בארה"ב ■ המשמעות היא דיווחים מלאים ותדירים על החזקות הבכירים

מפעל טבע
מפעל טבע

שורה של דיווחים שהעבירה אתמול חברת התרופות טבע ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, כללה את נתוני ההחזקות של הבכירים והדירקטורים במניות החברה.

טבע  מעולם לא דיווחה על החזקותיהם עד כה, משום שלא הייתה מחויבת בכך, אלא שהחל מתחילת 2018, טבע מוגדרת כ"מנפיקה מקומית" בארה"ב (U.S. domestic issuer), ונדרשת לדווח מתוקף הגדרתה זו על פי חוק.

הסיבה לשינוי היא מכיוון שטבע איבדה את הסטטוס הקודם שהיה לה כחברה זרה בארה"ב (foreign private issuer). לאחר שהסטטוס שלה נבחן כנדרש על פי ה-SEC, הבחינה הרשות בסוף יוני כי רכישת אקטביס ב-2016, הובילה לכך שיותר מ-50% מנכסיה של טבע ממוקמים כיום בארה"ב. לפיכך, נקבע כי טבע כבר לא יכולה להיחשב כחברה זרה ועליה לדווח כאמריקאית. 

לפי חוקי ניירות הערך בארה"ב, חברה לא יכולה להיות מוגדרת כזרה אם יותר מ-50% ממניותיה מוחזקות על ידי תושבי ארה"ב, ובמקביל מתקיים אחד מהתנאים הבאים: יותר מ-50% מהבכירים והדירקטורים שלה אמריקאים; יותר מ-50% מנכסיה ממוקמים בארה"ב; או שעסקיה מנוהלים מארה"ב.

המשמעות של מעבר לדיווח כמנפיקה מקומית היא צורך לדווח דיווחים מלאים ובתדירות גבוהה יותר, כמו למשל הדיווחים מאתמול (ב') על החזקות הבכירים והדירקטורים.

לפני כחצי שנה, טרום הבדיקה השנתית, טבע דיווחה שהיא מעריכה שלא תצליח להישאר תחת ההגדרה של חברה זרה. "אם לא נצליח להיות זכאים להגדרה של מנפיקה פרטית זרה, החל מה-1 בינואר נידרש להגיש דוחות כמנפיקה מקומית, דיווחים שהם מפורטים ונרחבים יותר במובנים מסוימים, ושיש להגישם באופן מיידי יותר מאשר הדיווחים של מנפיקים זרים", כתבה טבע באותו דיווח.

החברה ציינה כי "המטה שלנו, תחום השיפוט של הארגון, הדירקטוריון וצוות ההנהלה ימשיכו לפעול בעיקר מישראל, והעסקים שלנו ימשיכו להיות מנוהלים בעיקר בישראל".

בין הדיווחים שהעבירה טבע, כפי שפורסם אתמול:

- המנכ"ל קאר שולץ מחזיק ב-591 אלף אופציות במחיר מימוש של 11.4 דולר (לעומת כ-19.2 דולר מחיר המניה הנוכחי). בנוסף הוא מחזיק בכ-2 מיליון מניות חסומות שיוקצו לו על בסיס עמידה ביעדים.

- למנהל הכספים מייקל מקללן יש אופציות במחירי מימוש שנעים בין 17 ל-61 דולר וכן מניות חסומות.

- הדירקטור אמיר אלשטיין מחזיק בכ-2 מיליון מניות טבע בשווי נוכחי של כ-38 מיליון דולר, וכן במניות חסומות.

- הדירקטור דן זיסקינד מחזיק בכ-299 אלף מניות בשווי כ-5.7 מיליון דולר.