מיני-מבחן: אאודי RS3 מודל 2018 - שפיות זמנית

הגרסה החדשה של ה-RS3 היא מכונת תענוגות נפיצה וממכרת, שתותיר מאחור את פורשה ושות' ■ חבל (או מזל) שהמחיר בשמיים

לגרמנים יש מסורת ארוכה מאוד של עימותים על כבוד וטריטוריה. החל מתקופת השבטים הגרמאנים. כיום המלחמות בגרמניה מתחוללות בין מהנדסים אבל הן ייצריות ולא הגיוניות כשם שהיו לפני אלפי שנים.

קחו, למשל, את המלחמה המתנהלת בין חטיבות הספורט של המותגים הגרמנים על ההגמוניה בפלח המכוניות הקומפקטיות. אאודי החלה את המערכה בתחילת העשור עם ה-RS3 שהפיקה 340 כ"ס ובעקבות הלחץ מכיוון ב.מ.וו העלתה את ההספק ל-367 כ"ס. ב.מ.וו הגיבה עם ה-M2 בהספק 370 כ"ס ומרצדס שלפה קלף מנצח בדמות ה-A45 עם לא פחות מ-380 כ"ס.

אאודי החליטה לשבור את הכלים לסתום את הפה ליריבים מבית. התוצאה: אאודי RS3 מודל 2018. מכונית קומפקטית עם תא נוסעים שימושי ומרווח, שיכולה להסיע משפחות לקניון אבל מייצרת 400 כ"ס ומזנקת מאפס ל-100 ב-4.1 שניות. חצי שנייה מהר יותר מפורשה 911 קאררה, למי שמתעניין.

ה-RS3 בגרסת ה-5 דלתות שומרת על קווי המתאר הצנועים והנקיים של כל סדרת ה-A3, אם כי מביני עניין יבחינו מייד בהבדלים. המרכב המונמך כמעט נושק לחישוקי הענק, עם גומי בעובי של המבורגר ממוצע. כונסי האוויר הגדולים בתחתית הפגוש מסתירים מאחוריהם צמד מצננים נוספים לגיבוי, מאחור שני פתחי מפלטים מאסיביים ויש גם ספוילר אחורי צנוע וכמה כיתובים, שהבולט בהם הוא הסמל "קוואטרו" בחרטום. החיצוניות התמימה הזו מרחיקה תשומת לב מיותרת מכיוון כוחות האכיפה והיא משעשעת מאוד אם במקרה נתקלתם על הכביש באיזו פורשה, ב.מ.וו M3 או איזה מרצדס AMG עם אמביציות.

תא הנוסעים של ה-RS3 ספורטבק שימושי כמו בכל הסדרה. יש מספיק מרחב רגליים כתפיים וראש לשפחות ממוצעות, תא המטען יבלע 335 ליטר ואיכות הגימור המפורסמת של אאודי בולטת בכל פינה.

האבזור התקני מאכזב. רכב המבחן שלנו אמנם הגיע עם ריפוד עור בתפירה ספורטיבית מרהיבה, שמשות כהות, מערכת קול פרימיום וחבילת בטיחות מתקדמת, אך כל אלה הם חלק מחבילה אופציונלית, שמוסיפה עוד כמעט 50 אלף למחיר הבסיס הלא-צנוע (ואפילו היא לא כוללת את הלוח הדיגיטלי המסתגל והייחודי שמופיע בכל הפרסומים של אאודי). בקיצור בדגם כל כך יקר וייצוגי של המותג, היינו ממליצים ליבואן לשחרר קצת את היד הקפוצה.

למרבה המזל עם היציאה לדרך משקעי התמחור מתפוגגים מהר. מנוע ה-2.5 ליטר מתעורר בקול שיעול קולני, שיפחיד חתולי רחוב אבל יגרום למכורי הגה להתקבץ סביבכם בהמוניהם. היציאה לדרך במצב התכנות הרגיל (קומפורט) והחסכוני מתונה להפתיע וניכר שבאאודי גילו אחריות וציידו את מוח המכונית בתוכנת ריסון לנהיגה בתנאי יום יום. אבל אם תבחרו במצב הספורטיבי, תגלו שמה שנראה כמו הדוושה הימנית הוא למעשה מתג הצתה של טיל. ההאצות שמייצרת המכונית המטורללת הזו מסוגלות להדביק את הגב לכיסא, לסחוט את האוויר מהריאות ולהביא עצמים מהאופק המרוחק לשדה הראייה במהירות מאתגרת - ואלה אינן קלישאות. כל העסק מלווה בפס קול נפיץ ובהחלפות הילוכים של מכונית מסלול.

את כל הכוח מרסנת מערכת ההנעה הכפולה המהוללת "קוואטרו" של אאודי, שמאחוריה הרבה ניסיון ממסלולי הראלי. הוסיפו לכך אחיזת כביש טוטאלית מצמיגים בחתך 35, אפס זוויות גלגול והיגוי כבד ומהיר, וקיבלתם תחושה של נסיעה בסימולציה ממוחשבת. הנהג משגר למכונית פקודות שחורגות בהרבה מאזור הנוחות וההיגיון שלו, והמכונית פשוט מבצעת אותן ושומרת על המסלול. טהרני נהיגה יכנו את זה "התנהגות כביש לא מוסרית"; אנחנו - "רגעים ממכרים של אושר". הדובדבן בקצפת הוא שיפור משמעותי בנוחות הנסיעה לעומת הדגם היוצא עם נטרול אפקטיבי של מהמורות ישראליות טיפוסיות.

אאודי RS3 ספורטבק, עם חבילת ה"פלוס" הכמעט הכרחית (ערכת בטיחות אקטיבית) מביאה את המחיר ל-460 אלף שקל. תג המחיר השאפתני יהפוך אותה לחיה נדירה על כבישי ישראל, שתירכש בעיקר על ידי יודעי ח"ן מיושבים בדעתם. וזו בהחלט מחשבה מרגיעה.