טראמפ: באנון השתגע; באנון: בנו של טראמפ – בוגד

הברית האיתנה בין נשיא ארה"ב לבן מי שהיה ראש מטה הבחירות שלו ויועצו הבכיר – התפוררה בקול רעש גדול בעקבות התבטאויות לא מחמיאות של באנון על טראמפ ומשפחתו, לרבות בספר חדש, "האש והזעם" ■ בספר מתואר טראמפ כמוקיון שוטה ■ ומה אמרו גארי קוהן וסטיב מנוצ'ין על הבוס שלהם?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria

שערוריה חדשה, שמטילה צל כבד על דונלד טראמפ וכמה מבני משפחתו, מטלטלת את הבית הלבן ומפיחה ספקות חדשים לגבי יכולתו של נשיא ארה"ב להתמודד בהצלחה עם המטלות הכרוכות בביצוע תפקידו. במוקד השערוריה: התפוררות הברית האיתנה לכאורה בין טראמפ לבין סטיב באנון, שהיה ראש מטה הבחירות שלו ב-2016 ולאחר מכן "היועץ האסטרטגי הבכיר" בממשלו.

היחסים בין טראמפ לבאנון נעכרו בהדרגה מאז שהאחרון קנה דריסת רגל בבית הלבן. בהדלפות לתקשורת עד לפיטוריו ניסה באנון למצב את עצמו כמושך בחוטים מאחורי הקלעים ורמז שטראמפ הוא הבובה שקשורה לחוטים אלה. בכתבה במגזין "טיים", ב-1 בפברואר אשתקד, תחת הכותרת "האם באנון הוא מס' 2 במדרג העוצמה הגלובלי?", תואר היועץ הנשיאותי כ"מניפולטור גדול". טראמפ הבליג ונהג לומר בתגובה על פרסומים כאלה ש"באנון הוא עוד אחד שעובד אצלי".

טראמפ פיטר את באנון באמצע אוגוסט, אך שמר על קשר עם יועצו לשעבר. "אני רוצה להודות לסטיב באנון על שירותו", צייץ הנשיא לאחר הפיטורים. "הוא הצטרף לקמפיין כאשר התמודדתי עם הילארי הנוכלת - וזה היה גדול". אך באנון הצליח להבעיר את חמתו של טראמפ פעם נוספת בראיון למגזין "ואניטי פייר", בדצמבר. הוא אמר בראיון, בין היתר, שיש סיכוי של 30% בלבד שטראמפ ישלים ארבע שנות כהונה בבית הלבן. טראמפ רתח מכעס על הדברים בטיסה למאר-א-לאגו, מלון הפאר שלו בפלורידה, ב-24 בדצמבר, על פי דיווח ב"פוליטיקו", אך, שוב, הוא החליט להבליג בעקבות הפצרות יועציו.

אבל ספר חדש, "האש והזעם", פרי מקלדתו של העיתונאי מייקל וולף, שמצייר תמונה לא מחמיאה ומגחיכה של טראמפ, בתו איוונקה, חתנו ג'ארד קושנר ובנו, דונלד טראמפ ג'וניור, הוציא את טראמפ מכליו והניע אותו להשתלח בבאנון בחריפות ובגסות שנחשבות יוצאות דופן אפילו באמות המידה שמקובלות בממשל הנוכחי. הוא אפילו מטיל ספק בשפיות דעתו של יועצו לשעבר.

"לסטיב באנון אין שום קשר אלי או אל נשיאותי", נאמר בהודעה של טראמפ שפרסם אמש (ד') הבית הלבן. "כאשר הוא פוטר, הוא איבד לא רק את מקום עבודתו אלא גם את שפיות דעתו. סטיב היה חבר בצוות שעבד בשבילי לאחר שכבר זכיתי במינוי של המפלגה הרפובליקאית לנשיאות והבסתי 17 מועמדים, שמתוארים לעיתים קרובות כקבוצת המתמודדים המוכשרת ביותר שהתמודדה אי פעם בפריימריס של המפלגה".

"סטיב מציג את עצמו כאחד שנמצא במצב מלחמה עם המדיה", אומר עוד טראמפ. "הוא מכנה את התקשורת כמפלגת האופוזיציה. בכל זאת, את זמנו בבית הבן הוא בילה בהדלפות לתקשורת כדי להעצים את חשיבותו. זה הדבר היחיד שהוא יודע לעשות. רק לעיתים נדירות ישבתי עם סטיב לפגישה בארבע עיניים. הוא רק מתחזה ומציג עצמו כבעל השפעה כדי להרשים אנשים שאין להם מושג מה קורה, אנשים שאין להם גישה (לבית הלבן). לאנשים כאלה הוא מסייע לכתוב ספרי כזב".

הספר טרם הגיע לחנויות, אך קטעים עסיסיים ממנו פורסמו באמצעי תקשורת גדולים ולמקרא הדברים אפשר להבין את עומק הזעם הנשיאותי. בראיונות למחבר, מכנה באנון את טראמפ ג'וניור "בוגד" ו"בלתי פטריוטי" בגלל השתתפותו בפגישה עם רוסים שניסו למכור לו ולאחרים במטה טראמפ חומרים שליליים על הילארי קלינטון במהלך מסע הבחירות ב-2016. את אחותו, איוונקה, מתאר באנון כ"מטומטמת כמו בלטה".

אך העלבונות הגדולים שמורים בספר לטראמפ עצמו. "האש והזעם" מגלה מה חושבים על טראמפ בכירים בממשל או מחוצה לו. איל המדיה רופרט מרדוק כינה את טראמפ "אידיוט מזוין" בעקבות שיחה טלפונית על אשרות H-1B. ריינס פרייבס, לשעבר ראש המטה בבית הלבן, ושר האוצר סטיב מנוצ'ין הסתפקו בתואר "אידיוט". יו"ר מועצת היועצים הכלכליים, גארי קוהן, תיאר את הבוס שלו כ"מטומטם כמו חתיכת חרא". היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, תיאר את טראמפ כ"אוויל" (DOPE). בעבר דווח, ששר-החוץ, רקס טילרסון, כינה את טראמפ "מטומטם" (MORON).

תומאס בארק, אחד ממקורביו של טראמפ, אמר עליו פעם לחבר, על פי הספר: "הוא לא רק מטורף; הוא גם שוטה". (בארק הכחיש אתמול שאמר זאת).

הספר מצטט אי מייל, שאמור לשקף את את דעתו של קוהן על המצב בבית הלבן (אם כי הספר לא מביא שום אסמכתא מי חיבר את המסמך): "המצב גרוע יותר מה שאפשר להעלות על הדעת. אידיוט מוקף בחבורת ליצנים. טראמפ לא קורא שום דבר - אפילו לא תזכירים על עמוד אחד, אפילו לא תקצירים על מדיניות. שום דבר. בעיצומן של פגישות עם מנהיגי מדינות זרות, הוא מתרומם מכסאו כי הדיונים משעממים אותו.

"באנון הוא שמוק שחצן, שחושב שהוא חכם יותר מכפי שהוא באמת. טראמפ הוא פחות בן אדם ויותר מקבץ של תכונות איומות. אף אחד לא ישרוד את השנה הראשונה (בבית הלבן) למעט משפחת טראמפ. אני שונא את העבודה, אך אני מרגיש שאני חייב להישאר מפני שאני האדם היחיד שידוע מה הוא עושה... אני נמצא כל הזמן בתחושה של הלם וזוועה".

יש הערכות שהספר החדש עשוי לשמש מקור לא אכזב לטיפים לתובע המיוחד, רוברט מולר, שחוקר שת"פ פוטנציאלי בין מטה הבחירות של טראמפ לגורמים רוסיים במהלך מסע הבחירות, וגם, קרוב לוודאי, חשדות לעבירות פיננסיות של טראמפ ושל ג'ארד קושנר ומשפחתו, שמנהלים אימפרית נדל"ן משלהם.

באנון אומר, שהפגישה המפורסמת של דונלד טראמפ ג'וניור, קושנר ופול מאנאפורט (בכיר במטה הבחירות של טראמפ) עם נציגים רוסיים, שרצו לעניין את האמריקאים ב"לכלוך" על הילארי קלינטון, הייתה "בגידה", מעשה "בלתי פטריוטי... פשוט חרא". לדבריו, המשתתפים האמריקאים היו צריכים לדווח ל-FBI על הפגישה. יתר על כן, לדעת באנון, אין ספק שטראמפ האב ידע על קיום הפגישה עם הרוסים בזמן אמיתי. טראמפ הכחיש זאת, אך באנון אומר: "הסיכוי שדונלד ג'וניור לא דיווח לאביו על הפגישה הזו הוא אפס".

כמה גילויים נוספים בספר:

■ ג'ארד קושנר ואשתו הגיעו להבנה מי מהם ירוץ ראשן לנשיאות בבוא העת: "איונקה טראמפ אהבה לחשוב, שהנשיאה הראשונה תהיה לא הילארי קלינטון אלא איוונקה טראמפ".
מלחמות פנימיות התנהלו בצוות הבכיר של הבית הלבן. בצד אחד ניצבו ג'ארד קושנר, איוונקה טראמפ וגארי קוהן. בראש הקבוצה האחרת עמד באנון. מחבר הספר מצטט בהקשר זה משפט ידוע של הנרי קיסינג'ר, שהיה יועצו של ריצ'ארד ניקסון לביטחון לאומי: "זו מלחמה בין יהודים ללא יהודים".

■ אף לא אדם אחד במטה הבחירות של טראמפ האמין שטראמפ יזכה בבחירות. אי הוודאות היחידה היתה מה יהיה גודל ההפסד. טראמפ ראה בקמפייין אמצעי לקדם את עצמו ולדחוף עסקים עתידיים. מלניה טראמפ נחרדה מהזכיה ופרצה בבכי.

■ טראמפ הורה לצוות עובדי הבית הלבן לא לגעת במברשת השיניים שלו כנראה בגלל החשש הידוע שלו מהרעלה. בגלל חשש זה, הוא אוהב לאכול במקדונלדס מפני שהוא מגיע למסעדות הרשת ללא הודעה מוקדמת, ולפיכך אינו צריך לחשוש מניסיון להרעילו.

■ דונלד ומלניה טראמפ ישנים בחדרי מיטות נפרדים.